x تبلیغات
رنگ آمیزی و نقاشی نما

تفاوت نقاشی نما سیمانی با نمای آجری

نقاشی نما

وقتی صحبت از نقاشی نما می­شود، باید مشخص شود که رنگ نما را می­خواهید روی چه جنس از نما پیاده کنید. ما در این مقاله درباره رنگ­آمیزی نما روی نمای آجری و سیمانی می­پردازیم.

آیا نقاشی نما روی آجر ایده خوبی است؟

آجرها رطوبت را از داخل خانه جذب می­کنند و باید بتوانند آن رطوبت را دفع کنند. استفاده از رنگ در قسمت بیرونی می­تواند باعث بلند شدن، کنده شدن یا ترک خوردن رنگ شود زیرا در آب و هوای سرد مستعد چرخه­ های ذوب، یخ­ زده می­ شود. علاوه بر زیبایی­ شناسی، رطوبت محبوس شده در داخل نمای آجری نیز می­تواند بر استحکام و یکپارچگی ملات تأثیر بگذارد و کل سطح دیوار را در معرض خطر قرار دهد. رنگ آمیزی نما آجر و بنایی در نمای بیرونی خانه باید با در نظر گرفتن دقیق محصولاتی که استفاده می­کنید انجام شود تا مجبور نشوید در آینده نزدیک پوسته شدن و خرد شدن رنگ خود را تماشا کنید.

از چه رنگی برای نقاشی نما آجر استفاده می­کنید؟

بیایید با مواردی که نباید استفاده کنیم شروع کنیم - هرگز آجرها را با روغن استاندارد یا رنگ لاتکس رنگ نکنید، این رطوبت را در داخل محبوس می­کند و باعث پوسته شدن و خرد شدن رنگ می­شود. مشکل در این واقعیت نهفته است که آجرها متخلخل هستند و باید همینطور باقی بمانند. برای اینکه آن­ها به درستی عمل کنند، نمی­توان یک پوشش "ضد آب" اعمال کرد که از خشک شدن آن­ها به بیرون جلوگیری کند.

نحوه عملکرد رنگ نما معدنی برای آجر

این رنگ ­های معدنی موجود در آب به جای ایجاد پوشش روی آجر، باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می­شوند که آن­ها را به طور دائمی به زیرلایه آجر متصل می­کند. این­ها محصولات مبتنی بر سیلیس هستند که با آجر و سنگ سازگاری زیستی دارند و در واقع به سطح آجر جذب می­شوند. رنگدانه­ های این رنگ­ های معدنی اکسید آهن معدنی طبیعی بوده و تحت تاثیر اشعه UV قرار نمی­گیرند. همچنین در برابر یخبندان مقاوم بوده و از تشکیل قارچ و کپک جلوگیری می­کنند. استفاده از رنگ‌ها و رنگ‌های معدنی روی آجرها باید عمر مفیدی بین 20 تا 30 سال به شما بدهد. رنگ ­ها و رنگ ­های سیلیسی بی بو، غیر سمی و فاقد هرگونه ترکیب آلی فرار (VOCs) هستند. علاوه بر این، آن­ها غیر قابل احتراق هستند و علاوه بر سالم­تر بودن، کار با آن­ها ایمن­ تر است. آن­ها را می­توان برای هر محصول بنایی، از جمله درزها و ملات اعمال کرد.

آیا نقاشی آجر ارزش خانه را افزایش می­دهد؟

این بستگی به وضعیت آجرها و سبک محله و خانه ­های اطراف دارد. اما اگر امیدوارید ارزش خانه را افزایش دهید، رنگ ­آمیزی نما آجری احتمالاً این کار را در همه موارد انجام نمی ­دهد، مگر در شدیدترین حالت آجرهای آسیب دیده یا فقط آجرهای زشت! در واقع، به همان اندازه احتمال دارد که نقاشی نما آجر باعث بی ارزش شدن خانه شما شود.

نقاشی نما سیمانی

نقاشی نما سیمان از رنگ­آمیزی بیشتر سطوح دشوارتر است: تنفس می­ کند، رطوبت را منتقل می­کند و رنگ را می­ مکد. در حالی که می­توانید دیوارهای خشک را در یک یا دو روز رنگ کنید، یک هفته یا بیشتر برای تکمیل نقاشی نما سیمان نیاز دارید. به علاوه هزینه­ ها در مورد نحوه رنگ ­آمیزی سطوح سیمانی به خواندن زیر ادامه دهید:

برای نقاشی نما موفقیت ­آمیز سیمان - به طوری که ظاهر خوب و طولانی مدت داشته باشد – آماده ­سازی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مراحل زیر را دنبال کنید، بدون توجه به اینکه رنگ نما را برای کجا انتخاب می­کنید، خواه کف گاراژ، کف زیرزمین یا دیوار، پاسیو در فضای باز یا نمای ساختمان یا هر قسمت دیگری از ملک شما باشد، می­توانید به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کنید.

خلاصه­ ی پروژه نقاشی نما روی سیمان

  • برای پر کردن هر گونه سوراخ، خراش یا بریدگی در سطح سیمان از ترکیب چسباننده استفاده کنید.

  • بتن را با تری سدیم فسفات (TSP) و آب گرم کاملاً تمیز کنید، سپس بگذارید خشک شود.
  • رنگ سنگفرش یا مینای ایوان و کف را ابتدا به محیط و سپس وسط بزنید. بگذارید خشک شود.
  • هر توده یا برآمدگی را خراش دهید و نقاطی را که رنگ به آن نچسبید سنباده بزنید.
  • لایه دوم و آخر رنگ را بمالید، سپس بگذارید خشک شود.

نحوه نقاشی نما سیمان

مرحله اول: نواحی بریده شده یا آسیب دیده را با پرکننده سیمان وصله کنید

زمانی که قصد نقاشی نما سیمان را دارید، فرآیند به‌طور غیرمعمول با پرکننده سیمان آغاز می‌شود که به عنوان یک آغازگر برای سطح رنگ‌شده عمل می‌کند. از ترکیب پچ برای پر کردن تمام سوراخ ­ها، خراش­ ها و بریدگی­ های سیمان استفاده کنید. پس از گذشت زمان خشک شدن کافی، نواحی تعمیر شده را سنباده بزنید تا صاف شوند.

مرحله دوم: سطح سیمان را با TSP تمیز کنید

با استفاده از محلول تری سدیم فسفات (TSP) و آب گرم، کف یا سطح سیمانی را به طور کامل تمیز کنید و تمام روغن و گریسی را که در غیر این صورت باعث تغییر رنگ کار رنگ می­شود، پاک کنید. محلول را با یک برس فلزی روی بتن بمالید. برای تعیین نسبت مناسب TSP به آب، دستورالعمل ­های بسته را مطالعه کنید، اما حدود یک چهارم فنجان TSP به یک گالن آب گرم را در نظر بگیرید. TSP در صورت تماس می­تواند به پوست و چشم آسیب برساند، بنابراین حتما از لباس محافظ کامل استفاده کنید.

مرحله سوم: قبل از شروع نقاسی نما سیمان، اجازه دهید سطح کاملاً خشک شود

همانطور که TSP با بتن واکنش می­دهد، احتمالاً متوجه حباب خفیفی در سطح کف یا سطح خواهید شد. اجازه دهید این حباب به مدت 20 دقیقه به پوشش بتن ادامه دهد، سپس آن را با شلنگ جدا کنید و TSP را کاملاً بشویید. قبل از رنگ ­آمیزی، اجازه دهید سطح به مدت دو روز خشک شود. پس از خشک شدن، دست خود را روی بتن بکشید. باید شبیه کاغذ سنباده 120 باشد.

مرحله چهارم: رنگ نما را بر روی محیط سیمان بمالید

بسته به جهت سطح، محل را جارو کنید یا با یک پارچه خشک پاک کنید. اکنون آماده شروع نقاشی نما هستید. با استفاده از قلم مو، یک لایه اولیه از رنگ سنگ فرش (یا مینای ایوان و کف) را روی محیط منطقه بمالید. یک قلم مو معمولی سایز متوسط ​​شما را قادر می­سازد تا هنگام رنگ ­آمیزی گوشه­ ها و لبه­ ها، چه با فضای داخلی یا بیرونی کار می کنید، به پوشش خوبی دست پیدا کنید.

مرحله پنجم: رنگ بیشتری بغلتانید تا فضای داخلی را بپوشاند

از یک غلتک رنگ برای پر کردن قسمت­ هایی که با قلم مو روکش نکرده اید استفاده کنید. اجازه دهید اولین لایه رنگ حداقل 16 ساعت یا بیشتر خشک شود.

مرحله ششم: عیوب سطح را خراش دهید یا شن و ماسه کنید

چاقوی بتون ه­ای در دست داشته باشید، هر برآمدگی یا برآمدگی را که پس از خشک شدن اولین لایه ظاهر می­شود، خراش دهید. هر قسمتی را که رنگ در آن نچسبید سمباده بزنید. اگر دوباره سمباده بزنید، فراموش نکنید که دوباره جارو بزنید.

مرحله هفتم: لایه دوم و آخر رنگ را روی بتن اعمال کنید

لایه دوم رنگ را به همان روشی که رنگ اول را اعمال کردید بمالید. با این حال، این بار با غلتک محکم فشار دهید و رنگ را در سوراخ ­هایی که اولین لایه در آن نفوذ نکرده است له کنید. قبل از اینکه پروژه را کامل در نظر بگیرید، اجازه دهید لایه دوم برای حدود پنج روز خشک شود.

تفاوت نقاشی نما سیمانی با نمای آجری

اهمیت نقاشی نما در نمای سیمانی

نقاسی نما

سیمان پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که بادوام در نظر گرفته می­شود. با این حال، قرار گرفتن در معرض مواد تهاجمی، رطوبت، چرخه­ های مکرر انجماد و ذوب منجر به تخریب سریع ساختار آن می­شود. به ویژه دلایل تکنولوژیکی (کیفیت سیمان) و عامل انسانی (اشتباهات طراحی، آماده ­سازی مخلوط و ...) اهمیت کمی ندارند. ما در این مقاله به اهمیت نقاشی نما در نمای سیمانی می­ پردازیم. به همین دلیل است که تمام سازه­ های سیمانی نیاز به حفاظت دارند.نقاشی نما نقش مهمی در این فرآیند توسط آغشته‌سازی‌های مخصوص سیمان و بتن دارد و رنگ‌های مخصوص به افزایش بیشتر عمر مفید و ایجاد جذابیت تزئینی به سطح کمک می‌کنند.

رنگ­ نما برای استفاده در نمای سیمانی: ویژگی ­های انتخابی

لطفا توجه داشته باشید که هنگام انتخاب رنگ نما برای بتن، هزینه آن یک عامل تعیین ­کننده نخواهد بود، زیرا اول از همه، باید به کیفیت مواد توجه کنید. دو گزینه برای رنگ های بتن وجود دارد:

  • فرمولاسیون­ هایی که بافتی صاف ایجاد می ­کنند.
  • مخلوط ­های بافت­دار

مزایای نقاشی نما سیمانی

رنگ ­آمیزی نما سطح سیمانی به سادگی رنگ­ آمیزی چوب یا دیوار خشک نیست. انجام آن کار پیچیده­ای نیست. با این حال، شما یک نقاش با تجربه می­ خواهید تا به پایان خوبی برسد. یک لایه رنگ تازه می ­تواند حیاط، حصار محیطی یا فضای حیاط خلوت را زیبا کند. رنگ­ آمیزی دیوارهای سیمانی سه مزیت عمده دارد:

جذابیت زیبایی­ شناسی

چه برای دیوار باغچه در فضای باز یا نمای ساختمان استفاده شود، دیوارهای سیمانی می­توانند ظاهری کسل­ کننده و خسته­ کننده ایجاد کنند. اکثر مردم فقط آن­ها را به رنگ خاکستری خود رها می­کنند زیرا نمی­دانند که می­توان آن­ها را رنگ کرد یا نمی­دانند چگونه سطح سیمانی را رنگ کنند. نقاشی نما می­تواند ظاهر ملک شما را بهبود بخشد. با گذشت زمان، دیوارهای سیمانی قدیمی و حتی رنگ نشده به نظر می­رسند، رنگ­ های اصلی آنها کم رنگ به نظر می­رسند. رنگ ­آمیزی نما می­تواند فضای شما را سرزنده و جذاب کند.

حفاظت

دیوارهای سیمانی دارای سوراخ ­های هوا و حفره­ های کوچکی هستند که یک سطح اسفنج مانند را تشکیل می­دهند، به این معنی که به راحتی رطوبت را جذب می­کنند. سیمان دارای سطح متخلخلی است که رطوبت را جمع ­آوری و دفع می­کند که می­تواند رنگ را ضعیف یا آسیب برساند. این عامل اصلی شکست رنگ بتن است. جذب اضافی همچنین می­تواند از چسبیدن رنگ به سطح جلوگیری کند. نقاشی نما در دیوارهای سیمانی به محافظت از بتن در برابر سایش و پارگی کمک می­کند. همچنین با جلوگیری از آسیب بیشتر، عمر بتن را افزایش می­دهد. آماده‌سازی مناسب، اجرای یکنواخت رنگ را تضمین می‌کند که در برابر لایه‌برداری و پوسته پوسته شدن مقاومت می‌کند. آستر آب­بندی بتن از خروج رطوبت از بلوک­ ها و ضعیف شدن رنگ جلوگیری می­کند.

تعمیر و نگهداری آسان ­تر

دیوارهای سیمانی ابتدا باید با شستشوی فشاری تمیز شوند. تمیز کردن مناسب می­تواند آلودگی­ ها را حذف کند و به ایجاد ظاهری یکنواخت­ تر کمک کند و همچنین برای عمر و چسبندگی رنگ ضروری است. نقاشی نما و یک لایه رنگ تازه روی دیوار بتنی شما زمان و تلاشی را که برای تمیز کردن و نگهداری معمول صرف می­کنید کاهش می­دهد. هنگامی که یک لایه رنگ به سطح اضافه می­ شود، لایه ­ای برای جلوگیری از آلودگی ایجاد می­کند و اجازه می­ دهد دیوار شما قابل شستشو باشد.

مراحل رنگ­ آمیزی نما در نمای سیمانی

حالا که به اهمیت نقاشی نما در نمای سیمانی پی بردید، بیایید بررسی کنیم که مراحل نقاسی نما در نمای سیمانی چیست.

پرکننده سیمان

با ترکیب پچ تمام سوراخ ­ها، خراش ­ها و بریدگی­ ها را پر کنید و از سیمان استفاده کنید. بعد  از گذشت  مدت زمانی که سطح به خوبی خشک شد، مناطقی که  تعمیر کرده اید را با سنباده صاف کنید.

محلول تری سدیم فسفات

با استفاده از محلول تری سدیم فسفات و آب گرم،  سطح سیمانی را کاملا تمیز کنید و همه روغن و گریسی را که در غیر این صورت باعث تغییر رنگ کار رنگ می­شود، پاک کنید. محلول را با یک برس فلزی روی بتن بمالید. برای تعیین نسبت مناسب محلول تری سدیم فسفات، به آب، دستورالعمل­ های نوشته شده بر روی بسته را بخوانید، ولی در کل حدود یک چهارم فنجان محلول تری سدیم فسفات را به یک گالن آب گرم اضافه کنید. محلول تری سدیم فسفات می­ تواند به پوست و چشم شما آسیب بزند پس مراقب باشید که با پوستتان تماس پیدا نکند.، بنابراین لباس کار مناسب را فراموش نکنید.

سطح خشک و تمیز

از آنجایی که محلول تری سدیم فسفات، با بتن واکنش می­ دهد، حباب خفیفی در سطح ایجاد می شود. اجازه دهید این حباب مدتی بر روی  پوشش بتن بماند، بعد آن را با شلنگ جدا کنید و محلول تری سدیم فسفات را کاملاً بشویید. قبل از رنگ ­آمیزی، بگذارید سطح به مدت دو روز کاملا خشک شود.

رنگ نما بر روی سیمان

محل مورد نظر را جارو کنید یا با پارچه تمیز کنید.حالا نقاشی را شروع کنید. با استفاده از قلم مو، یک لایه رنگ را روی محیط منطقه بمالید. یک قلم مو معمولی سایز متوسط به شما کمک می کند تا موقع رنگ ­آمیزی گوشه­ ها و لبه­ ها را به خوبی پوشش دهید.

پوشاندن فضای داخلی

با یک غلتک رنگ قسمت­ هایی که با قلم مو روکش نکرده اید را پر کنید. اجازه دهید اولین لایه رنگ بیشتر از 16 ساعت خشک شود.

از بین بردن عیوب

چاقوی بتون ه­ای در دست داشته باشید، هر برآمدگی را خراش دهید.  سنباده بزنید تا رنگ های چسبیده کنده شود. اگر باز سمباده زدید، این کار را مجدد تکرار کنید.

رنگ در لایه آخر

مثل بار اول دوباره رنگ بزنید. و این بار هم غلتک را محکم بفشارید و رنگ را در سوراخ­ ها له کنید. بگذارید لایه دوم برای حدود پنج روز خشک شود.

ما در این مقاله درباره اهمیت نقاشی نما در نماهای سیمانی صحبت کردیم. نمای سیمانی در ساختمان ­های بلند و برج­ ها بیشتر کاربرد دارد و برای حفاظت از آن نقاشی نما و رنگ نما که استفاده می­شود، اهمیت دارد.

اهمیت نقاشی نما در نمای سیمانی

دلایل پوسته شدن رنگ پس از نقاشی نما

نقاشی نما

نقاشی نما کار پرهزینه و دردسری است. به همین دلیل باید به‌خوبی و با نهایت دقت انجام شود تا بهترین نتیجه از آن حاصل شود. یکی از مشکلاتی که معمولا برای رنگ نما در ساختمان پیش می‌آید، پوسته‌پوسته شدن آن است. جدای از اینکه این مشکل، ممکن است به علت کهنگی رنگ پیش بیاید، اغلب مدتی پس از نقاشی نما مشاهده می‌شود. در این مقاله، دلایل مختلف پوسته‌پوسته شدن رنگ نما را بررسی می‌کنیم. با بررسی هر علت، راه پیشگیری از آن را نیز معرفی خواهیم کرد. درصورتی‌که قصد نقاشی نما را دارید یا رنگ نما در ساختمان شما دچار این مشکل شده است؛ خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چرا مدتی پس از نقاشی نما رنگ آن پوسته پوسته می شود؟

خراب شدن رنگ به هر علتی، بسیار ناخوشایند است. ترمیم رنگ پوسته­ شده، کار آسانی نیست و معمولا کیفیت یک دست و تمیزی نخواهد داشت. به همین دلیل، بهتر است پیش از وقوع مشکل، از آن پیشگیری کنید. همچنین، در صورت پوسته‌پوسته شدن رنگ نقاشی نما باید ابتدا منبع مشکل را برطرف کنید. در غیر این صورت، پس از مدتی، دوباره شاهد پوسته ­شدن رنگ آمیزی نما خواهید بود. در اینجا، اصلی‌ترین دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم.

رطوبت داخلی یا خارجی

شایع‌ترین دلیل پوسته‌پوسته شدن رنگ نقاشی نما ، رطوبت است. رطوبت خارجی برای ساختمان‌هایی که در معرض هوای بسیار مرطوب دارند، قطعا عمر رنگ نما را کاهش می‌دهد. برای پیشگیری از این مشکل، باید از انواع رنگ پلاستیک و لاتکس ضد رطوبت، برای نقاشی نما استفاده کرد. رطوبت می‌تواند، ریشه داخلی نیز داشته باشد. اولین دلیل رطوبت داخلی، نشتی لوله‌ها، ناودان و هرگونه تجهیزاتی است که آب یا مایعات دیگر در آن در جریان داشته باشند. همچنین، رطوبت زیاد داخل ساختمان نیز می‌تواند به دیوارها نفوذ کند. ازآنجاکه رطوبت نفوذ کرده به دیوار، راهی برای خروج از آن ندارد ناچار لایه رنگ نما را شکافته و از آن خارج می‌شود. رطوبت داخلی می‌تواند در هنگام رنگ زدن نیز در بین لایه‌های رنگ، گیر بیفتد. شایع‌ترین دلیل این اتفاق، خشک نشدن لایه‌های آستر و پرایمر، پیش از اعمال لایه‌های بعدی است. به‌منظور پیشگیری یا برطرف کردن مشکل رطوبت داخلی، پیشنهاد می‌شود تست ترکیدگی لوله‌ها پیش از رنگ آمیزی نما انجام شود. همچنین، درصورتی‌که رطوبت داخل ساختمان زیاد است، به نحوی با عایق‌­بندی، تهویه یا رنگ‌های ضد رطوبت دیوارهای داخلی، کنترل شود. درنهایت، هنگام رنگ­ آمیزی نیز باید پیش از اعمال هر لایه از خشک بودن لایه زیرین، اطمینان حاصل کرد.

آماده نبودن سطح

پیش از رنگ آمیزی نما باید سطح آن کاملا آماده باشد. این آمادگی به این معنی است که باید حتما عاری از مواد خورنده، آلودگی، میکروارگانیسم‌ها مانند قارچ و کپک، انواع حفره و غیره باشد. در غیر این صورت، رنگ نمی‌تواند پیوند خوبی با آن برقرار کند و پوسته‌پوسته می‌شود. به این منظور، توصیه می‌شود پیش از نقاشی نما یک بار عملیات شستشوی آن با مطمئن‌ترین روش‌ها مانند واترجت یا واترسندبلاست (برای نماهای بسیار آلوده) انجام شود. پس‌ازآن، لازم است که حتما عملیات بتونه‌کاری با دقت تمام انجام‌شده و همه درزها و حفره ­ها پر شوند. درصورتی‌که سطح یک دست نباشد، به‌تدریج رطوبت و انواع میکروارگانیسم‌ها را جذب کرده و پس از مدتی، پوسته‌پوسته می‌شود.

گچ کاری غیراصولی

گچ لایه زیر رنگ، باید حتما انسجام مطلوبی داشته باشد. در غیر این صورت، اصطلاحا پس از مدتی، گچ مرده ایجادشده که اصلی‌ترین مشکل آن، ترک خوردن است. با ترک خوردن گچ، نقاشی نما نیز ترک می‌خورد. گچ مطلوب، گچی است که از مواد مرغوبی تهیه‌شده و نسبت آب و گچ آن متناسب است. همچنین، فرآیند خشک شدن آن نیز با سرعت مناسبی طی شده است.

تابش شدید نور خورشید و تغییرات آب و هوایی

در مناطقی با تابش شدید نور آفتاب، احتمال پوسته­ شدن رنگ، پس از نقاشی نما بیشتر است. همچنین، تغییرات شدید دما در طول شبانه‌روز یا در فصول مختلف تیز از علل شایع این مشکل است. تغییرات دمایی در صورتی که از حد مقاومت رنگ یا گچ زیر آن بیشتر باشد باعث انقباض و انبساط­ های متعدد و بروز این مشکل در رنگ نما می شود. برای رفع این مشکل باید از رنگ‌هایی که در برابر نور آفتاب و تغییرات دمایی مقاومت دارند، استفاده شود. امروزه، انواع متنوعی از رنگ‌های پلاستیکی و آسترها با این ویژگی در دسترس هستند. اما نور خورشید به نحو دیگری هم می‌تواند در کیفیت رنگ نقاشی نما اثرگذار باشد. این اثرگذاری از طریق فرآیند خشک شدن رنگ است. درصورتی‌که رنگ نما براثر تابش شدید آفتاب به‌سرعت خشک شود، حلال درون آن پیش از پیوند با سطح دیوار، تبخیر شده و درنتیجه، رنگ با کیفیت خوبی به دیوار، نمی‌چسبد. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است رنگ ­آمیزی را در سایه انجام داد.

عدم رعایت اصول رنگ آمیزی

تعداد لایه‌های رنگ، نباید بیش ­ازحد باشد. در غیر این صورت، رنگ نما سنگین شده و پس از مدتی، تحمل وزن خود را از دست می‌دهد. همچنین، آسترها و رنگ‌هایی که دانه‌های رنگی درشتی دارند معمولا زودتر پوسته‌پوسته می‌شوند. نکته دیگر هم زیرسازی رنگ است. درصورتی‌که از روغن‌های تقویت چسبندگی، مانند روغن الیف برای چسبیدن بهتر لایه‌های رنگی روی‌هم استفاده نشود، احتمال پوسته‌پوسته شدن نقاشی نما بیشتر می‌شود. گردوغبار نشسته روی آستر نیز می‌تواند، چسبندگی لایه نهایی را کم کند. به همین دلیل در مناطقی با گردوغبار زیاد، باید پیش از اعمال رنگ نهایی، آستر زیر آن را با دستمال خشک، کاملا تمیز کرد.

اعمال رنگ روی رنگ

این اشتباه، معمولا از افراد آماتور، سر می‌زند. بااین‌حال، به‌دفعات دیده‌شده که علت پوسته‌پوسته شدن نقاشی نما ، اعمال رنگ روی رنگ است. به‌ویژه اگر رنگ‌ها با یکدیگر یکسان نباشند؛ مثلا یکی روغنی و دیگر پلاستیک باشد؛ پوسته‌پوسته شدن، سریع‌تر اتفاق می‌افتد. پیش از رنگ زدن هر منطقه رنگ‌دار، باید ابتدا رنگ قبلی را تراشید، عملیات زیرسازی را مجددا انجام داد و سپس اقدام به رنگ آمیزی نما کرد.

پوسته شدن نقاشی نما در یک نگاه

نقاشی نما حساسیت‌های زیادی دارد که درصورتی‌که رعایت نشوند، ممکن است پس از مدتی، مشکلاتی مانند پوسته‌پوسته شدن را به وجود بیاورند. رطوبت، اولین دلیل پوسته‌پوسته شدن رنگ نما است. این عامل می‌تواند، منابع خارجی یا داخلی داشته باشد. عدم زیرسازی درست سطح نما و کثیف بودن آن، دلیل بعدی این اتفاق است. در مرتبه بعدی تغییرات دمایی و تابش شدید نور خورشید که امکان چسبندگی مناسب را سلب می‌نمایند، قرار می‌گیرد. درنهایت هم رنگ ­آمیزی غیراصولی و استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت و اعمال رنگ روی رنگ قدیمی، ازجمله، دلایل پوسته شدن رنگ پس از نقاشی نما است.

دلایل پوسته شدن رنگ پس از نقاشی نما

اهمیت ضمانت و گارانتی نقاشی نما

نقاشی نما و نقاشی ساختمان

مسئله قرارداد و تعهدات طرفین در پروژه‌های ساختمان، همواره موردبحث بوده و بسیاری از اوقات، سبب دردسر شده است. نقاشی نما نیز یک پروژه ساختمانی نسبتا بزرگ است که به دلیل اهمیتی که در ظاهر ساختمان دارد، نیازمند تجربه و تعهد پیمان‌کار است. هرچقدر هم که پیمان‌کار باتجربه باشد، باید کار خود را تضمین کند. در این مقاله، ضمانت‌هایی که پیمان‌کار باید ارائه کند را معرفی می‌کنیم. سپس باهدف نشان دادن اهمیت گارانتی، مشکلاتی که ممکن است پس از رنگ آمیزی نما برای آن پیش بیاید را مرور خواهیم کرد. درصورتی‌که در شرف بستن قرارداد رنگ آمیزی نما هستید، این مقاله به شما در پیشگیری از خسارت‌های احتمالی کمک خواهد کرد.

انواع ضمانت و دلایل اهمیت آنها در نقاشی نما

به‌طورکلی، دو نوع ضمانت در یک پروژه نقاشی نما وجود دارند. گرفتن هردوی این ضمانت‌ها الزامی است و در غیر این صورت، اسباب موجب شانه خالی کردن احتمالی پیمان‌کار از مسئولیت‌هایش را فراهم می آورد. این ضمانت‌نامه‌ها شامل ضمانت‌نامه حسن انجام کار در حین رنگ آمیزی نما و گارانتی رنگ نما تا مدت معلوم، پس از پایان پروژه است. در اینجا این دو ضمانت‌نامه را معرفی می‌کنیم.

ضمانت نامه حسن انجام کار

یک کارفرما حتما برای پروژه نقاشی نما ، برنامه‌ریزی کرده است. او طبق توافقاتی که با پیمانکار داشته است توقع دارد که در مدت­زمان مشخصی، پروژه به پایان برسد. همچنین، پیمان‌کار تعهد می‌کند که اقدامات مشخصی را به‌منظور بالاتر رفتن کیفیت کار انجام دهد. ازجمله:

  • بهره‌گیری از تعداد مشخصی کارگر
  • استفاده از تجهیزات مشخص و توافق شده
  • رنگ آمیزی نما با رنگ و روشی مشخص
  • تعهد به عدم وارد آوردن خسارت به بخش‌های دیگر ساختمان
  • تعهد به عدم واگذاری پروژه به شخص ثالث

به‌منظور اطمینان از مسئولیت‌پذیری پیمان‌کار نقاشی نما در انجام این تعهدات، باید از او ضمانت حسن انجام کار گرفته شود. این ضمانت‌نامه، معمولا به‌صورت چک و سفته است و مدت مشخصی دارد. این مدت ممکن است، پایان پروژه یا مدتی پس از پایان آن باشد. لازم است که تمامی انتظاراتی که از پیمانکار می‌رود در قرارداد، ذکر شود و در ضمانت اخذشده از وی نیز با عبارتی مانند «بابت حسن انجام کار» یا «حسن تعهد به مفاد قرارداد نقاشی نما» مشخص شوند. سهل‌انگاری در ذکر مسئولیت‌های پیمانکار در قرارداد یا عدم اخذ ضمانت‌نامه از وی می‌تواند به قیمت نیمه‌تمام ماندن پروژه، صرف وقت و هزینه بسیار، مشکلات حقوقی و خراب شدن رنگ نما تمام شود. درصورتی‌که قرارداد، چندمرحله‌ای است، ضمانت‌نامه نیز می‌تواند به تعداد مراحل تقسیم شده و پس از پایان هر مرحله، به پیمانکار عودت داده شود. مبلغ ضمانت نیز معمولا ضریبی از کل هزینه پروژه است.

گارانتی نقاشی نما

گارانتی نقاشی نما درواقع، اطمینان پیمان‌کار از کار و تخصصش را نشان می‌دهد. گارانتی، خیال کارفرما را از بابت اینکه تا مدت‌ها نیازی به نقاشی مجدد نما نخواهد داشت، راحت می‌کند. تنها شرکت‌های ثبت‌شده و دارای مجوز فعالیت می‌توانند، بر روی کار خود، گارانتی ارائه دهند.

واقعیت این است که حتی پیمانکاری که ضمانت حسن انجام کار ارائه کرده است هم می‌تواند در کارش، کم‌کاری کند. نتایج این کم‌کاری، پس از مدتی که از پایان پروژه گذشت، معلوم می‌شود. نمونه‌هایی ازاین‌دست تخلفات عبارت‌اند از:

  • استفاده از کارگران کم‌تجربه و ارزان
  • استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت
  • عدم زیرسازی مناسب
  • عجله در اتمام پروژه و ناقص انجام دادن برخی مراحل

به‌طور مثال؛ اگر پروژه نقاشی نما را در تابستان انجام دهید و از پیمان‌کار خود بخواهید که از رنگ‌های مقاوم در برابر باران اسیدی استفاده کند نتیجه کار او تا زمان بارش باران در فصل پاییز یا زمستان، به تعویق می­افتد. در این فاصله، ممکن است، مدت‌زمان ضمانت حسن انجام کار پیمان‌کار، تمام شود. در اینجاست که گارانتی، مهم جلوه می‌کند. درصورتی‌که با بارش چند باران اسیدی در طول سال، رنگ نما آسیب ببیند، گارانتی می‌تواند، خسارت شما را جبران نماید. مدت‌زمان گارانتی و نحوه جبران خسارت، باید به‌صورت دقیق در قرارداد، ذکر شده باشد. گارانتی نقاشی نما بسته به شرایط ساختمان، آب‌وهوا و هزینه‌ای که کارفرما در نظر گرفته، می‌تواند متفاوت باشد.

عواقب سهل انگاری پیمان کار نقاشی نما

برخی مشکلاتی که ممکن است برای نقاشی نما پیش بیایند، مستقیما به سهل‌انگاری نقاش آن برمی‌گردند. ارائه گارانتی شفاف، معتبر و با مسئولیت‌های مشخص، می‌تواند پیمان‌کار را به انجام مسئولانه کار، وادار کرده و جبران خسارت را تسهیل کند. در اینجا برخی از مشکلاتی که ممکن است به علت سهل ­انگاری پیمان­کار نقاشی نما پیش بیایند را مطرح می‌کنیم.

پوسته پوسته‌شدن رنگ

پوسته‌پوسته‌شدن، دلایل مختلفی دارد. بیشتر این دلایل به کیفیت رنگ و نحوه اجرای نقاشی نما بازمی‌گردند. عدم زیرسازی درست و تمیز کردن نما پیش از نقاشی از عوامل اصلی این خسارت هستند. زیرسازی نقاشی نما حساس‌تر و سخت‌تر از نقاشی داخل ساختمان است. پیمان‌کار باید از تجهیزات مناسب برای این کار استفاده کرده و مطمئن شود که نما عاری از هرگونه آلودگی، قارچ و کپک و مواد شیمیایی است.

علاوه بر این، پوسته‌پوسته‌شدن رنگ پس از نقاشی نما می‌تواند به دلایل زیر نیز پیش بیاید:

  • خشک نشدن لایه‌ها پیش از اعمال رنگ مجدد
  • رنگ آمیزی نما زیر نور شدید خورشید
  • استفاده از رنگ‌های غیر مقاوم در برابر تغییرات دما و نور آفتاب
  • عدم مقاومت رنگ در برابر رطوبت خارجی و باران‌های اسیدی

شوره زدگی

شوره را معمولا با رسوبات نمکی سفیدرنگ روی نقاشی نما می‌شناسیم. اگرچه اصلی‌ترین دلیل این مشکل، نفوذ آب به دیوار و سپس رنگ نما است. بااین‌حال، عدم زیرسازی صحیح رنگ نیز می‌تواند، مزید بر علت باشد. درصورتی‌که نشتی آب از هیچ جای دیوار، سقف و ناودان مشاهده نشود، علت شوره را باید در کم‌کاری نقاش در زیرسازی و برطرف نکردن کامل شوره‌های پیشین، جست.

گچی شدن رنگ

ظاهر رنگ نمای گچی شده، کمی شبیه به رنگ شوره‌زده است. این پدیده به علت آزاد شدن رنگ‌دانه‌های رنگ از نگه‌دارنده آن است که معمولا در مناطق خشک، ازنظر آب‌وهوایی، اتفاق می‌افتد. استفاده از رنگ بی‌کیفیت و نامناسب برای فضای خارجی و عدم زیرسازی با رزین‌های مناسب، ازجمله دلایل گچی شدن نقاشی نما هستند.

طبله کردن یا تاول زدن رنگ

اصلی‌ترین دلیل این مشکل، نقاشی نما زیر نور شدید آفتاب است. اگرچه طبله کردن، خودش را نسبتا زود نشان می‌دهد؛ بااین‌حال اگر دلایل دیگری داشته باشد، می‌تواند تا مدت‌ها پنهان بماند. به‌طور مثال، استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیتی که حلال آن‌ها زودتر ازآنچه باید بخار می‌شود، باعث می‌شود که مدتی طول بکشد تا رنگ، تاول بزند.

خلاصه ای از ضرورت ضمانت و گارانتی در نقاشی نما

نقاشی نما پروژه‌ای سخت، زمان‌بر و پرهزینه است که عدم اجرای صحیح آن می‌تواند، خسارات فراوانی به بار بیاورد. به همین دلیل، علاوه بر استفاده از پیمان‌کاران باتجربه و ماهر لازم است که از آن‌ها انواع ضمانت‌نامه و گارانتی نیز دریافت شود. ضمانت حسن انجام کار، مربوط به تعهدات پیمان‌کار در حین انجام نقاشی نما است. اتمام پروژه در زمان مشخص، رعایت مسائل تکنیکی توافق شده و عدم خسارت به ساختمان، ازجمله مواردی هستند که در صورت رعایت نشدن می‌توانند، موجب به اجرا گذاشته شدن سفته یا چک ضمانت شوند. گارانتی نقاشی نما تضمین می‌کند که تا مدت‌زمان مشخص، مشکلی برای رنگ، پیش نخواهد آمد. مشکلاتی مانند پوسته‌شدن، شوره، گچی شدن و طبله کردن رنگ، می‌توانند مدتی پس از نقاشی نما بروز کنند. یک گارانتی شفاف کارفرما را از متحمل شدن خسارت در چنین مواردی در امان نگه ­می­دارد.

اهمیت ضمانت و گارانتی نقاشی نما

اهمیت شستن نما پس از نقاشی نما

نماشویی و شستشوی نما

یکی از محاسنی که نقاشی نما دارد، این است که تا مدت‌ها نیازی به شستشوی نما نخواهید داشت. همچنین، پیش از نقاشی نما نیز معمولا نما شسته می‌شود. به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت، تنها در موارد ضروری نیاز به شستشو، پس از مدت کوتاهی از گذشت رنگ آمیزی نما پیش خواهد آمد. اولین شستشو پس از نقاشی نما متضمن نکاتی در مورد مواد و روش‌های شستشو است. در این مقاله، زمان مناسب برای اولین شستشو پس از نقاشی نما و نکاتی که لازم است در این کار رعایت شوند را مرور می‌کنیم. خواندن این مقاله، کمک می‌کند که از نمای تازه رنگ‌شده ساختمان خود، بهتر محافظت کنید.

زمان مناسب برای شستن نما پس از نقاشی نما

در شهرهای آلوده معمولا نماها در مدت‌زمان کوتاه‌تری به شستشو نیاز پیدا می‌کنند. از طرف دیگر، روند تغییر ظاهر نما پس از مدتی کوتاه که از رنگ کردن آن گذشته، بیشتر نمایان می‌شود. بااین‌حال، باید در نظر داشت که شستشوی نما باید زمانی صورت بگیرد که رنگ، به‌خوبی پیوند خود را با بدنه نما برقرار کرده است. این به این معنی است که رنگ نما باید کاملا خشک شده و یکی دو دوره انبساط و انقباض را به خود دیده باشد. شستشوی نما در مدت‌زمان مناسب، پس از نقاشی نما درصورتی‌که به‌صورت دوره‌ای و منظم انجام شود، می‌تواند از وارد شدن آسیب‌های جدی به نما و رنگ آن جلوگیری کند. آسیب‌هایی مانند نفوذ قارچ، کپک و دیگر حشرات که تنها به دلیل عدم نگهداری مناسب از ساختمان، ایجاد می‌شوند. همچنین، هرچه فاصله زمانی دفعات شستشوی نما کوتاه‌تر باشد، نیاز به استفاده از تجهیزات گران‌قیمت و پیچیده نیز کمتر می‌شود. تجهیزاتی که در مواردی مانند واترسندبلاست، می‌توانند به رنگ نما آسیب نیز بزنند.

معایب شستشوی زودهنگام نما

باید به این نکته نیز دقت داشت که شستشوی زودهنگام نما می‌تواند، معایبی در رنگ به وجود بیاورد. درصورتی‌که شستشو، باعث نفوذ یا ماندن هرچه بیشتر رطوبت در رنگ شود، پس از مدتی، شاهد پوسته‌پوسته شدن، حباب و دیگر مشکلات در رنگ خواهیم بود. این کار، همچنین، باعث تغییر در ساختار شیمیایی رنگ‌شده که پس از مدتی خود را با تغییر شدت رنگ در مناطق مختلف یا تغییر مقاومت آن در برابر نور خورشید یا رطوبت، نشان خواهد داد. از طرف دیگر، شستشوی زودهنگام پس از نقاشی نما ، می‌تواند باعث پنهان ماندن معایب احتمالی در فرآیند رنگ آمیزی نما شود. به‌این‌ترتیب، باید اجازه داد که مدت‌زمان مشخصی از نقاشی نما بگذرد تا معایب آن آشکار شوند. با برطرف کردن این معایب، می‌توان پس از مدتی، اقدام به شستشوی نما کرد.

نکات ضروری در شستن نمای تازه رنگ شده

مهم‌ترین نکته این است که هر رنگ را باید با روش خاص خودش، شستشو داد. این امر به این معنی است که باید از مواد شوینده‌ای استفاده شود که متناسب با رنگ موردنظر باشند. در مورد برخی رنگ‌ها، بهتر است که تنها از فشار آب استفاده شود. به‌ویژه اگر شستشوی نما را به مدت‌زمان زیادی پس از نقاشی نما موکول نشود، می‌توان تنها از آب برای شستشو استفاده کرد. مسئله دیگر این است که در هنگام شستشوی نمای تازه رنگ‌شده، باید نهایت دقت را در عدم آسیب‌رسانی فیزیکی به نما به خرج داد. شاید برای یک نمای کهنه، چندان فرقی نکند که بخشی از گچ یا رنگش در هنگام شستشو کنده شود یا آسیب ببیند. درحالی‌که این اتفاق، برای یک نمای تازه رنگ‌شده، اصلا خوشایند نیست. آسیب‌دیدگی یک تکه از یک نمای تازه رنگ‌شده، بسیار بیشتر جلب‌توجه می‌کند. همچنین در یک نمای کهنه، شاید ترمیم آسیب‌دیدگی رنگ در هنگام شستشو، چندان واجب نباشد اما در مورد یک نمای نو و تازه رنگ‌شده، ناگزیر از صرف هزینه تعمیرات و بازگرداندن نما به وضعیت سالم هستیم.

ایمن ترین روش برای شستشوی نمای تازه رنگ شده

درصورتی‌که برای اولین بار است که پس از نقاشی نما قصد شستشوی آن را دارید، بهتر است در انتخاب روش آن، کمی دقت داشته باشید. انتخاب روش مناسب، ازاین‌جهت که می‌تواند احتمال آسیب رسیدن به رنگ نما را کاهش دهد، مهم است. استفاده از داربست یکی از خطرناک‌ترین روش‌های شستشو، پس از نقاشی نما است. در این روش، قطعا رنگ نما آسیب خواهید دید. همچنین، استفاده از بالابر مکانیکی نیز احتمال برخورد هرچند سبک عرشه بالابر به ساختمان را در بر دارد. بهترین روش شستشوی نما برای اولین بار پس از نقاشی نما ، استفاده از راپل یا طناب است. در این روش، کارگران شستشو، کنترل بیشتری روی حرکات خود دارند. نقطه اصلی اتکای آن‌ها سقف ساختمان است و از هیچ وسیله‌ای که بتواند به نما آسیب بزند، نیز استفاده نمی‌کنند. البته در مورد ساختمان‌های نه‌چندان مرتفع نیز می‌توان از روی زمین با استفاده از تی­های بلند به همه نقاط ساختمان، دسترسی داشت. این روش نیز کمترین احتمال آسیب را در مقایسه با داربست، در بر دارد.

شستشوی نما پس از نقاشی آن در یک نگاه

به‌طورکلی باید گفت که پس از نقاشی نما ، شستشوی آن باید در زمان مناسب، انجام شود. درصورتی‌که شستشو، زودهنگام انجام شود، می‌تواند ساختار شیمیایی رنگ را به هم بزند. نفوذ و ماندگاری بیش‌ازحد رطوبت در رنگ نیز خود را پس از مدتی با خراب شدن ظاهر نقاشی نما نشان می‌دهد. همچنین، لازم است که از مواد هر رنگ، مناسب برای شستشوی آن استفاده شود. از میان روش‌های مختلف دسترسی به ارتفاع نیز استفاده از طناب یا راپل، آسیب کمتری به نقاشی نما وارد خواهد آورد.

اهمیت شستن نما پس از نقاشی نما

نقاشی نمای مدارس

نثقاشی نما

مطمئناً این که نقاشی نما در مدرسه به خوبی طراحی شده باشد تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان و همچنین رشد همه جانبه آن ­ها خواهد داشت. اگر عملکرد را با سلامت و رفاه روانی، جسمی و عاطفی فرد مرتبط بدانیم، آنگاه محیط ساخته شده بر هر یک از این ویژگی‌ها، خوب یا بد، تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، محیط ساخته شده بر نحوه تعامل و ارتباط، کار و بازی آن­ها تأثیر می­گذارد. از نظر معماری، محیط‌ هایی که بد فکر شده‌اند، حداقل می‌توانند حس آن­ها را از خود سرکوب کنند و توانایی شان برای برتری را کاهش دهند. مدرسه باید مکانی الهام­ بخش باشد و زمین ه­ای را فراهم کند که کودکان در آن یاد بگیرند و پیشرفت کنند. نقاشی نمای خوب جزء کلیدی این پس زمینه است، جایی که طراحی و رنگ نما برای تحریک توانایی کودک برای یادگیری عمل می­کند.

رنگ ­آمیزی نما در مدارس

نماهای بیرونی مدرسه چیزی است که توجه دانش‌آموزان، بازدیدکنندگان و عابران را در امتداد حصارهای مدرسه به خود جلب می­کند. همچنین مهم است که نمایش رنگ­ ها متناسب باشد و هویت مدرسه را تقویت کند که کارکنان و دانش­ آموزان بتوانند به آن افتخار کنند و عموم با آن ارتباط برقرار کنند. با توجه به این ملاحظات و ماموریت مدرسه، پرورش مبتکران در یک جامعه پر جنب و جوش، نقاشی نمای بیرونی ساختمان ­های مدرسه با رنگ­ های پر جنب و جوش و آبی، زرد و قرمز تزئین شده است می­تواند انتخاب خوبی باشد. نقاشی نما در مدارس روی روحیه دانش ­آموزان، تعامل با یکدیگر، نشاط و پویایی آنان تاثیر دارد. انتخاب یک رنگ نما متناسب با محیط مدرسه و مقطع تحصیلی این امر را محقق می­کند. پس اگر یک مدیر مدرسه هستید و به فکر رنگ­ آمیزی نما افتاده ­اید، کار را به کارشناسان ما بسپارید.

فواید نقاشی نما در مدارس

از نما در برابر آلودگی ­ها و آسیب­ ها محافظت می­کند

رنگ­ نما به عنوان مهر و موم ضد آب برای نمای مدارس عمل می­کنند. آنها نه تنها مدرسه شما را شاداب می­کنند، بلکه از رشد کپک نیز جلوگیری می­کنند. به این ترتیب می­توانید بدون نگرانی از نشتی یا قارچ­ های ناخواسته از مدرسه ­ای امن، زیبا و تمیز لذت ببرید. نقاشی نما از نمای ساختمان در برابر باران، رطوبت، آلودگی هوا و کپک محافظت می­کند.

نگاه کردن به یک نمای تمیز حس فوق ­العاده ای است

احتمالاً نمای بیرونی مدرسه را طوری رنگ می­کنید که خوب به نظر برسد - اما آیا تا به حال به این فکر کرده ­اید که یک مدرسه تازه رنگ شده چه احساسی در دانش ­آموزان و والدین ایجاد می­کند؟ اغلب اوقات این عامل بین محیط زندگی نادیده گرفته شده اما وجود دارد. اگر به نمای بیرونی مدرسه رنگی تازه بدهید، مطمئناً هر بار که از در ورودی عبور می کنید احساس بهتری خواهید داشت؛ هم شما و هم دانش­آموزان.

برنامه ­ریزی برای رنگ ­آمیزی نمای مدارس

اساس هر کار موفق برنامه ­ریزی است. هنگامی که برای پروژه نقاشی نما در مدرسه آماده می شوید، مهم است که برخی از پارامترها را تعیین کنید. در زیر تعدادی از سوالات اساسی را که درباره نقاشی نما پیش خواهند آمد فهرست کرده­ ام.

مساحت پروژه چقدر است؟

بدیهی ­ترین سوال، البته، اندازه مدرسه است. اگر بدانیم مساحت نمای بیرونی مدرسه شما تقریبا چند متر مربع است، می­شود تخمینی از مدت زمان انجام کار به شما داد. نوع سطح (سطوح ناهموار ممکن است به 10 درصد رنگ بیشتر نیاز داشته باشد و احتمالاً بیشتر طول می­کشد) و تعداد لایه­ ها می­تواند بر بازه زمانی تأثیر بگذارد.

دیوارهای بیرونی در چه وضعیتی هستند؟

اکنون اندازه پروژه را می­دانیم، اما دیوارها در چه شرایطی هستند؟ آیا گچ کنده می­شود یا رنگ ترک می­خورد؟ آیا قاب­ های چوبی پوسیده می­شوند؟ آماده سازی سطوح فرسوده و آسیب­دیده ممکن است زمان بیشتری نسبت به رنگ ­آمیزی واقعی داشته باشد. هرچه شکل دیوارها بدتر باشد، پروژه بیشتر طول می­کشد. هر چه تعداد درها و پنجره ­های مدرسه بیشتر باشد، رنگ ­آمیزی نما بیشتر طول می­کشد. چارچوب در و پنجره نیاز به کار دقیق ­تری دارد. بنابراین، آن­ها به زمان بیشتری نیاز دارند.

انواع رنگ نما

حالا که درباره نقاشی نما در مدارس و فواید آن صحیت کردیم، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که بهترین رنگ نما برای نقاشی نما در مدارس چیست.

اگر نمای شما گچی است سه نوع رنگ برای نقاشی نما وجود دارد:

  • اکریلیک
  • سیلیکات
  • سیلیکون

هر کدام از این رنگ ­ها ویژگی­ های خاص خود را دارند. اما رنگ اکریلیک محبوب­ ترین و البته ارزان ­ترین رنگ برای نقاشی نما هستند. سیلیکات گران ­تر از اکریلیک است و در رنگ­ های کمتری موجود است اما مقاومت قابل توجهی در برابر آب و رطوبت­ گیری، چسبندگی عالی و مقاومت بالا در برابر هرگونه تأثیرات جوی و بیولوژیکی دارد. رنگ ­های سیلیکونی هم برای نقاشی نما نسبتا گران هستند اما مقاومت منحصر به فردی در برابر آب و آلودگی دارند. ما در این مقاله به موضوع نقاشی نما در مدارس پرداختیم و به فواید و اثرات مثبت رنگ ­آمیزی نما هم اشاره کردیم. برای اینکه نتیجه خوب و رضایت­ بخشی بگیرید ما به شما پیشنهاد می­کنیم حتما از نظر کارشناسان استفاده کنید. چون آن­ها می­توانند متناسب با جنس نمای مدارس بهترین رنگ را انتخاب کنند.

نقاشی نمای مدارس

نقاشی نمای آپارتمان

نقاشی نما

امروزه نمای ساختمان‌ها در متریال‌های مختلفی اعم از سنگی، چوبی، سیمانی، گرانیت و غیره ساخته می‌شوند که بسیاری از آن‌ها قابلیت شستشو و نقاشی شدن را دارد. زمانی که میزان آلودگی‌ها بیش از حد باشد به جای نماشویی از نقاشی نما استفاده می‌شود که تأثیر زیادی بر زیبایی و مقاومت ساختمان دارد و طول عمر جنس رویی نما نیز افزایش می‌یابد. نقاشی دیوارهای بیرونی ساختمان که از اجزای اصلی نمای ساختمان به شمار می‌رود، باید توسط افراد با تجربه و ماهر انجام شود تا سیمای ظاهری ساختمان زیبایی خاصی به خود بگیرد. از این رو، ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل به نقاشی نما آپارتمان بپردازیم.

مراحل نقاشی نما آپارتمان

اصول اجرای نقاشی نمای ساختمان برای سطوح مختلف تقریبا یکسان است و اصولا رنگ آمیزی نما براساس میزان ارتفاع، با استفاده از داربست و یا طناب (راپل) انجام می‌شود. در ادامه به مراحل نقاشی نما خواهیم پرداخت:

مرحله نخست: شستشوی سطح روی نمای ساختمان برای از بین بردن آلودگی‌ها و آماده کردن نما برای زیرسازی با روش‌های مختلف از جمله دستگاه واترجت ضروری است.

مرحله دوم: تعیین محدوده عملیات اجرایی برای نقاشی نما و قرار دادن ابزارآلات مورد نیاز برای بتونه‌ کاری و شستشوی وسایل رنگ‌آمیزی ضروری است تا از پاشیدن رنگ به دیگر نقاط ساختمان جلوگیری شود.

مرحله سوم: پر کردن ترک‌ها، آسیب‌دیدگی‌ها و نقاط غیرهمسطح نما با بتونه کاری باید اجرا شود.

مرحله چهارم: به منظور افزایش عمر رنگ نمای آپارتمان باید چسبندگی بین لایه رنگ و سطح با استفاده از زیرسازی با پرایمر باید اجرا شود. البته قبل از نقاشی نما با سطوح فلزی حتما باید از ضدزنگ استفاده شود.

مرحله پنجم: قبل از شروع عملیات نقاشی نما باید سطوحی که قصد رنگ آمیزی آنها را ندارید، اعم از شیشه‌ها، کف حیاط و چارچوب پنجره‌ها را باید بپوشانید.

مرحله ششم: در مرحله آخر باید نقاشی نما را به تعداد لایه مورد نیاز با استفاده از قلم مو، پیسوله، غلطک و یا دستگاه ایرلس اجرا شود.

انواع رنگ نقاشی نما آپارتمان

امروزه رنگ‌های مورد استفاده برای نقاشی و رنگ آمیزی نمای ساختمان بسیار متنوع شده است و بنا بر سطح مورد نظر می‌توان بهترین رنگ را برای نقاشی نما انتخاب کرد که در ادامه به معرفی انواع آنها می‌پردازیم.

رنگ اکرلیک

رنگ آکریلیک به دلیل مقاومت و دوام بالا، درخشندگی و انعطاف‌ پذیری و همچنین تنوع بسیار بالا محبوبیت‌ بیشتری برای انتخاب به عنوان رنگ‌های نمای آپارتمان دارد.

رزین آکریلیک

این نوع رنگ قابل‌ استفاده بر روی سطوح گچی، سیمانی، کناف است. رزین آکریلیک با قابلیت آسیب‌‌ناپذیری، ضد قارچ، مقاوم در برابر اشعه u.v خورشید و عدم استنشاق بوی بد طرفداران خاص خود را دارد و البته سطحی سخت بر روی نمای آپارتمان ایجاد می‌کند.

رنگ کنیتکس

نقاشی نما با نوع روغنی رنگ کنیتکس مرسوم است که دو ویژگی عمر بالا و مقاومت در برابر رطوبت این نوع رنگ را برای نقاشی نما محبوب کرده است.

رنگ ‌روغنی

این نوع رنگ برای تمام سطوح خارجی به‌ خصوص نرده، در و پنجره فلزی کاربرد دارد. این رنگ‌ به دلیل مقاومت خوبی که در برابر رطوبت دارد برای نقاشی نما مناسب است و قابلیت شستشو دارد. اما به دلیل خاصیت اشتعال پذیری نباید در تمام سطوح نما استفاده شود.

رنگ اپوکسی

اپوکسی یکی دیگر از انواع رنگ‌های مورد استفاده در نقاشی نمای ساختمان است که به دلیل مقاومت بالا برای رنگ آمیزی کفپوش نیز استفاده می‌شود.

رنگ نانو

رنگ‌های نانو به دلیل قابلیت عایق بودن در برابر نفوذ آب و کیفیت بالا گزینه مناسبی برای نقاشی نما ساختمان است. از دیگر ویژگی‌های این نوع رنگ می توان به آب‌گریزی، ضدآلودگی، ضد گرد و غبار، عایق سرما و گرما، مقاومت بالا و ضد لک بودن آن اشاره کرد.

ویژگی‌ رنگ مناسب نقاشی نما

رنگ نمای ساختمان از انواع مختلف رنگ‌های روغنی، پلاستیک، اپوکسی، آکریلیک، کنیتکس و آکریلیک استفاده می‌شود که هر کدام برای نقاشی نما ساختمان باید دارای خصوصیاتی زیر باشند:

  • دوام و ماندگاری بالا در برابر تغییرات شرایط جوی
  • مقاوم در برابر تابش اشعه خورشید
  • قابلیت شست و شو
  • مقاوم در برابر جذب گرد و غبار
  • عدم اشتعال‌پذیری
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر سرما و گرما

به طور کلی، یک رنگ مناسب برای نقاشی نما ساختمان، رنگی است که دارای کیفیت بالا و منسجم باشد و با گذر زمان از هم گسسته نشود. به عبارت دیگر رنگ نما باید خاصیت الاستیک و یا کشسانی داشته باشد و در برابر ترک‌های ساختمان تا حد زیادی انعطاف‌پذیر باشند. بنابراین، برای نقاشی نمای آپارتمان همیشه از رنگ‌هایی که استانداردهای لازم را برخوردار هستند، انتخاب کنید.

فاکتورهای انتخاب رنگ برای نقاشی نمای آپارتمان

در گذشته تنوع رنگ‌ها برای نقاشی نمای آپراتمان بسیار کم بود اما امروزه با گسترش دانش و تکنولوژی طیف رنگ‌های مختلفی ساخته شده‌اند که در مقابل اشعه نور خورشید، رطوبت و آلودگی مقاوم هستند و سریع آسیب نمی‌بینند. از این رو، افراد در نقاشی نمای آپارتمان خود و انتخاب رنگ هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند رنگ دلخواه خود را برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان انتخاب کنند. با این حال، در هنگام انتخاب رنگ برای نقاشی نمای آپارتمان باید فاکتورهایی را از جمله کیفیت رنگ مدنظر قرار دهید تا متناسب با نوع سطح نمای ساختمان شما انتخاب شود. رنگ مورد استفاده در نقاشی نما ساختمان اگر کیفیت مطلوبی داشته باشد، به خوبی می‌تواند از نمای ساختمان نیز محافظت کند و از آسیب رسیدن به سطح نما تحت تأثیر عوامل بیرونی و زیست محیطی جلوگیری کند. پس در انتخاب رنگ مناسب و با کیفیت از کارشناسانی که اطلاعات کافی در این رابطه دارند، کمک بگیرید.

بهترین زمان نقاشی نما آپارتمان

مناسب‌ترین و بهترین زمان برای اجرای نقاشی نما آپارتمان فصول گرم سال اعم از تابستان و بهار است. هر چه شدت تابش نور آفتاب بیشتر باشد، رنگ نمای ساختمان زودتر خشک می‌شود. هوای بارانی سبب تخریب رنگ اجرا شده بر روی نما می‌شود و هزینه و وقت شما هدر خواهد رفت. بنابراین، با انتخاب مصالح و رنگ مناسب و همچنین بهترین زمان برای نقاشی نما ساختمان در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

قیمت نقاشی نمای آپارتمان

نقاشی نما علاوه بر ساکنان ساختمان برای افرادی که نظاره‌گر نمای آن هستند، بسیار زیبا و جذاب خواهد بود. هزینه نقاشی نما به نسبت نوع رنگ انتخابی متفاوت است و هر چه کیفیت رنگ بالاتر باشد، هزینه نسبتا بالایی را باید پرداخت کنید. معمولا نحوه قیمت‌گذاری نقاشی نما به مشخصاتی مانند ارتفاع ساختمان، نوع متریال نما، نوع متریالی که در رنگ آمیزی استفاده می‌شود و همچنین میزان سختی کار بستگی دارد. در صورتی که برای نقاشی نمای ساختمان‌های دارای ارتفاع، نیاز به برپایی داربست باشد، هزینه‌ آن نیز به هزینه رنگ آمیزی اضافه می‌شود. البته عواملی از جمله نوع رنگ مصرفی، نوع برند انتخابی رنگ، میزان زیرسازی و پیچیدگی و ظرافت کار در کاهش قیمت نقاشی نمای آپارتمان مؤثر خواهند بود.

نقاشی نمای آپارتمان

نقاشی نما ساختمان در فصول سرد سال

نقاشی نما

همه ما می‌دانیم که رنگ در گرما بهتر خشک می‌شود؛ اما گاهی در فصل سرد سال نیز نیاز به نقاشی پیدا می‌کنید. خب در این مواقع باید چه کار کرد؟ اگر بحث نقاشی داخل ساختمان باشد، شاید با افزایش گرما داخل اتاق بتوان تا حدی به خشک‌شدن سریع‌تر رنگ کمک کرد؛ اما وقتی که نقاشی نما ساختمان باشد چه کاری می‌توان انجام داد؟ خب قطعاً در این شرایط امکان گرم‌کردن فضای بیرون خانه نیست! اینکه بخواهیم حدود 6 ماه منتظر بمانیم تا فصل گرم هم سر برسد شاید راه‌حل مناسبی نباشد. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید را درباره نقاشی نما ساختمان در فصول سرد سال را بدانید.

چرا نقاشی در سرما مناسب نیست؟

جالب است بدانید که به‌صورت کلی، نقاشی نما در فصول گرم سال مخصوصاً تابستان توصیه می‌شود. چه نقاشی داخل خانه و چه نقاشی بیرون خانه در فصل تابستان نتیجه بهتری خواهد داشت. خب شاید از خودتان بپرسید که سرما چه تاثیری بر کیفیت نقاشی می‌گذارد؟ زمانی که هوا سرد باشد، رنگ به سختی خشک می‌شود. البته معمولاً در فصل‌های سرد سال، فقط سرمای هوا احساس نمی‌شود. بلکه رطوبت هوا نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر خوش‌شانس باشید و باران نبارد، رطوبت و سردی هوا از خشک‌شدن رنگ جلوگیری می‌کنند. به همین خاطر باید منتظر ترک‌های متعدد روی نقاشی باشید. به همین خاطر است که پیمانکاران در فصول سرد سال به مشتریان خود توصیه نمی‌کنند که اقدام به نقاشی نما کنند.

نقاشی داخل ساختمان با نقاشی نما ساختمان تفاوت بسیاری دارد. در نقاشی داخل ساختمان قطعاً بارش باران و برف روی آن تأثیر نمی‌گذارد؛ اما در نقاشی نمای بیرونی، با بارش باران و برف، نقاشی نمای ساختمان آسیب بسیاری خواهد دید. از طرفی شاید دیوارهای داخلی را با استفاده از سیستم‌های گرمایشی مختلف خشک کنند که البته این روش هم چندان توصیه نمی‌شود؛ اما هیچ وسیله‌ای برای خشک‌شدن نمای خارجی توصیه نمی‌شود. وقتی که رنگ به‌خوبی خشک نشود، رنگی که باید را از خود نشان نمی‌دهد. حتی گاهی امکان دارد که رنگ به‌سمت پایین بلغزد که به اصطلاح می‌گویند رنگ شره کرده است. به این ترتیب رگه‌هایی از رنگ را روی نمای بیرونی ساختمان مشاهده خواهید کرد که اصلاً زیبا نیستند. علاوه‌بر این خطوط، می‌توانید شاهد ترک‌های ریز و درشتی باشید که بعد از خشک‌شدن رنگ روی دیوار مشاهده می‌کنید.

چطور باید در سرما اقدام به نقاشی نما کرد؟

وقتی که صحب از نقاشی نما ساختمان در فصول سرد سال به میان می‌آید، اکثر پیمانکاران توصیه می‌کنند که این کار را به فصول گرم سال موکول کنید؛ اما گاهی شرایطی دوری ایجاب می‌کند که باید در همان فصل نقاشی را انجام داد. در این شرایط چاره چیست؟ خب برای هر مشکلی راه‌حلی وجود دارد. در این شرایط باید از رنگ‌های مخصوص برای نقاشی استفاده کرد. بهترین رنگ برای استفاده در نقاشی نما در فصول سرد سال، رنگ‌های ترافیکی سرد ترموپلاست هستند. این رنگ‌ها قدرت چسبندگی بسیار عالی دارند و سریعاً خشک می‌شوند. همچنین در برابر آسیب‌های مختلف نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. البته در بازار رنگ‌های مختلفی با خواص مشابه رنگ‌های ترافیکی سرد ترموپلاست وجود دارند؛ اما این رنگ‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

رنگ‌های سرد ترافیکی همان رنگ‌هایی هستند که از آن‌ها برای رنگ آمیزی خطوط خیابان و روی آسفالت استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها به‌خوبی نما را پوشش می‌دهند و ماندگاری بسیار مناسبی دارند. حتی در برابر باران‌های اسیدی و آلودگی نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند. البته این نوع رنگ قیمت بیشتری در مقایسه با سایر رنگ‌هایی که برای نقاشی نما استفاده می‌کنند دارد. پس برخی کارفرمایان بعد از مقایسه قیمت، از نقاشی ساختمان در فصل سرد سال منصرف می‌شوند و ترجیح می‌دهند که تا تابستان صبر کنند!

نقاشی نما بر اساس شرایط محیطی

برای نقاشی نما باید همواره شرایط محیطی را در نظر گرفت. برخی مناطق همانند شمال کشور همواره بارندگی را تجربه می‌کنند و در هر فصلی از سال امکان بارش باران وجود دارد. همچنین در مناطق شمالی، رطوبت بالای هوا باعث می‌شود که در هر فصلی از سال رنگ به سختی خشک شود. در اصل از نظر رطوبت می‌توان گفت که در شمال کشور انگار همیشه زمستان است. مردم در جنوب کشور و کنار خلیج فارس نیز همین مشکل را تجربه می‌کنند. از طرفی برخی مناطق همانند کردستان، تبریز و شهرکرد، در تمامی روزهای سال هوایی سرد را تجربه می‌کنند. پس در حقیقت نقاشی ساختمان باید بر اساس منطقه جغرافیایی باشد. به این ترتیب حتی بدون در نظر گرفتن فصل نیز باید ابتدا موقعیت جغرافیایی بنا را در نظر داشت. برخی مناطق در هر فصل نیاز به رنگ خاصی دارند. پس حتماً از پیمانکار بخواهید تا بر اساس شرایط محیطی حاکم بر منطقه اقدام به خرید رنگ و مواد لازم جهت نقاشی نما ساختمان کند.

نقاشی نما ساختمان در فصول سرد سال

نقاشی نما به وسیله راپل و طناب

نقاشی نما

در این مقاله ما قصد داریم شما را تا حدی با نقاشی نما و دلیل اهمیت آن، شیوه های انجامش و ابزار مورد نیازش آشنا کنیم تا در هنگام انجام این کار دچار سردرگمی نشوید. مهم ترین نکته در هنگام انجام نقاشی نما انتخاب رنگ است. سعی کنید از برند های معتبر خرید کنید تا خیالتان از بابت کیفیت راحت باشد. در کشور ما رنگ دارای سابقه طولانی ای است و از سال های گذشته تا به امروز از آن استفاده می شده است. در ابتدا که کشور قادر به تولید این ماده نبود متخصصان این حوزه از ترکیب مواد گیاهی و معدنی برای تولیدش استفاده می کردند. در هنگام نقاشی نما از مهم ترین نکاتی که از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است آب و هوای منطقه است. یعنی رنگی که در شهر های شمالی و مرطوب کشور استفاده می شود به هیچ وجه قابل مقایسه با شهر های خشک نیست.

روش های نقاشی نمای ساختمان 

امروزه روش های مختلفی برای انجام کار نقاشی نما وجود دارد. هر شرکت و یا تیمی با توجه به اهداف خود و ابزار آلاتی که در اختیار دارد از روش خاصی استفاده می کند. البته نکته بسیار مهمی دیگری که در این میان وجود دارد نیاز های کارفرما و ویژگی های سازه است. برای این کار به طور دو روش کلی وجود دارد که اکثر شرکت ها از آن روش ها استفاده می کنند. در ادامه به بررسی آن دو روش خواهیم پرداخت و مزیت ها و معایب هر کدام را به طور مفصل توضیح خواهیم داد..

 نقاشی نما با داربست

یکی از قدیمی ترین روش در این زمینه استفاده از داربست است. این روش مانند تمام روش های دیگر دارای معایب و مزایای زیادی دارد. در سال های گذشته که روش های جدید وارد بازار نشده بودند تقریبا تنها روش موجود برای نقاشی نما استفاده از داربست بود. اما امروزه که روش های کم خطر تر و ارزان تری وارد بازار شده اند دیگر استفاده از داربست در حال کمرنگ شدن است. داربست دارای چند عیب بزرگ است. مهم ترین غیب این روش اشغال فضای زیاد مخصوصا برای سازه های بزرگ است. این نکته می تواند باعث آزار و اذیت رساندن به دیگر شهروندان شود که می تواند باعث اعتراض و یا حتی شکایت آن ها شود. هر چقدر سازه شما بزرگتر باشد نیاز به داربست های بیشتری است تا در روند کار کوچک ترین مشکلی پیش نیاید. نکته منفی دیگر هزینه نسبت بالای آن نسبت به روش های مدرن تر و جدیدتر است. دلیل اصلی استفاده کمتر از داربست امروزه همین است. مردم سعی دارند از روشی که صرفه اقتصادی بالاتری دارد استفاده کنند. یکی دیگر از نکاتی که بهتر است آن را مورد نظر قرار دهید این است که این روش دارای خطرات بیشتری است و ممکن است حادثه آفرین باشد.

نقاشی نما با طناب و راپل

یکی از جدید ترین سیستم هایی که برای نقاشی نما مورد استفاده قرار می گیرد کمک گرفتن از طناب راپل است. در این روش اکثر معایب روش داربست دیگر وجود ندارد و یکی از بهترین و کاربردی ترین روش ها است. بدون شک پر طرفدار ترین روش نقاشی نما با طناب راپل است. اگر برای نقاشی نمای ساختمانتان تصمیم دارید از این روش استفاده کنید خیالتان راحت باشد که هیچ خطری فرد انجام دهنده کار را تهدید نمی کند. یعین ضریب امنیتش بسیار بالاست و این نکته بسیار مهمی است. متاسفانه این ضریب امنیت در روش داربست بسیار پایین است. نکته مهم و قابل توجه دیگر که خوب است بدانید این است که در این روش اصلا هزینه های زیادی ندارد ودارای صرفه اقتصادی بسیار زیادی است. یعنی شما با صرف هزینه کمتر می توانید نقاشی نما خود را انجام دهید. نکته بسیار مثبت دیگر این است که در این روش کیفیت به مراتب بالاتر است. دلیل واضحی هم دارد. دلیلش هم این است که فرد انجام دهنده کار به هر نقطه ای که خواست می تواند دسترسی پیدا کند و نقاشی نما را به نحو احسنت انجام دهد.

مراحل نقاشی نما با طناب راپل

این کار از تخصصی ترین کار های مربوط به ساختمان است. به هیچ وجه فکر نکنید این کار تخصصی نیست و یک کار بسیار ساده و پیش پا افتاده است. برای این کار باید تخصص و مهارت زیادی داشته باشید تا هم کار به نحو احسنت انجام شود و دچار آسییب و خسارتی نشوید. در ادامه سعی داریم شما را مراحل این کار آشنا کنیم تا در هنگام انتخاب فرد مناسب این کار دانش کافی داشته باشید.  مهم ترین کاری که باید پیش از شروع فرآیند انجام دهید از بین بردن آلودگی ها و کثیفی ها است. هر چقدر در سطح نمای شما آلودگی و کثیفی بیشتری وجود داشته باشد از کیفیت و عمر مفید کار شما کاسته می شود. پس حتما به این نکته توجه ای ویژه ای کنید و حتما از کار گذار درخواست کنید تا این کار را انجام دهد. برای این کار از ابزار و دستگاه های مختلفی می توان استفاده کرد. هم اکنون واترجت به دلیل قابلیت هایش و ویژگی هایش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و از محبوبیت بیشتری بین مردم برخوردار است. ضریب عملکرد این ماشین بسیار بالا است و تا حد بسیار بالایی کثیفی ها را نابود خواهد کرد. مرحله مهم دیگر از بین بردن قیمت هایی است که به مرور زمان دچار آسیب شده اند. سپس باید به سراغ پر کردن شکاف ها بکنید. این مرحله بسیار مهم است و به هیچ وجه در انجام آن دچار غفلت نشوید. دو مرحله تا پایان کار باقی مانده است. انجام پرایمر برای رنگ ها یکی از این مراحل است. البته توجه به این نکته بسیار مهم است که هر رنگ پرایمر خاص خود را دارد و این طور نیست که برای تمام رنگ ها از یک پرایمر استفاده شود. در مرحله نهایی و آخر باید از قلمو ها و غلتک ها برای رنگ آمیزی و نقاشی نمای سازه استفاده کنید. امروزه شرکت های بسیار زیادی کار نقاشی نما را انجام می دهند اما برخی از آن ها متاسفانه برای سود بیشتر اقدام به استفاده از مواد بی کیفیت می کنند که در این میان مشتری بیشترین ضرر را می کند.

نقاشی نما به وسیله راپل و طناب

نقاشی نما به وسیله بالابر

نقاشی ساختمان

همانطور که می دانید برای نقاشی نما یا نماشویی از ابزارهای متفاوتی برای دسترسی به نما می توان استفاده کرد. یکی از پرکاربردترین این ابزارها، بالابر است. بالابر ها یا کلایمرها از جمله ابزارهایی هستند که برای نقاشی نما می توان از آن ها استفاده کرد. در کنار بالابر، ابزارهای دیگری نیز هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید. داربست و طناب از دیگر ابزارهای رایج برای دسترسی به نمای ساختمان ها محسوب می شوند. اما هر یک از این ابزار مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تا درمورد یکی از پرکاربردترین آن ها یعنی بالابرها، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا با توجه به در نظر گرفتن شرایط ساختمانتان، هر یک از این ابزارها را برای رنگ آمیزی نما استفاده کنید.

علت استفاده از بالابر

اما همانطور که عنوان کردیم علاوه بر بالابر، ابزارهای دیگری نیز برای نقاشی نما و دسترسی به نما وجود دارد. و سوالی که در این بین پیش می‌آید، این است که برتری بالابر نسبت به طناب و داربست چیست؟ و چرا ما باید از بالابر استفاده کنیم؟

داربست

همانطور که شاید خود شما نیز در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید، داربست یکی از قدیمی ترین ابزارها برای دسترسی به نما و نقاشی نما محسوب میشده است. داربست در واقع اسکلتی فلزی است که روبه روی نمای یک ساختمان، با استفاده از فلزها نصب می‌شود تا افراد با استفاده از چوب، بر روی آن قرار بگیرند و عملیات نقاشی نما،؛ رنگ آمیزی نما، یا شستشوی نما را انجام دهند. اما برای استفاده از این داربست ها، همانطور که گفتیم، نیاز به فلزاتی مانند آهن داریم. و همانطور که می دانید  قیمت فلزات بسیار بالاست در نتیجه این نوع از ابزارها، برای ساختمان های امروزی، چندان کاربردی نیست. البته توجه داشته باشید که استفاده از این ابزار، برای ساختمان های زیر ده طبقه، هنوز مقرون به صرفه است. اما برای نقاشی نمای ساختمان های بلند و برج ها اصلا مقرون به صرفه نیست.

طناب

استفاده از طناب، از دیگر روش ها و ابزارهایی است که می توان برای نقاشی نما از آن ها استفاده کرد. مزیتی که طناب نسبت به داربست دارد این است که این ابزار به مراتب با هزینه کمتری قابل استفاده هستند. اما موضوعی که در مورد استفاده از این ابزار باید در نظر گرفت این است که افرادی که با استفاده از طناب، اقدام به نقاشی نما می کنند؛ نیاز به تخصص و مهارت بالاتری دارند. درنتیجه بهتر است که اگر قصد استفاده از طناب برای دسترسی به نما را دارید؛ حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مزایای استفاده از بالابر

اما بالابر چه مزایایی نسبت به طناب و داربست دارد؟ از اصلی ترین مزایایی که باعث می شود تا افراد به جای استفاده از داربست از بالابر استفاده کنند این است که هزینه های استفاده از بالابر، به مراتب خیلی بهتر و کمتر از داربست است. اما موضوع دیگر که در بحث نقاشی نما و رنگ آمیزی نما و به شکل کلی برای کارهایی که در ارتفاع بالا فعالیت می کنند، این است که ایمنی در درجه اول قرار دارد. بالابر نسبت به داربست و طناب، از ایمنی بسیار بالاتری برخوردار است. و شاید به همین دلیل باشد که استفاده از این ابزار به جای سایر ابزار ها برای نقاشی نما و رنگ آمیزی نما توصیه می شود. بحث دیگری که در نقاشی نما و ابزارهای دسترسی به آن وجود دارد، این است که هر چه ابزارها فضای کمتری را از ساختمان اشغال کنند، از مزیت بیشتری برخوردار هستند. بالابرها این ویژگی را نسبت به داربست دارند. یعنی در فرآیند رنگ آمیزی نما، میزان فضای اشغال شده توسط بالابر، به مراتب کمتر از داربست است. در نتیجه عملیات نقاشی نما به درستی انجام خواهد شد. همچنین از نظر سرعت انجام کار نیز بالابرها، در وضعیت مناسبی قرار دارند. کارکنان با استفاده از کلایمر (بالابر) به راحتی و در کمترین زمان ممکن، به نمای ساختمان دسترسی پیدا می کنند و مراحل کار را آغاز می کنند. از دیگر مزیت هایی که می توان برای استفاده از کلایمر نام برد، جابجایی سریع و راحت آن ها است. اگر شما با پیمانکاران در ارتباط باشید، خواهید دانست که جابجایی این ابزار، نسبت به طناب و داربست برای آن ها بسیار ساده تر و سریع تر است.

مراحل نقاشی نما با بالابر

نماشویی

اولین و مهمترین کار در انجام یک عملیات رنگ آمیزی، شستشوی نما است. در نماشویی یک ساختمان، تمام آلودگی های موجود بر روی ساختمان، از بین خواهد رفت. در نتیجه شرایط و مقدمات برای رنگ آمیزی نما فراهم خواهد شد. در نتیجه همانطور که متوجه شدید، اهمیت این مرحله در نقاشی نما، بسیار بالا است.

مرمت

معمولا نقاشی نما بر روی نمای ساختمان های قرار می گیرد که آسیب های زیادی دیده اند. ترک ها و شکستگی ها بر روی نمای ساختمان ها به مرور  زمان افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه لازم است قبل از اینکه میزان ترک خوردگی بر روی نما زیاد شود، جلوی آن ها را بگیریم. نقاشی نما، یکی از راه هایی است که می توان برای گرفتگی ترک نما، از آن استفاده کرد. قبل از آغاز مراحل نقاشی نما، با استفاده از ابزار و مواد گوناگون، می توان تمام ترک های ساختمان را ترمیم کرد.

اجرای آستر

این مرحله در واقع مرحله آماده سازی نما برای آغاز رنگ آمیزی نمای ساختمان است. در این مرحله با اجرای یک لایه آستر بر روی نما، ساختمان را جهت نقاشی آماده می کنند. در این مرحله استفاده از بالابر یا کلایمر بسیار کمک کننده خواهد بود و در سرعت تمام شدن پروژه بسیار موثر واقع خواهد شد.

نقاشی نما

در مرحله آخر نیز با استفاده از مواد و ابزارهایی مانند کلایمر (بالابر) مراحل نقاشی نما را آغاز می کنند و نمای ساختمان را با دقت کامل رنگ آمیزی می کنند تا ساختمان زیباتر از پیش شود.

جمع بندی

همانطور که می دانید فعالیت نقاشی نما، یک شغل تخصصی است و نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. حتی با استفاده از ابزارهایی مانند کلایمر که کار را بسیار آسان کرده اند؛ باز هم نقاشی نمای ساختمان ها، نیاز به مهارت بالایی دارد. درنتیجه پیشنهاد می کنیم اگر قصد نقاشی نمای ساختمان خود را دارید حتما از یک تیم با تجربه و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

نقاشی نما به وسیله بالابر

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد