x تبلیغات
بازسازی خانه

اشتباهات رایج در چیدمان منزل

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی، شامل صدها تصمیم ریز و درشت در مورد چیدمان وسایل مختلف در منزل است. این تصمیمات از انتخاب مبلمان، آزمایش انواع رنگ برای عناصر مختلف تا انتخاب تابلو برای دیوارها را دربر می­گیرند. طراحی دکوراسیون داخلی از علوم مختلفی مانند روانشناسی برای انتخاب بهترین چیدمان منزل کمک می‌گیرد. هر اشتباه کوچک در این کار می‌تواند، منجر به به‌هم‌ریختگی فضا شود. بیشتر ما برای چیدمان داخلی منزلمان از طراح دکوراسیون داخلی کمک نمی‌گیریم، بنابراین طبیعی است که چیدمان خانه‌مان هم دارای اشکالاتی باشد. در این مقاله، نظرسنجی انجام‌شده از هشت طراح برجسته دکوراسیون داخلی در اروپا و آمریکا در مورد اشتباهات رایج در چیدمان منزل به فارسی ترجمه شده است. اگر قصد بازسازی خانه خود را دارید با مطالعه این مقاله، تغییراتی هم در چیدمان طراحی دکوراسیون داخلی منزلتان ایجاد کنید.

 

هشت اشتباه رایج در چیدمان منزل
در این بخش، نظر هشت طراح دکوراسیون داخلی در مورد اشتباهات رایج در چیدمان منزل که مردم عادی مرتکب می‌شوند، آورده شده است. برطرف کردن این اشتباهات گاه بسیار ساده و گاه هزینه‌بر است.

 

یکنواختی ارتفاع مبلمان در همه جای خانه
Abigail Ahearn طراح دکوراسیون مستقر در لندن می‌گوید:

«این یک اشتباه ساده است که باعث می‌شود، فضاهای مختلف خانه به‌درستی از هم تفکیک نشوند. علاوه بر این، این کار محیط خانه را یکنواخت کسل‌کننده می‌کند». او معتقد است که ارتفاع مبلمان، صندلی و میزها باید در قسمت‌های مختلف خانه با مقیاس مناسبی تغییر کنند. این طراح اشاره می­کند که باید فضای خانه را باید به یک شهر تشبیه کرد و قسمت‌های مختلف آن را با تناسبات و ارتفاعات مختلف، پر کرد.

 

استفاده از مبلمان تیره در محیط های کوچک
طراحی دکوراسیون داخلی فضای کوچک، همیشه یک چالش است. Tali Roth مدیر شرکت طراحی دکوراسیون داخلی Tali Roth در نیویورک، می‌گوید:

«اغلب متوجه این اشتباه در خانه‌های کوچک می‌شوم که در آن‌ها از مبلمان تیره استفاده شده است. مبلمان تیره، موجب احساس خفگی و شلوغی فضا می‌شود. در خصوص آپارتمان‌های کوچک، باید از مبلمانی سبک و ظریف و با رنگ‌های روشن استفاده کرد. اگر از رنگ‌های براق که نور را منعکس می‌کنند استفاده شود، فضا بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید».

 

آویزان کردن تابلو در ارتفاع اشتباه
Max Humphrey که در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی در پورتلند آمریکا فعالیت می‌کند، می‌گوید:

«اینکه یک اثر هنری یا تابلو برای خانه خود انتخاب کنید، تنها نیمی از راه است. یک اشتباه رایج در چیدمان منزل این است که تابلوها را بیش‌ازحد پایین یا بالا آویزان می‌کنند. بهتر است که اثر هنری را که برای آن هزینه‌ای پرداخت کرده‌اید در نقطه‌ای آویزان کنید که بتواند به بهترین شکل خودش را نشان دهد». توصیه او این است که از سطح ارتفاع چشم خودتان برای تنظیم ارتفاع تابلو استفاده کنید.

 

پیروی بیش از حد از مد روز
Nate Berkus یکی از برترین طراحان دکوراسیون داخلی، معتقد است که پیروی بیش‌ازحد از مد، خانه را از اصالت خارج می‌کند. او اشاره می­کند که طراحی دکوراسیون داخلی باید ابتدا به سلایق و نیازهای افراد خانه پاسخ دهد و پس‌ازآن می‌تواند، نگاهی هم به مد روز داشته باشد. او می‌گوید:

«هر وسیله‌ای که مد می‌شود را صرفاً به دلیل مد شدن آن نخرید و در چیدمان خانه خود وارد نکنید. فضای خود را شخصی کنید تا در سال‌های آینده هم آن را دوست داشته باشید».

در این خصوص، دیگر طراحان دکوراسیون داخلی هم اشاره می‌کنند که در تنظیم رنگ نباید، بیش‌ازحد به ست کردن رنگ‌های مد روز تمرکز کرد. اگر تمامی المان‌ها از رنگ‌های هم‌خانواده انتخاب شوند، فضای خانه بی‌روح و یکنواخت خواهد شد. باید، المان‌های خانه را از رنگ‌های متضاد و هم‌خانواده در تناسب با هم انتخاب کرد.

 

عدم تنوع در منابع نور
Athena Calderone بنیان‌گذار بنیاد EyeSwoon معتقد است که بیشتر خانه‌ها نور مناسبی ندارند. او می‌گوید:

«آنچه چیدمان منزل را نمایان می‌کند، نورپردازی مناسب است. نور از بالا نباید تنها گزینه برای نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی باشد. درصورتی‌که فقط از نورهای سقفی و در ارتفاع مشابه استفاده شود، فضای خانه خشن و بی‌روح به نظر خواهد رسید. از منابع نور مختلف در ارتفاع متفاوت استفاده کنید. چراغ‌های از کف یا رومیزی، گزینه‌های خوبی برای این کار هستند. همچنین، سعی کنید غلبه نور گرم را در فضا بیشتر باشد تا صمیمیت بیشتری در خانه ایجاد شود».

 

عدم تناسب اندازه المان ها
Brook Lang طراح دکوراسیون داخلی ساکن شیکاگو معتقد است:

«در بسیاری از خانه ­ها، میز ناهارخوری بزرگ، فضا را به هدر داده است. در انتخاب سایز میز ناهارخوری، باید تعداد اعضای خانه و مساحت آن را در نظر داشته باشید. با صرفه‌جویی در فضای آشپزخانه، فضای بیشتری برای چیدمان دیگر المان‌ها خواهید داشت. باید بدانید که معمولاً نمی‌توانید از سطح میز ناهارخوری، استفاده دیگری بکنید».

اشتباه مشابه دیگری که متخصصان طراحی دکوراسیون داخلی به آن اشاره می‌کنند، اندازه فرش است. در بسیاری از خانه‌ها اندازه فرش با مساحت و چیدمان دیگر المان‌ها، هماهنگی ندارد. اصل اساسی در اندازه فرش این است که لبه‌های آن به لبه‌های مبلمان برسد. نکته دیگری که بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند، این است که زیر میز ناهارخوری باید پوششی وجود داشته باشد که افراد پای خود را روی آن بگذارند. در غیر این صورت، فضای ناهارخوری به‌اندازه کافی از دیگر فضاها تفکیک نخواهد شد.

 

عدم تناسب فضاها در خانه
Mikel Welch طراح دکوراسیون داخلی در میشیگان آمریکا می‌گوید:

«یک اشتباه رایج در طراحی دکوراسیون داخلی بسیاری از خانه‌ها این است که فضاها به شکل درستی تقسیم نشده‌اند».

او معتقد است:

«به‌جای اندازه‌گیری چشمی، باید نقشه فضا را روی کاغذ کشید و طبق اصول، فضای مشخصی به چیدمان مبلمان، فضای تماشای تلویزیون، کتابخانه و غیره اختصاص داد. مشکلی که در بسیاری از خانه­ ها وجود دارد، این است که مبلمان، فضایی بیش‌ازاندازه اشغال کرده و در عوض فضاهای خلاقانه، مانند فضای مطالعه، نادیده گرفته‌شده‌اند».

 

چیدن مبلمان در برابر دیوار
Betsy Burnham مدیر استودیوی Burnham در آمریکا می‌گوید:

«این‌یک تله ساده در چیدمان خانه است. علاقه اکثر مردم این است که مبلمان خود را پشت به دیوار قرار داده و به آن بچسبانند. آن‌ها تصور می‌کنند که این کار باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود درحالی‌که این کار فضاهای باقی‌مانده را بی‌استفاده می‌کند. علاوه بر این، این شیوه چیدمان، تقریباً تمامی خانه‌ها را شبیه به یکدیگر کرده است». او توصیه می‌کند که مبل‌ها را به سمت یکدیگر بکشید، به‌نحوی‌که بشود از اطراف آن‌ها رفت‌وآمد کرد. این کار، تنوع بیشتری به طراحی دکوراسیون داخلی خواهد داد.

 

مروری اجمالی بر اشتباهات رایج در چیدمان خانه
چیدمان خانه، کاری تخصصی است و نیازمند آشنایی با علومی مانند روانشناسی، رنگ‌شناسی و نقشه‌کشی است. به دلیل این‌که عموم مردم آشنایی چندانی با این حوزه ندارند، طبیعی است که اشتباهات مشابهی را در طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان خانه‌ها ببینیم. در این مقاله، رایج‌ترین این اشتباهات را از نگاه هشت متخصص طراحی دکوراسیون داخلی در آمریکا و اروپا بررسی کردیم. عدم تناسب در اندازه فضاها و سایز المان‌ها، نورپردازی، انتخاب رنگ اشتباه، معیار قرار دادن مد روز و جانمایی اشتباه المان‌ها از اصلی‌ترین اشتباهات رایجی بودند که در این مقاله بررسی کردیم.

نحوه کفسابی انواع سنگ کفپوش

کفسابی و سنگسابی

کفسابی و سنگسابی یکی از تکنیک‌های مفید در بازسازی خانه است. کفپوش، یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده دکوراسیون داخلی خانه است. این المان، مانند دیگر بخش‌های خانه ممکن است، دچار فرسودگی شود یا آسیب ببیند. شاید اولین گزینه‌ای که در چنین شرایط به ذهن صاحب‌خانه بیاید، تعویض کفپوش باشد که کاری بسیار پردردسر و هزینه‌بردار است. بهترین گزینه برای رفع نواقص به وجود آمده در کفپوش سنگی، سرامیکی و موزاییکی یک ساختمان، کفسابی و سنگسابی است. در این مقاله، ضمن تعریف سنگسابی و کفسابی و مزایای انجام آن، به تشریح مراحل انجام این عملیات می‌پردازیم. همچنین، نکاتی را درباره هرچه بهتر انجام شدن این عملیات شرح خواهیم داد. درصورتی‌که قصد بازسازی خانه خود و انجام عملیات کفسابی سنگ کفپوش آن را دارید؛ این مقاله به کمک شما خواهد آمد.

 

سنگسابی و کفسابی چیست و چه مزایایی دارد؟
سنگسابی و کفسابی به عملیاتی گفته می‌شود که در آن با برداشته شدن لایه­ هایی به ضخامت کلی چند میلی‌متر از روی سنگ، معایب آن برطرف می‌شود. این معایب می‌توانند موارد زیر باشند:

  • ترک‌های سطحی
  • کثیفی و آلودگی
  • کدر شدگی
  • ناخنک
  • از تراز خارج شدگی قطعات سنگی
  • سوراخ‌های ریز

این معایب هرکدام، ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آمده باشند که اصلی‌ترین آن استهلاک و فرسودگی سنگ‌ها به‌مرورزمان است. همچنین، ریخته شدن اسید و مواد خورنده، ضربه و زلزله‌های خفیف، می‌توانند باعث بروز چنین مشکلاتی شوند. علاوه بر استفاده در بازسازی خانه، پس از اتمام مراحل ساخت یک خانه هم از سنگسابی و کفسابی استفاده می‌شود. مسلماً در طول مراحل نازک‌کاری یک ساختمان، مانند رنگ زدن دیوارها و غیره، موادی مانند رنگ، بتونه و اسید روی سنگ‌ها ریخته می‌شوند که کارفرمایان در این مرحله، از سنگسابی و کفسابی، برای جلا دادن به سنگ کفپوش استفاده می‌کنند. آن‌ها در هنگام خرید سنگ برای کفپوش واحدهای در حال ساخت، سنگ‌های ساب نخورده می‌خرند؛ چراکه می‌دانند، پس از نازک‌کاری نیاز دارند که آن‌ها را مجدداً ساب بزنند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها، کمی در هزینه ­های خود صرفه­ جویی می­ کنند.

سنگسابی و کفسابی مزایای مختلفی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • جلا یافتن سنگ‌ها، درخشندگی فوق‌العاده آن‌ها و بازگشت حس زنده به دکوراسیون داخلی خانه
  • تمیز به نظر رسیدن خانه
  • هزینه مقرون‌به‌صرفه نسبت به تعویض کفپوش در بازسازی خانه
  • سرعت بالای اجرا
  • دوام بالا تا چندین سال در صورت استفاده درست
  • در دسترس بودن شرکت‌های خدمات سنگسابی و کفسابی
  • سازگاری با محیط‌زیست در مقایسه با تعویض کفپوش
  • قابلیت اجرا بر روی تمامی سنگ‌ها، سرامیک و موزاییک
  • کاهش لغزندگی کفپوش

 

مراحل انجام سنگسابی و کفسابی
سنگسابی و کفسابی فرآیندی تخصصی است و ریزه‌کاری‌هایی دارد که فقط شرکت‌ها و افراد مطلع و باتجربه از آن آگاه هستند. این فرآیند، اصولی کلی دارد اما برای هر سنگ لازم است که جزئیات خاصی رعایت شود. درواقع، سنگ‌ها در ساختارشان باهم تفاوت‌هایی هرچند جزئی دارند که نادیده گرفتن آن‌ها ممکن است، باعث آسیب رسیدن به سنگ در طول سنگسابی و کفسابی شود.

در اینجا اصول اولیه سنگسابی و کفسابی را شرح می‌دهیم.

 

تمیز کردن سطح
اطمینان حاصل کنید که سطح موردنظر از انواع چربی و آلودگی، پاک‌شده است. برای این منظور، چند ساعت قبل از عملیات سنگسابی، کفپوش را با مواد شوینده بشویید.

 

لقمه 46
درصورتی‌که تازه کار ساخت ساختمان به پایان رسیده است، این مرحله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مرحله از سنگسابی و کفسابی لازم است که لقمه شماره 46 زیر دستگاه نصب شده و تمام سطح با آن ساب زده شود و پستی‌وبلندی‌ها یکدست شوند.

 

لقمه 60
لقمه‌هایی که زیر دستگاه سنگسابی و کفسابی به کار می‌روند، مانند سنباده، هرچه شماره بزرگ‌تری داشته باشند، نرم‌تر هستند. در مرحله دوم از سنگسابی و کفسابی، باید با لقمه 60، درز سنگ‌ها و بتونه‌های آن‌ها را پر کنید.

 

لقمه های 120 و 220
در مرحله قبل، لقمه 60 خطوطی روی سنگ به‌جا می‌گذارد که لازم است، برطرف شوند. این کار با استفاده از لقمه 120 و پس‌ازآن لقمه 22، انجام می‌شود. پس از پایان این مرحله، سنگ‌ها به‌صورت کاملاً یکدستی مات شده­اند.

 

لقمه لاکی
براق‌سازی کفپوش در چند مرحله انجام می‌شود که اولین آن‌ها ساب زدن با استفاده از لقمه لاکی است. این لقمه، زیرسازی لازم برای مراحل بعدی را انجام می‌دهد.

 

لقمه 600
در مرحله قبل، خطوط ریزی روی سنگ‌ها ایجاد می‌شود که با استفاده از لقمه 600 برطرف خواهند شد.

 

لقمه 800، لقمه سیناکس و ساب ایتالیایی
در این مرحله سطح به حداکثر درخشندگی خود می‌رسد. لقمه 800، یک ساب بسیار نرم را روی کفپوش اعمال می‌کند و تمامی خطوط ریز باقی‌مانده از مراحل قبل را هم از بین می‌برد. پس‌ازاین مرحله، می‌توانید با استفاده از لقمه‌های پولیش تکمیلی دیگر، درخشندگی سطح را بیشتر کنید که به آن ساب ایتالیایی نیز می‌گویند.

 

چند نکته مهم در سنگسابی و کفسابی
یک کفساب حرفه‌ای همواره نکاتی را در نظر دارد که باعث بهبود کیفیت کارش و جلوگیری از خسارات احتمالی خواهد شد. برخی از این نکات را اینجا مطرح می‌کنیم.

  • قبل از شروع به کار، حتماً از محکم بودن همه قسمت‌های کفپوش، اطمینان حاصل کنید. در صورت لق بودن برخی از نقاط، لازم است که ابتدا آن قطعه را محکم کنید.
  • برای کفسابی سنگ تراورتن، نیازی به استفاده از مرحله لقمه 46 نیست.
  • در سنگسابی و کفسابی نقاطی که به علت ریختن اسید سوراخ شده­اند، نیاز به تکرار برخی از مراحل وجود دارد.
  • در خصوص سنگ گرانیت باید در مراحل براق‌سازی سنگ از لقمه‌های اسیدی که باعث درخشندگی بیشتر و محافظت از سنگ در برابر عوامل خارجی می‌شوند، استفاده کرد.
  • سنگ گرانیت معمولاً به حدود 20 دور ساب زدن نیاز دارد که نسبت به سنگ‌های دیگر با متوسط 12 دور، بسیار بیشتر است. همچنین، در براق کردن آن باید از لقمه‌های بیشتری علاوه بر لقمه 800 استفاده کرد. این لقمه‌ها می‌توانند شماره‌های 1000 تا 1500 و یا بی بیلوکس باشند.
  • برای کفسابی موزاییک باید از لقمه‌های مخصوص موزاییک، استفاده شود.
  • به‌منظور آب‌گریز کردن کفپوش در فرایند سنگ سابی و کفسابی می‌توان، از دستگاه کفسابی نانو ساب استفاده کرد.
  • از لقمه 800 برای سنگ سابی سنگ گوهره که از خانواده سنگ مرمر است، نباید استفاده کرد.

 

انواع دستگاه سنگسابی و کفسابی
دستگاه کفسابی انواعی دارد که هرکدام کاربرد به‌خصوص خود را دارند. عمده‌ترین این دستگاه عبارت‌اند از:

  • دستگاه کفسابی سه فاز: که با برق سه فاز کار می‌کند و مخصوص مساحت‌های بالای 100 متر است.
  • دستگاه کفسابی تک فاز: که با برق تک فاز کار می‌کند و برای مساحت‌های کمتر از 100 متر مناسب است.
  • دستگاه کفساب پله: این دستگاه به دلیل شکل خاصش، مخصوص سنگسابی و کفسابی پله طراحی شده است.

 

سنگسابی و کفسابی کفپوش در یک نگاه
یکی از مراحل لازم در بسیاری از پروژه­ های بازسازی خانه، کفسابی کفپوش است. این عملیات باعث درخشندگی و نو شدن کفپوش می‌شود. کل این فرآیند، به‌این‌ترتیب است که دستگاه کفساب ابتدا با استفاده از لقمه‌ها یا ساب­زن‌های شماره پایین، سطح را یکدست کرده و سپس به درجات مختلف آن را براق می‌کند. سنگسابی و کفسابی برای سنگ‌های مختلف متفاوت است و برای هر سنگ باید از لقمه‌های مخصوص همان سنگ استفاده نمود. این فرآیند مقرون‌به‌صرفه و سریع است و نیاز به نیروی بسیار ماهر دارد.

استفاده از آینه در دکوراسیون اتاق خواب

طراحی دکوراسیون داخلی

آینه همواره یکی از ابزارهای محبوب متخصصین طراحی دکوراسیون داخلی بوده است. این المان، علاوه بر فضاهای مشترک در اتاق خواب نیز کاربرد دارد. آینه انواع متنوعی دارد و علاوه بر کارکرد معمولی ­اش باعث درخشندگی و القای حس زندگی به فضا می‌شود. نصب آینه در اتاق خواب، نیازمند رعایت نکاتی است که توجه به آن‌ها زیبایی اتاق و کارایی آینه را بیشتر خواهد کرد. در این مقاله به مزایای استفاده از آینه در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب، خواهیم پرداخت. پس‌ازآن هم به دو موضوع محل مناسب برای نصب و آینه مناسب برای هر اتاق خواب می‌پردازیم. شاید شما هم در پایان این مقاله تصمیم به استفاده از آینه در اتاق خواب خود بگیرید.

 

هشت فایده استفاده از آینه در اتاق خواب
افراد به دلایل مختلفی از آینه استفاده می‌کنند که مهم­ترین آن­ها، بررسی وضعیت ظاهری خودشان است. آرایش خانم‌ها، بستن کراوات و شانه کردن مو برخی از این موارد هستند. اما آینه علاوه بر مفید بودن، زیبا نیز هست، به‌ویژه اینکه برخی از آن‌ها مدل‌های متفاوتی در شکل و اندازه، نسبت مدل‌های معمول دارند. در اینجا، فواید اصلی حضور آینه در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب را بررسی می‌کنیم.

 

کمک به بزرگتر به نظر رسیدن فضا
اگر اتاق خواب کوچکی دارید، یک ترفند برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا، نصب آینه در طراحی دکوراسیون داخلی است. این کار به روحیه شما نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود کمتر در اتاق خودتان، احساس خفگی کنید.

 

اضافه شدن یک نقطه کانونی به اتاق
وقتی‌که به یک نقطه کانونی در اتاق فکر می‌کنیم، اغلب در نظرمان یک تابلوی نقاشی، شومینه یا مبلمان مجسم می‌شود. بااین‌حال، آینه می‌تواند یک نقطه کانونی با ظاهری بسیار زیبا در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب شما ایجاد کند. برای این کار بهتر است از آینه‌های بزرگ و پر تزیین یا آینه‌قدی استفاده کنید. همچنین، با قرار دادن آن‌ها روی بزرگ‌ترین دیوار یا میز، نتیجه بهتری خواهید گرفت. برای شدت بخشیدن به این نقطه کانونی می‌توانید از چراغ‌هایی در اطراف آینه خود استفاده کنید.

 

افزایش جذابیت اتاق
با نصب آینه درجایی که بتواند عناصر زیبا و جذاب اتاق خواب شما را منعکس کند، جذابیت طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خود را افزایش می­دهید. این عناصر جذاب می‌توانند گیاهان زیبا، مجسمه هنری یا تابلوی نقاشی نفیس آویزان شده به دیوار روبه‌رو باشند.

 

افزایش نور اتاق خواب
یک آینه می‌تواند به‌راحتی از طریق بازتاب نور، نور اتاق شما را افزایش دهد. در طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده از نور بسیار حیاتی است. یکی از ابزارهای یک طراح حرفه‌ای برای خانه‌هایی که نور طبیعی کمی دارند، استفاده از آینه است.

 

افزایش انرژی اتاق
اگر به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه دارید حتماً کلمه فنگ شویی به گوشتان خورده است. فنگ شویی، مبحثی ریشه‌دار در فرهنگ‌های شرق آسیایی است که در خصوص انرژی اجسام صحبت می‌کند. آینه، عنصری با انرژی مفید در فنگ شویی به شمار می‌آید. آینه در بسیاری از فرهنگ‌ها، مانند فرهنگ ما، نماد آب است که با خود انرژی زلال و شفافی به همراه می‌آورد. به‌این‌ترتیب، استفاده از آن در اتاق خواب، تأثیر مثبتی بر روح و روان شما خواهد داشت.

 

کمک به تمرکز
برای بسیاری از افراد، رد شدن از جلوی آینه تمرکز آن‌ها را افزایش داده و اصطلاحاً حواس آن‌ها را جمع می‌کند. همچنین، آینه به شما کمک می‌کند که همواره از وضعیت ظاهری خود، مثلاً بعد از صرف غذا یا برخاستن از خواب، مطلع باشید. کاربرد دیگر آینه در طراحی دکوراسیون داخلی این است که فرد را نسبت به مرتب نگه‌داشتن اتاق خوابش، حساس‌تر می‌کند.

 

افزایش امنیت در اتاق خواب
اگر در خانه خود از افراد سالمند مراقبت می‌کنید یا کودکی خردسالی دارید، استفاده از آینه در طراحی دکوراسیون داخلی کمک می‌کند که همواره از وضعیت آن‌ها مطلع باشید. برای این کار کافی است که آینه را روبه ­روی درب ورودی به نحوی قرار دهید که محل نشستن یا خوابیدن این افراد را پوشش دهد.

 

پنهان کردن نقاط نه چندان زیبا
ممکن است در اتاق خواب خود دیواری داشته باشید که رنگ آن ترک‌ خورده یا ریخته است. استفاده از آینه در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق، کمک می‌کند که بتوانید این نقاط را از نظر بپوشانید.

 

بهترین نقطه برای نصب آینه در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب
شاید شما هم جزء افرادی باشید که با بیدار شدن از خواب و دیدن خودشان در آینه روبه‌رو، مشکل داشته باشند یا حتی بترسند. واقعیت این است که پیدا کردن محل مناسب برای نصب آینه در اتاق خواب، جزء کارهای سخت طراحی دکوراسیون داخلی است. درواقع، طبق اصول طراحی دکوراسیون داخلی و همچنین فنگ شویی بهتر است که آینه نزدیک به تخت خواب و رو به پنجره نباشد. این کار، باعث آرامش و خواب بهتر می‌شود که همه انسان‌ها به آن نیاز دارند. مکان ایده­ آل برای آینه در اتاق خواب، قرار گرفتن روی دیوار یا میزی است که رو به این دو المان، یعنی تخت خواب و پنجره نباشند. آینه‌های قدی را هم بهتر است در سه‌کنج اتاق جای دهید. همچنین، برای یک اتاق کوچک، قرار دادن آینه در کنار تخت خواب هم یکی دیگر گزینه‌هاست. نکته جالب اینجاست که طبق اصول فنگ شویی و دقیقا به علت انرژی مثبت آینه، بهتر است که آن‌ها را هنگام شب بپوشانید. این کار خواب بهتری را برای شما رقم می‌زند.

 

کدام آینه برای اتاق خواب شما مناسب است؟
در طراحی دکوراسیون داخلی، آنچه برای المان‌های درون یک فضا تعیین تکلیف می‌کند، سبک طراحی است. امروزه، تنوع بی‌شماری از قاب آینه در بازار وجود دارد. حتی شما می‌توانید با شکل‌های مدنظر خودتان، آینه دلخواهتان را سفارش دهید. بااین‌حال، مسلماً همه آن‌ها با اتاق خواب شما سازگار نیستند. اگر سبک اتاق شما مینیمال است، بهتر است از آینه‌ای با قاب ساده چهارگوش یا دایره استفاده کنید. در سبک‌های مدرن و هندسی طراحی دکوراسیون داخلی هم می‌توان از اشکالی مانند مثلث، چندضلعی یا بیضی استفاده کرد. همچنین، تعیین کنید که به‌غیراز زیبایی در طراحی دکوراسیون داخلی، قرار است از آینه خود چه استفاده‌ای داشته باشید. اگر برای آرایش و یا تنظیم لباس خود از آینه اتاق استفاده می‌کنید، بهتر است آینه‌های بزرگ‌تر یا قدی را درنظر داشته باشید. توجه کنید که جنس قاب آینه هم باید با دیگر المان‌های درون اتاق، هماهنگی داشته باشد. درصورتی‌که مبلمان شما فلزی است، بهتر است قاب آینه‌تان هم فلزی باشد. برای اتاق کودک یا اتاقی که به شکلی فانتزی طراحی شده است هم می‌توانید از قاب‌های رنگی در اشکال غیرمتعارف استفاده کنید.

 

نقش آینه در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب در یک نگاه
طراحی دکوراسیون اتاق خواب به‌خصوص هرچه فضای آن کوچک‌تر باشد، همواره یک چالش است. استفاده از آینه نه­ تنها می‌تواند این چالش‌ها را کاهش دهد بلکه فواید خاص خودش را هم به همراه دارد. آینه در طراحی دکوراسیون داخلی، علاوه بر کاربردهای ذاتی­ اش باعث القای حس گشادگی در فضا، انرژی بهتر، افزایش نور، کمک به تمرکز و پنهان کردن نقاط ناخوشایند اتاق می­شود. در نصب آینه، باید دقت داشت که آن را در مقابل تخت خواب یا پنجره قرار ندهید. این اشتباه، باعث عدم چرخش درست انرژی و کاهش کیفیت خواب می‌شود. همچنین، ضروری است که شکل قاب، جنس و رنگ آن با سبک طراحی دکوراسیون داخلی اتاق و دیگر عناصر موجود در آن، هماهنگی داشته باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی محل کار

طراحی دکوراسیون داخلی

بسته به ماهیت کسب ­وکار، اندازه آن و سلیقه شما طراحی دکوراسیون داخلی محل کارتان می‌تواند، کاملاً منحصربه‌فرد باشد. هر محل کار نیازهای متفاوتی متناسب با کارکنان، نوع کار آن‌ها و نیازهایشان دارد. چیدمان دفتر کار و طراحی ساختاری آن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. یک طراحی دکوراسیون داخلی کارآمد، نه‌فقط زیبایی و بهره‌وری محل کار شما را افزایش می‌دهد بلکه در روحیه کارکنان نیز تأثیرگذار است. در طراحی این فضا، راندمان بالای کار فردی و گروهی، باید باهم در نظر گرفته شوند. بااین‌حال، می‌توان گفت که اصول طراحی دکوراسیون داخلی دفاتر کار تقریبا ثابت است و تفاوت­ های آنها در جزئیات آشکار می‌شوند. در این مقاله، پنج اصل طراحی دکوراسیون یک دفتر کار را شرح داده و در خلال آن ها ایده‌هایی برای اجرا کردن در این فضاها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

مدیریت فضای شخصی
بزرگ‌ترین عامل تعیین‌کننده در طراحی دکوراسیون داخلی یک محیط اداری، میزان نیاز افراد به فضاست. این تقسیم‌بندی، کاملاً بر اساس نحوه تعاملات کارکنان صورت می‌گیرد. در دنیای کوچک‌شده امروز، کمتر دفتر کاری پیدا می‌شود که فضای ایده ­آل موردنیاز همه کارکنانش را بتواند فراهم کند. در این شرایط باید به شکلی هوشمندانه از فضا در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. تعیین کنید که هر فرد به چه میزان فضا نیاز دارد. افرادی که تنها به یک لپ‌تاپ نیاز دارند، فضای کمتری خواهند داشت. در حالی که افرادی که مشغول در بخش تعمیرات یا آنهایی مدام باید از پشت میز کار خود بلند شوند، به فضای بیشتری نیاز دارند. برای انجام این کار، انواع دیوار کاذب و پارتیشن‌بندی می‌تواند به کمک شما بیاید. همچنین، مشخص کنید که هر فرد بهتر است، در کدام منطقه از محل کار حضور داشته باشد. افرادی که باید با تلفن صحبت کنند را از افرادی که به تمرکز بالایی در کارشان نیاز دارند، جدا کنید. در نقشه پارتیشن‌بندی طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار، تداخل رفت‌وآمد و جریان هوا را هم در نظر بگیرید. افرادی که لازم است با یکدیگر در ارتباط باشند را در نزدیکی یکدیگر قرار دهید. به‌عنوان‌مثال، بخش‌های فروش و بازاریابی را کنار هم و بخش‌های مالی و منابع انسانی را در قسمتی دیگر قرار دهید. برای دستگاه‌های موردنیاز هر بخش هم فضایی در نظر بگیرید که تا جای امکان مانع رفت‌وآمد نشوند. به‌طور مثال، بخش مالی معمولاً به دستگاه فتوکپی نیاز دارد که باید در همان محل جانمایی شود. از قرار دادن این دستگاه‌ها در فضاهای مشترک، خودداری کنید. در نظر گرفتن این موارد در طراحی دکوراسیون داخلی اصطکاک افراد با یکدیگر را کاهش می‌دهد.

 

اجرای طیف رنگی بهینه
رنگ، یکی از مهم‌ترین اصول در طراحی دکوراسیون داخلی یک دفتر کار است. تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که رنگ، بر کیفیت کار و سلامت روان کارکنان تأثیر ملموسی دارد. رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد می‌توانند، احساس هیجان یا عصبانیت را در کارکنان شما برانگیزند. در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز و نقره‌ای، تأثیری آرامش‌بخش در افراد ایجاد می‌کنند. رنگ‌های درخشان، مانند زرد و سفید می‌توانند، باعث خستگی چشم و سردرد شوند؛ بنابراین کمتر از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، رنگ‌ها می‌توانند بیانگر نوع کسب و کار شما باشند؛ مثلاً یک شرکت مواد غذایی می‌تواند در دفتر کار خود از رنگ‌های به‌کار رفته شده در بسته‌بندی محصولاتش، استفاده کند. در طراحی دکوراسیون داخلی برای یک شرکت مالی یا حقوقی، استفاده از رنگ‌های سرد مناسب‌تر است. درحالی‌که یک شرکت تبلیغاتی یا بازاریابی بهتر است، بیشتر از رنگ‌های گرم و با تنوع بیشتر نسبت به دیگر محیط‌های کاری استفاده کند. مسئله رنگ، فقط محدود به درودیوارهای محل کار نیست. این موضوع در انتخاب رنگ مبلمان، کوسن و دیگر عناصر دکوراتیو به‌کاررفته شده در طراحی دکوراسیون داخلی محل کار نیز خود را نشان می‌دهد. یک ایده دیگر هم این است که از رنگ‌های بکار رفته شده در لوگوی خود استفاده کنید. به‌خصوص اگر رفت‌وآمد مشتریان به دفتر کار شما زیاد است، این کار می‌تواند در ثبت نام تجاری شما در ذهن آن‌ها مؤثر باشد.

 

استفاده از تکنولوژی در طراحی دکوراسیون داخلی
در هر جا از محیط کار خود که می‌توانید از تکنولوژی‌های به‌روز برای کمک به فرآیند طراحی دکوراسیون داخلی بهره بگیرید. این کار سبب صرفه‌جویی در فضا، کاهش میزان اصطکاک کارکنان با یکدیگر و القای روحیه مدرن به محیط کار می‌شود. برای مثال، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی قدیمی را با انواع جدید آن‌ها عوض کنید. استفاده از شوفاژ برای گرمایش محیط کار چندان مناسب نیست. این وسیله محدودیت‌های زیادی برای طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند. بهتر است از اسپیلت­ های دیواری به‌جای آن‌ها استفاده کنید. آشپزخانه محیط کار یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی است. تا جای ممکن از وسایل مدرن مانند چای‌ساز به‌جای سماور و مایکروویو به‌جای اجاق‌گاز، استفاده کنید. این کار سبب می‌شود که آشپزخانه همیشه تمیز به نظر بیاید.

 

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار
نورپردازی می‌تواند نتایج زحمات شما در طراحی دکوراسیون داخلی را به­ثمر بنشاند یا آن را خراب کند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نورپردازی محیط کار در نظر داشته باشید، میزان نیاز کارکنان شما به نور مناسب برای بهره‌وری حداکثری است. نور کم می‌تواند، سبب خواب‌آلودگی و خستگی کارکنان شود. درحالی‌که نور بیش‌ازاندازه هم باعث خستگی چشم، اختلال در تمرکز و افزایش استرس می­شود. تا جای ممکن از نور طبیعی که از پنجره‌ها به داخل تابیده می‌شود، در طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده کنید. این کار کاهش مصرف انرژی را موجب می‌شود. از طرف دیگر، هیچ نوری به‌اندازه نور طبیعی برای چشم انسان مناسب نیست. یک نورپردازی مناسب می‌تواند، فضای شما را بزرگ‌تر ازآنچه هست، جلوه دهد. حتماً از نور مصنوعی مناسب مخصوص هر کارمند استفاده کنید. برای این منظور، می‌توانید از نورهای قابل تنظیم بالای سر هر کارمند، کمک بگیرید. استفاده از لامپ‌های هالوژنی در فضای مشاعات و جلسات محیط کار نیز می‌تواند جلوه‌ای زیبا و مدرن به آنجا بدهد. برای کنترل نور طبیعی، استفاده از پرده یک ‌راه‌حل مناسب است. مطمئن شوید که هر فرد می‌تواند، قسمت خودش را به شکل دلخواه نوردهی کند.

 

انتخاب دیگر عناصر مؤثر در طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار
پس از در نظر گرفتن چهار اصل قبلی می‌توانید به‌راحتی، نسبت به تهیه المان‌های لازم برای دفتر کار خود اقدام کنید. در این میان، کف‌پوش، اولین المانی است که در طراحی دکوراسیون داخلی یک دفتر کار باید انتخاب شود. سنگ و سرامیک، بادوام‌ترین کف‌پوش‌ها هستند اما لزوماً زیباترین نیستند. می‌توانید از انواع پارکت، لمینیت و مواد جدیدتر، نظیر میکروسمنت نیز استفاده کنید. در مرحله بعدی نیز انتخاب مبلمان، میز و صندلی‌های کارکنان و بخش مدیریت است که باید انجام شود. در انتخاب میز و صندلی کارکنان، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار، راحتی است. درحالی‌که می‌توان، زیبایی را برای مبلمان بخش جلسات یا پذیرایی در اولویت قرار داد. استفاده از گل و گیاه و عناصر دکوراتیو مانند تابلو نقاشی و مجسمه هم می‌تواند به فراخور سلیقه و ماهیت دفتر کار، انجام شود.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب

طراحی دکوراسیون داخلی

اتاق خواب یکی از قسمت‌های اصلی خانه است که افراد اوقات زیاد و مهمی از زندگی خود را در آن می‌گذرانند. ازاین‌رو، طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. در این خصوص، ایجاد کردن تعادلی بین سبک دکوراسیون و کاربردی بودن طراحی یکی از مهم‌ترین اهداف خواهد بود. در این مقاله، در قالب دو گام اساسی چهار و سه مرحله‌ای، طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب را شرح خواهیم داد. چهار مرحله اول، شامل ایجاد تغییراتی در ساختار اتاق است، به‌نحوی‌که زمینه را برای اجرای سه مرحله بعد که مربوط به عناصر متحرک اتاق هستند، محیا کند. درصورتی‌که قصد تغییر طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب خود را دارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

 

گام اول؛ عناصر ثابت در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب
دانستن اینکه از کجا باید شروع کرد، همیشه دشوار است. در مورد طراحی دکوراسیون داخلی، بهتر است که ابتدا عناصر ثابت اتاق خود را تعیین کرده و برای آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. برای اینکه سلیقه خود را بهتر به دست بیاورید، می‌توانید از ایده‌های موجود در وب‌سایت‌هایی مانند Pinterest شروع کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید، نقشه‌ای کلی برای اتاق خود بکشید. ویژگی‌های اتاق خود را بشناسید و آن‌ها روی کاغذ بیاورید. مساحت، نور، ارتفاع سقف، شکل اتاق، جای پنجره‌ها از ویژگی‌های کلیدی اتاق شما هستند. سپس نوبت به اجرای ایده شما می‌رسد که آن را قدم‌به‌قدم پیش می‌بریم.

 

انتخاب رنگ
با توجه به سلیقه و میزان نور طبیعی واردشده به اتاق خود رنگ دیوار، درب، درب کمد دیواری، قاب پنجره‌ها و دیگر عناصر ثابت را تعیین کنید. در میان این عناصر رنگ دیوارها از همه مهتر و تأثیرگذارتر است. درصورتی‌که اتاقتان کوچک است، شاید بهتر باشد از رنگ‌های روشن در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنید. در این صورت اتاق کمی بزرگ‌تر به نظر خواهد آمد. در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق‌هایی که معمولاً سرد هستند، بهتر است که رنگ‌های گرم و تیره را در نظر بگیرید. همچنین، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که آرامش بیشتر شما را هنگام خواب فراهم کنند. در سبک‌های مدرن‌تر، معمولاً، به‌جای ایجاد تضاد، رنگ‌های هم‌خانواده را در کنار یکدیگر به کار می‌برند.

 

انتخاب پرده
انتخاب پرده بستگی زیادی به میزان نور ورودی به اتاق خواب شما دارد. همچنین، باید تصمیم بگیرید که چقدر می‌خواهید نور طبیعی وارد اتاق شود. هرچند که گزینه غالب افراد این است که بیشترین نور را در طول روز و کمترین نور را در طول شب داشته باشند. پرده انواع مختلفی دارد که با توجه به بودجه، سلیقه و سبک کلی طراحی دکوراسیون داخلی خود می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. پرده‌های کرکره‌ای یا حصیری، حالتی سنتی و وینتج به اتاق شما می‌دهند. پرده‌های پارچه‌ ای ساده معمولاً، برای سبک طراحی دکوراسیون داخلی مدرن مناسب هستند. درنهایت هم پرده‌های پارچه‌ای پرزرق‌وبرق را برای می‌توان در اتاقی با طراحی کلاسیک به کاربرد.

 

طراحی نور مصنوعی اتاق
درصورتی‌که نور طبیعی اتاق کم باشد، شاید مجبور باشید در طول روز هم از نور مصنوعی استفاده کنید. نور مصنوعی خود به منابع اصلی، مانند لامپ سقفی و مهتابی و نور فرعی مانند نور مطالعه و نور مخفی تقسیم می‌شود. نور مخفی را می‌توانید از نوع تنظیم شونده و در رنگ‌های مختلف انتخاب کنید. یک نور مصنوعی ملایم می‌تواند، زمینه‌ساز آرامش قبل از خواب یا تمرکز در مطالعه شود.

 

طراحی نور مصنوعی اتاق
درصورتی‌که نور طبیعی اتاق کم باشد، شاید مجبور باشید در طول روز هم از نور مصنوعی استفاده کنید. نور مصنوعی خود به منابع اصلی، مانند لامپ سقفی و مهتابی و نور فرعی مانند نور مطالعه و نور مخفی تقسیم می‌شود. نور مخفی را می‌توانید از نوع تنظیم شونده و در رنگ‌های مختلف انتخاب کنید. یک نور مصنوعی ملایم می‌تواند، زمینه‌ساز آرامش قبل از خواب یا تمرکز در مطالعه شود.

 

گام دوم؛ عناصر متحرک در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب
پس از گام اول نوبت به تهیه تجهیزات اتاق می‌رسد. انتخاب این عناصر می‌تواند تا انتخاب قاب عکس نیز پیش برود اما ما در اینجا به عناصر اصلی اکتفا کرده‌ایم.

 

کشیدن نقشه چیدمان بهینه
راهنمای اصلی در چیدمان وسایل در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب، جهت نور طبیعی است. در ابتدا لازم است که موقعیت تخت خود را مشخص کنید. درصورتی‌که اتاق مستطیل است، بهتر است که طول تخت به‌موازات طول اتاق باشد. در اتاق‌های بزرگ می‌توانید، تخت را در مرکز اتاق هم قرار دهید. با مشخص شدن جای تخت، جای میز آرایش و میز کنار تخت نیز مشخص می‌شود. درصورتی‌که فضای کافی در اختیار دارید می­توانید، به فکر قرار دادن مبلمانی در نزدیکی پنجره باشید. در قدم بعد باید، جای لباس‌های خود را مشخص کنید. درصورتی‌که کمد دیواری ندارید می‌توانید، یک کلازت روم کوچک با استفاده از پارتیشن‌های مناسب طراحی دکوراسیون داخلی، در گوشه‌ای از اتاق درست کنید. انواع رگال مدرن و زیبا نیز می‌توانند به لباس‌های شما سروسامان دهند.

 

انتخاب تخت مناسب
تختخوابی انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. درصورتی‌که طراحی دکوراسیون داخلی اتاق شما مدرن است، یک ‌تخت ساده و مینیمال می‌تواند، بهترین گزینه باشد. اگر هم سبک طراحی اتاقتان کلاسیک یا اسپرت است، بهتر است تختی متناسب با این سبک‌ها انتخاب کنید. اندازه تخت هم کاملاً بستگی به مساحت اتاق و دیگر انتظارات شما از آن دارد. ممکن است تمایل داشته باشید که علی‌رغم فضای زیاد از تخت کوچکی استفاده کنید و در عوض فضای بیشتری را به مبلمان اختصاص دهید. در انتخاب رنگ رو تختی هم باید دقت داشته باشید که حتماً با رنگ تخت و عناصر چوبی اتاق هارمونی وجود داشته باشد.

 

انتخاب مبلمان و وسایل چوبی
مبلمان علاوه بر ویژگی کارکردی خود، مزیت‌های بسیاری در طراحی دکوراسیون داخلی دارد. به‌ویژه در اتاق  خواب، یک مبلمان هرچند کوچک می‌تواند، شکل بی‌قاعده اتاق را تبدیل به مستطیل یا مربع کند. مبلمان اتاق خواب باید، برای مصارفی مانند مطالعه یا گفت‌وگوهای دونفره روزانه و کار کردن با لپ‌تاپ در نظر گرفته شود. چوب همواره گزینه‌ای کلاسیک و درعین­ حال مدرن است که حسی گرمابخش به طراحی دکوراسیون داخلی می‌دهد. هرچند که در طراحی‌های مدرن‌تر می‌توان از میز و صندلی فایبرگلاس نیز استفاده کرد که روحیه‌ای اسپرت به اتاق خواهد داد. معمولاً دیگر وسایل چوبی مانند دراور یا کمد را هم در هماهنگی با طرح و رنگ مبلمان انتخاب می‌کنند. در یک طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک یا وینتج، یک کمد چوبی می‌تواند بعدی تازه به اتاق ببخشد.

 

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب به طور خلاصه
اتاق خوب جایی است که انسان‌ها بیش از یک‌سوم از عمر خود را در آن می‌گذرانند. علاوه بر این،‌ افراد باید بیشترین احساس راحتی را در این مکان داشته باشند. به‌این‌ترتیب، در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب، دو عنصر زیبایی و کاربردی بودن باید در کنار یکدیگر در نظر گرفته شوند. برای طراحی دکوراسیون داخلی یک اتاق خواب، ابتدا باید تکلیف عناصر ثابت ازجمله رنگ دیوارها، کف، پرده‌ و نور مصنوعی مشخص شود. پس‌ازاین مرحله، باید چیدمان المان‌ها را روی نقشه آورده و سپس اقدام به تهیه تخت، مصنوعات چوبی، مبلمان و دیگر عناصر دکوراتیو کنیم. طراحی دکوراسیون داخلی اتاق می‌تواند به سبک‌های کلاسیک، مدرن، وینتج و غیره انجام شود.

سبک روستیک در طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی

سبک‌های متنوعی در بازسازی خانه و طراحی دکوراسیون داخلی آن وجود دارند. هر سبک زیبایی‌شناسی خاص خودش را دارد که باید با سلیقه صاحب‌خانه متناسب باشد. یکی از سبک‌های قدیمی اما همچنان محبوب طراحی دکوراسیون داخلی خانه، سبک روستیک (Rustic) است. در این سبک، نزدیک بودن به طبیعت و استفاده حداقلی از لوازم پلاستیکی و غیرطبیعی در اولویت قرار دارد. در این مقاله ابتدا، تاریخچه سبک روستیک در طراحی دکوراسیون داخلی خانه را شرح داده و سپس به تعریف آن می‌پردازیم. در قسمت بعد، ویژگی‌های این سبک را با ذکر مثال بیان کرده و در بخش پایانی برای عناصر اصلی خانه در این سبک، ایده‌ هایی مطرح می‌کنیم. درصورتی‌که قصد بازسازی خانه خود را دارید، این مقاله می‌تواند، سبک روستیک را به‌عنوان یک گزینه به شما معرفی کند.

 

تاریخچه مختصر طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک
پیدایش سبک روستیک به مهاجرانی برمی‌گردد که در قرن نوزدهم میلادی به ایالات‌متحده آمریکا مهاجرت کردند. آن‌ها در ابتدا خانه‌های خود را کمی دورتر از شهر ها بنا کردند و اسباب و اثاثیه و مبلمان کمی با خود به همراه داشتند. به‌این‌ترتیب آن‌ها می‌بایستی با استفاده از موادی که طبیعت و محیط اطراف، در اختیارشان می‌گذاشت، کار طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌های خود را انجام می‌دادند. این سبک، به سبک روستایی نیز مشهور شد که در برابر زرق‌وبرق خانه‌های اشرافی اروپایی و شهرهای متمول آمریکا سر برآورده بود.

 

تعریف سبک روستیک
در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک، تمرکز بر ایجاد فضایی آرامش‌بخش با استفاده از عناصر طبیعی مانند سنگ، چوب و دیگر مواد ارگانیک است. روستیک به‌طور خلاصه، در خدمت طبیعت و عناصر ساخته‌شده از مواد طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی است. در سبک روستیک، طراح از بابت خطوط حساب‌ شده و محاسبات دقیق، نگرانی ندارد. در عوض او تمام تلاشش را می‌کند که هر قطعه بتواند، شخصیت ذاتی خود را به‌صورت برجسته نشان دهد. جزئیاتی مانند گره‌ های روی چوب و حتی زنگ‌زدگی روی فلزات می‌تواند، به تحقق این هدف کمک کند.

 

ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک روستیک
جلوه طبیعی، اولین ویژگی طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک است. این سبک برای لوسترهای براق، مبلمان پر تزئین و رنگ متالیک جایی ندارد. القای حس گرما، صمیمیت و راحتی هدف اصلی طراحان در اجرای سبک روستیک است. در طراحی دکوراسیون داخلی به این سبک، حتی از عناصری استفاده می‌شود که ممکن است بارها تعمیر شده باشند. یک فرش دستی قدیمی کهنه‌شده، بیشتر با سبک روستیک هماهنگ است تا یک فرش ماشینی یا ابریشمی تازه بافته‌شده. معمولاً از رنگ­ های سرد، در این سبک استفاده نمی‌شود. رنگ­ های گرم و یا طیف گرم‌تر رنگ­ های سرد برای سبک روستیک ایده ­آل هستند. در خصوص عناصر چوبی تا جای ممکن، رنگ طبیعی قطعات دست‌نخورده باقی می‌ماند. طراحان داخلی حرفه‌ای، برای بازسازی خانه به سبک روستیک، در هر منطقه‌ای به طبیعت آن منطقه توجه کرده و رنگ­ های موردنظرشان را از این طریق انتخاب می‌کنند. در یک خانه به سبک روستیک در مناطق کوهستانی، بیشتر از رنگ ­های سبز و قهوه‌ای تیره استفاده شده است. درحالی‌که در مناطق طبیعی، از رنگ­ های زرد، قرمز و قهوه‌ای روشن بیشتر استفاده می‌شود. در خصوص عناصر فلزی هم باید گفت که وسایل آهنی، مفرغی، مسی و برنجی، بیشترین کاربرد را در میان دیگر فلزات در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک دارند. در این سبک، کمتر از استیل، آلومینیوم یا حتی نقره استفاده می‌شود. در صورت استفاده از نقره، وسیله موردنظر باید حتماً بدون آبکاری و به رنگ مات باشد. استفاده از المان ­های دکوراتیو ساخته‌شده از مواد طبیعی، مانند سنگ، سفال، حصیر، خز و گیاهان نیز در سبک روستیک معمول است.

 

عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک
طراحی دکوراسیون داخلی در هر سبکی که باشد، باید برای عناصر اصلی خانه طرح و نقشه‌ای ارائه کند. گزینه­ های سبک روستیک را برای این عناصر در اینجا بررسی می‌کنیم.

 

کفپوش
همان‌طور که گفتیم، هدف اصلی سبک روستیک در طراحی دکوراسیون داخلی، این است که محیط خانه تا جای ممکن گرم و صمیمی به نظر برسد؛ بنابراین از میان گزینه ­های موجود برای کف‌پوش، انواع سنگ و سرامیک حذف می‌شوند. می‌توان گفت که بهترین گزینه برای کف‌پوش یک خانه به سبک روستیک، چوب و به زبان امروزی پارکت است. لمینیت، علی‌رغم اینکه هم‌خانواده پارکت محسوب می‌شود، گزینه چندان مناسبی نیست؛ چراکه کمی مصنوعی به نظر می‌رسد. با این‌حال ممکن است که پارکت چوبی برای برخی مناطق، به‌ویژه مناطق مرطوب، گزینه مناسبی نباشد. در این شرایط، کاشی یا موزاییک­ های با طرح کاشی می‌توانند، بهترین گزینه باشد. برای استفاده از این متریال بهتر است، از نوع بدون لعاب آن‌ها استفاده شود که نور کمتری را انعکاس دهند. امروزه کف‌پوش­ های جدیدی با عنوان پلاستر سیمان یا میکروسمنت نیز به بازار آمده‌اند. این کف‌پوش‌ها ازنظر رنگ و بافت، سازگاری خوبی با سبک طراحی دکوراسیون داخلی روستیک دارند.

 

گرمایش
شومینه یکی از عناصر اصلی طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک است. درصورتی‌که قصد بازسازی خانه خود به سبک روستیک را دارید، بهتر است از شومینه‌هایی با شعله واقعی استفاده کنید. طراحی فضای اطراف شومینه نیز باید حتماً از سنگ و به شکل ساده و بدون تزئینات رایج امروزی باشد. مسلماً یک عدد شومینه، خانه شما را گرم نخواهد کرد و استفاده از بخاری نیز دردسرساز است. شوفاژها نیز هماهنگی چندانی با سبک روستیک ندارند؛ بنابراین بهتر است، از سیستم گرمایش از کف یا رادیاتور قرنیزی با طرح چوب، استفاده کنید. در صورت استفاده از شوفاژ حتماً در اطراف آن از عناصر دکوراتیو روستیک مانند مجسمه ­های قدیمی، استفاده نمایید.

 

دیوارها
رنگ دیوارها حتماً باید گرم یا نسبتاً گرم باشد. رنگ سفید تنها در ترکیب با رنگ­ های گرم، می‌تواند با سبک طراحی دکوراسیون داخلی روستیک جور دربیاید. از ظروف قدیمی سفالی یا فلزی، قالیچه­ های کوچک و تابلوهای چوبی برای تزئین دیوار نیز می‌توانید به‌خوبی استفاده کنید. استفاده از دیوار کاذب با طرح آجر یا چوب به‌خوبی با حال­و­هوای سبک روستیک سازگار است.

 

فرش
فرش و عناصری که برای پوشش کف یا دیگر جاها استفاده می‌شوند، باید الگویی ساده و محلی داشته باشند. فرش‌ها و گلیم­ های اقوام شرقی و ایرانی، بهترین گزینه برای طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روستیک هستند. باید در نظر داشت که انواعی از فرش دستباف ایرانی وجود دارند که لوکس تلقی می‌شوند و مناسب این سبک نیستند؛ اما به‌طور مثال فرش­ های مناطق ترکمن ­نشین و بلوچ برای سبک روستیک چه به لحاظ الگو و چه به لحاظ رنگ‌بندی ایده ­آل هستند.

 

سبک روستیک در چند کلام
روستیک یک سبک هنری در طراحی دکوراسیون داخلی و برخی شاخه­ های هنری است که ریشه در فرهنگ اروپاییان مهاجر به آمریکا، در قرن 19 میلادی دارد. این سبک، به استفاده از عناصر طبیعی با مشخصات ذاتی‌شان و با حداقل تغییر شناخته می­شود. در طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه، به‌ویژه به‌ قصد بازسازی آن، چوب، فلزاتی مانند آهن، مس و برنج، فرش ­های ساده و تزئینات ساخته‌ شده از مواد طبیعی اهمیت ویژه‌ای دارند. سادگی و استفاده از رنگ­ های گرم و نسبتاً گرم باعث می‌شود که هدف اصلی این سبک که القای حس گرما و صمیمیت است، بیشتر محقق شود.

هزینه شستشوی نما

نماشویی

شستشوی نما یکی از اقدامات دوره‌ای و ضروری برای محافظت از ساختمان است. این عملیات دارای ضرورت‌ها و فواید متعددی مانند زیبا شدن نما و جلوگیری از تخریب و افزایش طول عمر نما است. انجام این پروژه که معمولاً هر چند سال یک‌بار به آن نیاز است، معمولاً کاری هزینه‌بر است. در این مقاله، عوامل مؤثر بر هزینه شستشوی نما را موردبررسی قرار داده‌ایم. این عوامل در سه دسته روش شستشوی نما، تجهیزات موردنیاز برای شستشو و شرایط و مشخصات ساختمان دسته‌بندی‌شده‌اند. در پایان این مقاله می‌توانید، برآورد کیفی مناسبی از هزینه شستشوی نمای ساختمان خود داشته باشید. همچنین، با توجه به شرایط ساختمان و نیاز خود، بهترین روش و تجهیزات را برای این عملیات انتخاب کنید.

 

تأثیر روش شستشوی نما در هزینه آن
یکی از عوامل مؤثر در هزینه شستشوی نما روش انجام آن است. این عامل، ارتباط تنگاتنگی با شرایط ساختمان دارد که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت. شستشوی نما به سه روش زیر می‌تواند، انجام شود.

  • روش‌های بر پایه آب
  • با استفاده از مواد شیمیایی
  • استفاده از روش‌های سایشی

هزینه استفاده از این روش‌ها به ترتیب از بالا به پایین افزایش می‌یابد.

شستشوی نما با روش های بر پایه آب
برای بیشتر ساختمان‌ها با آلودگی معمولی، روش‌های برپایه آب کفایت می‌کند. خود این روش به سه دسته زیر تقسیم می‌شود.

 

شستشوی نما، تحت فشار آب
در این روش آب با فشار متوسط تا بسیار قوی (تا حدود 400 psi) از فاصله نزدیک روی نما گرفته می‌شود. برای انجام این کار به دستگاه‌های فشار باد و آب و واترجت نیاز است. معمولاً، همراه این روش از انواع برس یا شوینده‌های غیر یونی نیز استفاده می‌شود.

 

شستشوی نما با استفاده از خیساندن
از این روش معمولاً برای ساختمان‌های تاریخی یا با بافت فرسوده استفاده می‌شود. در شستشوی نما به روش خیساندن به مدت چند روز نما را در معرض شستشو با فشار آب ملایم قرار می‌دهند.

 

شستشوی نما با بخارآب
از این روش به‌ندرت در شستشوی نما استفاده می‌شود و نسبت به دیگر روش‌های بر پایه آب هزینه بیشتری دارد. دلیل آن‌هم تجهیزات موردنیاز برای آن و حساسیت بالای کار است. در روش شستشو با بخارآب، آب داغ با فشار بالا روی نمای سنگی گرفته می‌شود. این روش در حذف گیاهان و گل‌ولای مؤثر واقع می‌شود.

 

شستشوی نما استفاده از مواد شیمیایی
برای پاک کردن رنگ، زنگ‌زدگی فلزات و به‌طورکلی آلودگی‌های سخت‌تر، استفاده از مواد شیمیایی ضروری است. به دلیل بالا رفتن هزینه مواد مصرفی و اضافه شدن برخی تجهیزات، هزینه این روش بیشتر از روش‌های شستشوی نما بر پایه آب است. مواد شیمیایی که در این روش به کار می‌روند، شامل دودسته زیر هستند.

 

اسیدی
این مواد برای شستشوی نمای ساختمان‌هایی که از آجر بدون لعاب، بتن و سنگ گرانیت ساخته‌شده‌اند، مناسب هستند.

 

قلیایی
از پاک‌کننده‌های قلیایی برای شستشوی نماهای ساخته‌شده از سنگ‌آهک، سنگ مرمر و گچ استفاده می‌شود. استفاده از این روش به این صورت است که مواد شوینده را روی سطح نما در ترکیب با آب اعمال کرده و برای مدتی اجازه می‌دهند که نما خیس بخورد. پس از حل شدن لکه‌ها و رنگ‌های روی نما در این محلول، آن را با فشار آب ملایم می‌شویند.

 

شستشوی نما با استفاده از روش سایشی
از این روش معمولاً فقط برای نماهای بسیار آلوده و یا دارای بخش‌های تخریب‌شده استفاده می‌کنند. در این روش، ذرات ریز ماسه را با فشار متوسط رو به بالا روی نما می‌گیرند که باعث می‌شود لایه‌ای از نما برداشته شود. این روش برای نمای شیشه‌ای مناسب نیست و ممکن است آن را دچار ترک کند. این روش به سندبلاست نیز معروف است و استفاده از آن می‌تواند نوعی زیرسازی برای روش‌های برپایه آب یا با استفاده از مواد شیمیایی باشد. شستشوی نما با این روش هزینه بیشتری نسبت به دو روش قبلی در بردارد.

 

تأثیر تجهیزات شستشوی نما در هزینه آن
شستشوی نما به هر روشی که باشد، نیاز به تجهیزات خاص خودش دارد. معمولاً این موقعیت مکانی و تعداد طبقات ساختمان است که تجهیزات موردنیاز برای آن را مشخص می‌کند. برای شستشوی نمای یک ساختمان یک طبقه، مانند یک ‌خانه ویلایی یا یک مغازه، به‌غیراز تجهیزات مربوط به شستشو، به تجهیزات دیگری نیاز نداریم. درواقع، مسئله تجهیزات در ساختمان‌های چندطبقه مطرح می‌شود. به‌طورکلی، شستشوی نما با استفاده از سه دسته تجهیزات زیر انجام می‌شود.

  • شستشوی نما با داربست
  • شستشوی نما با طناب و راپل
  • شستشوی نما با دستگاه بالابر

برای شستشوی نما در ساختمان‌های با ارتفاع متوسط، مانند دو یا حداکثر سه‌طبقه، استفاده از داربست کفایت می‌کند. هزینه استفاده از داربست در شستشوی نما، کمتر از دو مورد دیگر است. برای ساختمان‌های بلند و بسیار بلند از دو روش دیگر استفاده می‌شود. هزینه استفاده از این دو روش، بستگی زیادی به شرایط پروژه دارد. به‌کارگیری نیروهای متخصص شستشوی نما با استفاده از طناب، هزینه نسبتاً بالایی در بردارد. علاوه بر این، این روش زمان بیشتر هم می‌برد. استفاده از دستگاه بالابر نیز هزینه‌های خودش را در بردارد اما می‌تواند در سرعت فرآیند شستشوی نما مؤثر باشد. این دستگاه‌ها در انواع متنوعی وجود دارند. به‌کارگیری دستگاه‌های سنگین‌تر که ارتفاع بیشتری را پوشش می‌دهند هزینه پروژه را افزایش می­دهد.

 

تأثیر شرایط و ویژگی های ساختمان در هزینه شستشوی نما
منظور از شرایط ساختمان این است که نما تا چه میزان آلوده است. شستشوی نمای یک ساختمان در شهری با هوای پاک، مسلماً به وقت، مواد اولیه و انرژی کمتری نسبت به ساختمانی مشابه در تهران، نیاز دارد. مهم است که بدانیم، شستشوی نما قرار است که چه موادی را از نمای ساختمان پاک کند. بسیاری از نماها دیوارنویسی شده‌اند، رنگ روی آن‌ها ریخته یا بخش‌های فلزی آن‌ها زنگ‌زده است. هرکدام از این موارد بر هزینه شستشوی نما مؤثر است. مورد دیگر حساسیت‌های نمای ساختمان است. برخی از نماها باید با دقت و صرف وقت بیشتری شسته شوند. حتی شاید لازم باشد، برای بخش‌های مختلف نما از روش‌های مختلفی استفاده کنید که خود بر هزینه شستشوی نما می‌افزاید. ویژگی‌های ساختمان نیز در هزینه شستشوی نما مؤثر است. اولین ویژگی، تعداد طبقات است که مسلماً هرچه زیادتر شود، هزینه شستشوی نما نیز بالاتر خواهد رفت. عرض نما نیز و سختی پروژه در امکان نصب تجهیزات، عوامل تعیین‌کننده بعدی در هزینه شستشوی نما هستند. افزایش تعداد نیروی انسانی و دستگاه‌های موردنیاز برای پروژه هم هزینه شستشوی نما را بالاتر خواهد برد.

 

هزینه عملیات شستشوی نما در یک نگاه
شستشوی نما عملیاتی است که ساختمان‌ها هرچند سال یک‌بار به آن نیاز پیدا می‌کنند. همان‌طور که در این مقاله گفته شد، هزینه انجام این عملیات به سه عامل عمده بستگی دارد. اولین عامل، روش شستشوی نما است که خود به سه دسته برپایه آب، با استفاده از مواد شیمیایی و روش‌های سایشی تقسیم می‌شود. هزینه استفاده از هرکدام از این روش‌ها به ترتیب افزایش می‌یابد. عامل تأثیرگذار بعدی، یعنی تجهیزات موردنیاز برای شستشوی نما نیز خود به سه دسته داربست، طناب و راپل و ماشین بالابر تقسیم می‌شود. هرچه ارتفاع ساختمان بلندتر باشد، استفاده از تجهیزات راپل و ماشین بالابر ضرورت بیشتری می‌یابد. این دو روش هزینه بیشتری نسبت به استفاده از داربست دارند. آخرین عامل تأثیرگذار در هزینه شستشوی نما هم شرایط و ویژگی‌های ساختمان مانند شدت آلودگی ساختمان، موقعیت مکانی، تعداد طبقات و عرض نما است.  با در نظر گرفتن هریک از سه عامل فوق برای ساختمان خود می‌توانید، برآوردی تقریبی از هزینه لازم برای شستشوی نما به دست بیاورید.

استفاده از استخر در روف گاردن

روف گاردن

روف گاردن یا باغ بام به فضای سبز روی پشت بام اطلاق می‌شود. روف گاردن یا باغ بام، این امکان را به شما می‌دهد که شهر در زیر پای شما باشد و بتوانید از مناظر زیبا و دیدنی آن لذت بیشتری ببرید. به لطف پیشرفت علم، طراحی و اجرای روف گاردن یکی از اموری است که به صورت حرفه‌ای و توسط طراحان و مهندسین باتجربه و مجرب انجام می‌شود تا شما بتوانید یک فضای زیبا با منظره‌ای خیره کننده در اختیار داشته باشید. در طراحی و اجرای روف گاردن، فضا یا محوطه‌ایی از ساختمان که تاکنون بدون استفاده به نظر می‌رسیده به یک فضای سبز دوست داشتنی و با صفا در ارتفاع تبدیل می‌شود. طراحی و اجرای روف گاردن علاوه بر آن که سطح کیفی زندگی انسان را بهبود می‌بخشد و در روحیه ساکنان آن خانه و حتی ساکنان آن ساختمان تاثیر مثبتی دارد ارزش آن بنا یا ساختمان را نیز، به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. در طراحی و اجرای روف گاردن عناصر و اجزای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا یک مساحت قابل ساخت، با طراحی و مهندسی خوب و حرفه‌ای به یک فضای زیبا و دلنشین جهت دورهمی‌های خانوادگی و پذیرایی از دوستان تبدیل شود. اجزای تشکیل دهنده روف گاردن می‌تواند آبنما، آلاچیق، چمن طبیعی یا مصنوعی، نیمکت، میز و صندلی، باربیکیو و حتی استخر و جکوزی باشد.

 

روف گاردن چیست؟
در ابتدا شاید لازم باشد بدانید که روف گاردن چیست و به چه فضایی، روف گاردن گفته می‌شود. روف گاردن، که آن را سقف سبز نیز می‌نامند، به محوطه یا فضایی گفته می‌شود که پشت بام خانه شما را به یک فضای سبز، زیبا و دوست داشتنی تبدیل می‌کند. طراحی و اجرای روف گاردن می‌تواند با چینش چند گلدان ساده و زیبا شروع شود، در واقع هدف از این کار تبدیل یک فضای بدون استفاده به یک فضا و محوطه باصفا و سرسبز است. طراحی و اجرای روف گاردن تاثیر بسزایی در روحیه و کیفیت زندگی کسانی دارد، که به آن جا قدم می‌گذارند و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی خود را در آن‌ جا برگزار می‌کنند. علاوه بر آن، این موضوع کیفیت زندگی ساکنان آن ساختمان را نیز بهبود می‌بخشد. طراحی و اجرای روف گاردن تاثیر مستقیم و مثبتی روی ارزش آن بنا نیز دارد و در خرید و فروش آن خانه یک نکته مثبت به شمار می‌رود.

 

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن چیست؟
امروزه شهرها به سرعت در حال صنعتی شدن هستند و با وجود مشغله‌های کاری و فکری که برای عموم افراد جامعه به وجود آمده است دیگر دسترسی به فضاهای باز و سرسبز مانند پارک، مثل گذشته امکان پذیر نیست، از این رو بیشتر مردم علاقه دارند تا در محل زندگی خود یک تراس بزرگ، حیاط و حتی یک روف گاردن، داشته باشند. همان طور که اشاره شد، در طراحی و اجرای روف گاردن ار عناصر مختلفی مانند آبنما، آلاچیق، باربیکیو و حتی استخر استفاده می‌شود، همین عامل تاثیر فراوانی در روحیه ساکنان آن خانه دارد. بدون شک همه ما دوست داریم چای خود را در یک فضای سرسبز و باصفا بنوشیم یا از دوستان و آشنایان خود در محیطی زیبا و دلنشین پذیرایی کنیم. طراحی و اجرای روف گاردن این امکان را به کاربر می‌دهد تا یک محوطه از ساختمان خود را که بدون استفاده به نظر می‌رسد با یک طراحی خوب و اصولی به یک باغ سرسبز و خوش آب و هوا تبدیل کند. در طراحی و اجرای روف گاردن به زیباسازی منظره شهری نیز توجه شده است، روف گاردن ساختمان شما علاوه بر تاثیر مستقیمی که روی ارزش بنا دارد، تاثیر مطلوب و رضایت بخشی نیز روی منظره و فضای شهر دارد. هم‌‌چنین به دلیل آن که معمولا در طراحی و اجرای روف گاردن به خلق و ایجاد فضای سبز نیز اهمیت داده می‌شود، این موضوع به خودی خود موجب کاهش آلودگی هوا نیز خواهد شد.

 

استفاده از استخر در روف گاردن
استفاده از استخر در روف گاردن، به مدرن‌تر و سالم‌تر شدن زندگی کاربران کمک قابل توجهی می‌کند. طراحی و اجرای روف گاردن می‌تواند از عناصر و اجزای مختلفی تشکیل شود، که یکی از جذاب‌ترین و پر طرفدارترین‌ آن‌ها استخر است. اگر در فضای داخلی خانه خود فضای کافی برای ساخت استخر ندارید و در عین حال از رفتن به استخر‌های عمومی بیزار هستید، اما پشت بام ساختمان شما شرایط و امکانات پذیرایی از یک استخر را دارد، بهتر است مقدمات ساخت استخر در روف گاردن را آماده کنید. سوالاتی وجود دارد که قبل از ساخت استخر در روف گاردن ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند و باید به آن‌ها پاسخ داده شود. قبل از هر چیز باید بررسی شود که آیا ساختار و سازه ساختمان می‌تواند وزن یک استخر را تحمل کند؟ برای پاسخ به این سوال باید حجم استخر و حجم آبی که درون آن را پر می‌کند محاسبه شود تا مشخص شود ساختمان توان تحمل وزن استخر را دارد یا خیر. آیا ساختمان در برابر نشت آب نفوذ ناپذیر است؟ آیا همسایگان و دیگر اهالی ساختمان، از این موضوع مطلع هستند و در نهایت آیا تمام شرایط امکانات و ویژگی‌های ساختمان اجازه احداث استخر در روف گاردن را به ما می‌دهند؟ شما می‌توانید در طراحی و اجرای روف گاردن از عناصر دیگر نیز کمک بگیرید یک گوشه آن را درخت کاری کنید برای طرف دیگر یک آلاچیق زیبا و جمع و جور در نظر بگیرید و برای پذیرایی از دوستان خود یک باربیکیو نیز به روف گاردن خود اضافه کنید، اما استفاده از استخر در روف گاردن موجب می‌شود تا یک فضای لوکس و مدرن در اختیار داشته باشید و در زیر آسمان زیبا و پر ستاره شب شنا کردن را برای رفع خستگی و دور ریختن افکار منفی خود انتخاب کنید.

 

شرایط ساخت و نگهداری از استخر در روف گاردن
در طراحی و اجرای روف گاردن اصول و قواعدی باید رعایت شود تا یک فضای زیبا، امن، سرسبز و خوش آب و هوا، در اختیار کاربر قرار گیرد. برای ساخت و استفاده از استخر در روف گاردن نیز باید اصول و شرایطی رعایت شود تا به بهترین نتیجه در این پروژه دست یابیم. اولین شرط برای ساخت و استفاده از استخر در روف گاردن، صاف و یکدست بودن سطح پشت بام است. این سطح باید کاملا صاف بوده و علاوه بر آن به قدری بزرگ باشد، تا بتوان یک استخر با ابعادی مناسب در آن احداث کرد. شرط بعدی آب و هوای آن منطقه‌ است. مناطق سردی که در بیشتر روزهای سال بارانی یا برفی هستند، گزینه خوبی برای احداث استخر در روف گاردن به شمار نمی‌روند، زیرا به دلیل سردی هوا و یخ زدن آب، استخر قبل استفاده نخواهد بود. مراقبت و نگهداری از استخر در روف گاردن کار زیاد دشواری نیست و در حالت کلی، نیازمند همان مراقبتی است که سایر استخر‌ها به آن نیاز دارند. برای نگهداری از استخر در روف گاردن به یک فیلتر برای تمیز نگه داشتن آب و زدودن آن از زباله‌ها و مواد خارجی نیاز دارید. اگر از یک سیستم اتوماتیک و حرفه‌ای برای این کار کمک بگیرید، دیگر نیاز نیست این کار را به صورت دستی انجام دهید، تمام این فرآیند به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد، اما اگر بخواهید خودتان با استفاده از مواد شیمیایی این فرآیند را انجام دهید، بهتر است ابتدا اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید و نکات ایمنی را نیز، به طور کامل رعایت کنید.

 

سخن آخر
احداث و استفاده از استخر در طراحی و اجرای روف گاردن، فرصتی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند از فضای خود حداکثر استفاده را داشته باشند. استفاده از استخر در روف گاردن این امکان را به شما می‌دهد که هنگام شنا کردن از منظره زیبا و دیدنی شهر خود لذت بیشتری ببرید و در کنار خانواده و دوستان خود یک روز خاطره انگیز و تکرار نشدنی را تجربه کنید.

طراحی انواع کمد دیواری در اتاق خواب

طراحی دکوراسیون داخلی

احتمالاً بارهای پیش آمده است که یک فضای خالی در اتاق خواب داشته باشید که بلااستفاده است و احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که همیشه مشکل جا برای لباس‌های خود را داشته باشید. امروزه با توجه به کوچک بودن فضای اتاق خواب‌ها و نبود فضای کافی برای نگهداری لباس‌ها، کمد دیواری‌ها در زندگی افراد نقش بسیار پررنگی را پیدا کرده‌اند. کمد دیواری یکی از مواردی است که باید در طراحی دکوراسیون داخلی به آن توجه کنید. آن‌ها بخش مهمی از یک اتاق‌ خواب هستند. کمد دیواری‌ها در نظم دادن به وسایل و لباس‌ها بسیار کمک می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند تا شما بتوانید از فضای اتاق خواب خود بهینه استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کمد دیواری‌ها در دکوراسیون اتاق خواب آشنا کنیم.

 

کمد دیواری اتاق خواب خود را بر چه اساسی باید انتخاب کنید؟
این سوال همیشه در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که باید برچه اساسی کمد دیواری اتاق خواب خود را انتخاب کنم؟ در پاسخ باید گفت، کمد دیواری اتاق خواب بهتر است براساس متراژ، رنگ مبلمان، کف‌سازی، دیوار و بدنه اتاق خواب طراحی شود. همچنین یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب یک کمد دیواری حائز اهمیت است رعایت استانداردهای فضای داخلی کمد دیواری است. به صورت استاندارد و کلی ارتفاع کمد دیواری باید 230 سانتی‌متر، عرض آن باید حداقل 150 سانتی متر و عمق آن براساس استانداردها باید 60 سانتی متر باشد. در ادامه به بررسی چند نمونه از مدل‌های کمد دیواری اتاق خواب‌ها می‌پردازیم.

 

انواع کمدهای دیواری اتاق خواب  در طراحی دکوراسیون داخلی
 

مدل کمد دیواری ریلی اتاق خواب
امروزه با توجه به فضای کوچک اتاق‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب‌ها از کمد دیواری‌ ریلی اتاق خواب استفاده می‌کنند. این مدل از کمد دیواری‌ها دکوری مدرن به اتاق می‌بخشد و در بین افراد بسیار پرطرفدار است. درب این کمد دیواری‌ها به صورت ریلی به داخل خود کمد باز می‌شود و نیازی به فضای اضافی در بخش جلوی کمد جهت باز شدن درب آن نیست. استفاده از این مدل کمد دیواری‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق‌های کوچک بسیار رایج است و کمدهای ریلی در طراحی دکوراسیون داخلی  مدرن جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. تنها عیبی که این کمدهای دیواری دارند این است که شما به صورت همزمان نمی‌توانید درب کمدها را باهم باز کنید. برای باز کردن یکی، نیاز دارید تا درب دیگری که باز کرده‌اید را ببندید. از این مدل کمد دیواری‌ها می‌توانید به راحتی در اتاق خواب استفاده کنید و علاوه بر اینکه به شما فضای مناسب می‌دهد، خودش فضای زیادی را اشغال نخواهد کرد.

 

مدل کمد دیواری ام دی اف اتاق خواب
کمد‌های دیواری MDF از لحاظ کیفیت و قیمت بسیار مناسب هستند و به جرات می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین طرح‌های کمد دیواری اتاق خواب محسوب می‌شوند. اکثر متخصصین در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب‌ها از این نوع کمدها استفاده می‌کنند. ام دی اف از لحاظ رنگ‌پذیری و طرح‌پذیری بسیار انعطاف‌پذیر بوده، از این رو شما می‌توانید براساس طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب خود هر رنگ و طرحی را که مدنظر دارید تهیه کنید. کمد دیواری‌های های گلاس براق که امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد است در حقیقت نوعی ام دی اف است که با روکش براق پوشیده شده و تنوع کمتری در بازار دارد. همچنین های گلاس براق نسبت به خود ام دی اف دارای قیمت بالاتری نیز هست. کمد دیواری‌های ام دی افی که در اتاق خواب استفاده می‌شوند نوعی ام دی اف با روکش PVC هستند. این مدل از کمد دیواری‌ها به دلیل ظاهری زیبا و مقاوم در سراسر دنیا در دکوراسیون اتاق‌ خواب‌ها استفاده می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت، کمد دیواری‌های ام دی اف در کنار قیمت مناسب و به صرفه دارای کیفیت بالایی نیز هستند و با هر سبک و سلیقه‌ای سازگاری دارند. با وجود اینکه بیشتر سرویس‌های خواب نیز از جنس ام دی اف هستند، شما به راحتی می‌توانید کمد دیواری اتاق خواب‌تان را با سرویس خواب خود هماهنگ کنید.

 

مدل کمد دیواری های‌گلاس  در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب
کمد های دیواری های‌گلاس یکی از بهترین انواع کمد دیواری اتاق خواب است که مصرف‌کنندگان می‌توانند آن را انتخاب کنند. این کمدها ظاهری مدرن و شیک به دکوراسیون داخلی اتاق خواب‌ می‌بخشد. شاید برای خرید کمدهای های گلاس باید به نسبت نوع ام دی اف، بیشتر هزینه کنید اما با توجه به زیبایی که به اتاق خواب شما می‌بخشد ارزشش را دارد. به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین گزینه‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی ، کمد دیواری‌های های گلاس است.

 

کمد دیواری با بازشوی ترکیبی (ریلی و لولایی)
یکی دیگر از مدل‌های کمد دیواری که برای اتاق‌ خواب‌ها مناسب است، کمد دیواری با بازشوی ترکیبی است. درب این کمد دیواری به صورت لولایی به همدیگر متصل شده، اما بالا و پایین آن یک ریل وجود دارد که درب‌ها به صورت ریلی تا می‌خورند و بسته و باز می‌شوند. این کمددیواری‌ها دارای عمق و جای بسیار زیادی هستند. افرادی که به دنبال کمد دیواری‌های پهن برای اتاق خواب خود هستند می‌توانند از این کمدها استفاده کنند.

 

کمد دیواری‌های بدون درب
یکی دیگر از کمد دیواری‌هایی که در اتاق خواب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند کمد دیواری‌های بدون درب است. این کمد دیواری‌ها بیشتر برای نگهداری و آویزان کردن لباس‌ها مناسب هستند. آن‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی جز کمدهای مدرن هستند. افراد می‌توانند به راحتی لباس خود را در آن آویزان کنند و برای انتخاب لباس به راحتی برروی صندلی روبروی کمد بنشینند و تصمیم‌گیری کنند.

 

کمد دیواری ممبران
کمد دیواری ممبران جز آن دسته از کمدهای دیواری جدید هستند که بسیار زیبا و خاص‌ هستند. اگر به دنبال یک گزینه مناسب و خاص برای اتاق خواب خود هستید، می‌توانید از کمد دیواری ممبران استفاده کنید. سبک این مدل کلاسیک است از این رو بسیاری از افراد به آن علاقه‌مندند. این کمد یک گزینه هوشمندانه در طراحی دکوراسیون داخلی بوده که به اتاق خواب شما جلوه‌ای مدرن، خاص و زیبا می‌بخشد.

 

کمد دیواری ملامینه
اگر شما به دنبال یک کمد دیواری مقرون به صرفه برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب خود هستید می‌توانید از این مدل کمد دیواری بهره ببرید. این نوع کمد دیواری ظاهری شبیه به کمد ام دی اف دارد اما درون آن ساخته شده از ورقه‌های نئوپان است. به همین دلیل یک قیمت بسیار مناسب دارد و برای شما به صرفه خواهد بود. شما برای اتاق خواب منزل می‌توانید از این کمد استفاده کنید.

 

کمد دیواری طرح ام دی اف
در این مدل همان‌گونه که از نامش مشخص است کمد دیواری طرح ام دی اف است یعنی بدنه کمد از جنس چوب یا نئوپان بوده، اما درب کمد از MDF است. قیمت این کمد دیواری‌ها به نسبت تمام MDF کمی ارزان‌تر خواهد بود.

 

کمد دیواری با روکش چوب
کمد دیواری‌های با روکش چوب نیز به صورت کلاسیک اجرا می‌شوند که می‌توانند یک گزینه مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی باشند. درب این کمدها پس از ماشین کاری رنگ می‌شود و بسیار شبیه به ممبران است با این تفاوت که درب آن رنگ شده است و می‌توان برروی درب طراحی و تاج کاری انجام داد که جلوه زیادی به آن می‌بخشد. در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار خاص از این مدل نیز استفاده می‌شود. برای مثال تاج سرویس خواب خود را می‌توانید با تاج کمد دیواری‌های خود هماهنگ کنید.

 

جمع‌بندی پایانی
ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع کمد دیواری‌ها که در اتاق خواب مورد استفاده هستند آشنا کنیم. از این رو شما براساس طراحی دکوراسیون داخلی ، سرویس خواب، مبلمان و… می‌توانید بهترین گزینه را برای اتاق خود انتخاب کنید تا از فضای اتاق خواب خود بهینه‌تر استفاده کنید.

نقاشی نمای ساختمان با طرح‌های فانتزی

نقاشی نما

یکی از موضوعاتی که در دنیا به آن پرداخته می‌شود و بسیار حائز اهمیت است، رنگ‌ها و نحوه به کار گرفتن آن‌ها است. رنگ‌ها، بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی انسان‌ها به شمار می‌روند، که موجب شکوفا شدن احساسات می‌شوند. اگر یک لحظه زندگی را بدون رنگ‌ها تصور کنید، خواهید دید که تا چه اندازه، خسته کننده و کسالت آور خواهد بود. این جا است، که نقش رنگ‌ها، در زندگی انسان مشخص می‌شود و هر کدام می‌توانند، احساسات خاصی را بیان کنند یا حال و هوای خاصی را در افراد ایجاد کنند. زمانی که می‌خواهیم طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خود را تغییر دهیم یا رنگ آمیزی نما ساختمان خود را انتخاب کنیم، تا شاهد ظاهر زیباتری از آن‌ها باشیم، در واقع نقش یک طراح را بر عهده گرفته ایم.

 

رنگ آمیزی نما ساختمان چیست؟
همان طور که اشاره شد، نقش رنگ‌ها در زندگی روزمره انسان‌ها، بسیار پررنگ است و تاثیر بسزایی در زیبایی یک ساختمان و روحیه ساکنان آن دارد، به همین دلیل در چند سال اخیر، رنگ آمیزی ساختمان و نقاشی نما آن هم به روش‌های جدید و نوین، بسیار رواج یافته است و همین موضوع در خرید و فروش آن خانه نیز بسیار موثر واقع می‌شود. یکی از اقداماتی که در راستای زیبا سازی نمای ساختمان انجام می‌شود، رنگ آمیزی ساختمان است که موجب می‌شود حتی یک ساختمان قدیمی که ظاهر آن چنگی به دل نمی‌زند، بیش از پیش زیبا و تمیز به نظر برسد. البته باید گفت که هدف از رنگ آمیزی نما ساختمان تنها زیبا سازی نیست، بلکه در حفاظت از ساختار آن نیز نقش مهمی دارد. نمای ساختمان نیز مانند هر چیز دیگری، از آثار گذر زمان مصون نیست؛ هر چه زمان بیشتری بگذرد، نمای ساختمان شکل و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهد و در نتیجه به بازسازی و ترمیم نیاز خواهد داشت. نقاشی نمای خارجی ساختمان با نقاشی فضای داخلی آن نیز تفاوت دارد و برای رنگ آمیزی آن باید از رنگ‌هایی استفاده کرد که در برابر عواملی مانند برف و باران مقاومت بیشتری داشته باشند.

 

دلایل رنگ آمیزی نما ساختمان
قبل از آن که برای رنگ آمیزی نمای ساختمان اقدام شود، ابتدا باید نمای ساختمان شسته و اصول رنگ آمیزی رعایت شود. رعایت این نکات موجب می‌شود، تا رنگ به خوبی بر روی نمای ساختمان قرار گیرد و صاف و تمیز درآید. از دلایل رنگ آمیزی نمای ساختمان، می‌توان به بازسازی و ترمیم ساختمان‌های قدیمی اشاره کرد. ساختمان‌هایی که سال‌های زیادی از عمر آن‌ها می‌گذرد به مرور ظاهر و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند، همین عامل تاثیر زیادی در ظاهر آن بنا و روحیه افرادی که آن را نظاره می‌کنند دارد. رنگ آمیزی نمای ساختمان‌های کهنه، ظاهری آراسته‌تر و زیباتر به آن‌ها بخشیده و به نوعی آن‌ها را جوان می‌کند. یکی دیگر از دلایل رنگ آمیزی نمای ساختمان، تغییر چهره و شکل و شمایل بیرونی آن ساختمان است. ممکن است یک ساختمان نوساز هم باشد، اما ظاهر و نمای بیرونی آن چندان جالب نباشد. به کمک رنگ آمیزی و نقاشی می‌توان ظاهر یک ساختمان را تغییر داد و چهره‌ایی زیبایی‌تر به آن هدیه داد. رنگ آمیزی نمای ساختمان علاوه‌بر تاثیری که در چهره ساختمان دارد، موجب صاف و یکدست شدن آن نیز می‌شود و از آن در برابر عوامل خارجی، مانند گرد و غبار برف و باران محافظت می‌کند.

 

انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی نمای ساختمان
اموری که مربوط به رنگ آمیزی و نقاشی نما  می‌شوند، دارای قواعد و قوانینی هستند که باید رعایت شوند، تا این امر هنرمندانه، به بهترین شکل انجام شود و نتایج آن رضایت بخش باشد. یکی از نکاتی که هنگام نقاشی نمای ساختمان باید به آن توجه شود، انتخاب رنگ مناسب است. یک رنگ مناسب در نقاشی نمای ساختمان، رنگی است که در برابر تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی مانند بارش برف و باران مقاوم باشد. رنگ نمای ساختمان به شدت تحت تاثیر تابش نور خورشید است، از این رو در برابر اشعه‌های نور خورشید نیز باید ثبات بالایی داشته باشد. هم‌چنین یک رنگ خوب و با کیفیت کم‌تر دچار ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن می‌شود. قابل ذکر است قابلیت شستشو بودن از دیگر ویژگی‌های یک رنگ مناسب است به گونه‌ایی که بتوان گرد و غبار را از روی آن پاک کرد.

 

نقاشی نما با طرح‌های فانتزی
رنگ آمیزی و نقاشی نمای ساختمان با طرح‌های فانتزی یکی از روش‌های نوینی است، که در نقاشی نماو رنگ آمیزی نما بسیار محبوب است. با مشاهده ساختمانی که از این نوع رنگ آمیزی استفاده کرده است حس خوبی به بیننده منتقل می‌شود، به گونه‌ایی که چشم‌ها مجذوب آن خواهد شد و ترغیب می‌شوید تا کنار آن ایستاده و چند تا عکس از خود بگیرید. برای شما هم پیش آمده که در شهر در حال گشت و گذار هستید و ناگهان شیفته یک ساختمان می‌شوید، ساختمانی که برای زیبایی و رنگ آمیزی خود از طرح‌هایی جالب و خلاقانه استفاده کرده است. ما این طرح‌‌ها را پیش‌تر روی نمای بیرونی مهد کودک‌ها مشاهده کردیم، اما امروزه هر جای شهر ممکن است به آن‌ها بر بخوریم.

یکی از مکان‌هایی که بیشتر از این نوع رنگ آمیزی استفاده می‌کنند، مهد کودک‌ها هستند، زیرا این نوع نقاشی به دلیل حس فوق‌العاده‌ایی که در بیننده ایجاد می‌کنند، معروف هستند و می‌توانند یک کودک را به شدت مجذوب خود کنند تا پرانرژی به آن مکان رفته و یک روز خوب را تجربه کند. ما این نوع رنگ آمیزی را در فضای پارک‌‌ها و شهربازی‌ها نیز مشاهده می‌کنیم؛ پارک‌ها یا شهربازی‌‌ها مکان‌هایی هستند که برای عوض کردن روحیه و گذراندن یک روز خوب به آن جا می‌رویم، از این رو برای نقاشی نمای ساختمان یا دیوار خود از طرح‌ها و رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که موجب ذوق بیننده شوند و حس خوبی را به ‌آن‌ها منتقل کنند. بدون شک باغ وحش‌ها از دیگر مکان‌های تفریحی هستند که در یک روز تعطیل همراه خانواده به آن جا سری می‌زنیم. روی دیوارها و نمای بیرونی باغ وحش‌ها نیز رنگ آمیزی‌ها و طرح‌هایی دیده می‌شود که توجه ما را به خود جلب می‌کند و موقعیت خوبی را برای گرفتن چند عکس خانوادگی ایجاد می‌کنند.

 

چرا از طرح‌های فانتزی برای رنگ آمیزی نمای ساختمان استفاده می‌شود؟
نقاشی نما ساختمان با ذوق و خلاقیت همراه است. این امر هنگامی که با رنگ‌های جذاب و طرح‌های فانتزی ترکیب می‌شود چشم‌ها را به خود خیره کرده و حس فوق‌العاده‌ایی به بیننده منتقل می‌کند. ساختمان‌هایی که برای نقاشی خود از طرح‌های فانتزی استفاده می‌کنند، به ندرت از یاد می‌روند و هر کسی را مجذوب خود خواهند کرد. برای نقاشی ساختمان با طرح‌های فانتزی باید به نوع ساختمان نیز توجه کرد؛ بدون شک نقاشی ساختمان یک مهدکودک با نقاشی ساختمان اداری فرق می‌کند. طراحان داخلی معتقد هستند، اگر به درستی از این روش استفاده شود ساختمان‌هایی آراسته‌تر و در نتیجه شهری زیباتر خواهیم داشت. اگر به عنوان یک طراح می‌خواهید ساختمانی را نقاشی کنید، می‌توانید با استفاده از طرح‌های فانتزی یک ساختمان زیبا به شهر خود هدیه دهید، البته باید به کاربری ساختمان نیز توجه کنید و در استفاده از این روش، افراط نکنید.

 

سخن آخر
همه ما دوست داریم زمانی که در شهر قدم می‌زنیم ساختمان‌هایی زیبا با رنگ آمیزی فانتزی مشاهده کنیم، این ساختمان‌ها علاوه بر آن که حس خوبی در فرد ایجاد می‌کنند تاثیر بسزایی در زیبایی و آراستگی شهر خود نیز دارند.

صفحه قبل 1 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 صفحه بعد