x تبلیغات
بازسازی خانه

انتخاب شیرآلات در بازسازی خانه

بازسازی خانه

یکی از اقدامات مهم در بازسازی خانه، تعویض شیرآلات آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی است. به طوری که بعد از اتمام مراحل ساخت و ساز خانه و تغییر مبلمان نوبت به انتخاب شیرآلات جدید به عنوان مهمترین لوازم خانه می‌رسد تا علاوه بر اینکه سبب افزایش زیبایی می‌شوند بر کاربردی شدن آنها نیز افزوده می‌شود. بنابراین اگر به دنبال انتخاب شیرآلات کاربردی و با کیفیت در بازسازی خانه هستید که با نیازها و بودجه شما هم‌خوانی داشته باشد، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

دلایل تعویض شیرآلات بهداشتی
شیرآلات از جمله ابزارهایی هستند که همواره در طول روز برای شستشو از آنها استفاده مداوم می‌شود، بنابراین برای اینکه شیرها به راحتی باز و بسته شوند و در مصرف آب صرفه‌جویی شود، تعویض آن ها در بازسازی خانه بسیار اهمیت دارد. علاوه بر سرویس کردن، شیرآلات بهداشتی یک ساختمان باید هر چند سال یکبار تعویض شود. هنگام بازسازی خانه به ویژه سرویس‌های بهداشتی باید هزینه‌ای را برای تعویض تمام شیرآلات در نظر بگیرید، در این میان عموما تهیه و خرید ست چهارتایی شیرآلات شامل شیرآلات ظرفشویی، شیرآلات حمام و وان، شیرآلات توالت و شیرآلات دستشویی داخل سرویس بهداشتی با یکدیگر مرسوم است. اما برخی نیز ترجیح می‌دهند که متناسب با رنگ و دکوراسیون سرویس‌ها نسبت به خرید شیرآلات به صورت مجزا با طرح و نوع مختلف اقدام کنند. از دیگر دلایل تعویض شیرآلات در هنگام بازسازی خانه، تنظیم و کاهش میزان مصرف آب خروجی از شیر است. بر این اساس برای کاهش میزان آب‌دهی بهترین گزینه استفاده از آشیرآلات با کارتریج 40 است. همچنین برای بهره‌مندی از فضایی لوکس و شیک بعد از بازسازی خانه، بهترین اقدام این است که از شیرآلات توکار در فضای سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید تا جلوه بصری بهتری داشته باشد. لازم به ذکر است، هنگام انتخاب شیرآلات ساختمان حتما به نشان استاندارد و سلامت کالا دقت داشته باشید.

 

آشنایی با انواع شیرآلات برای بازسازی خانه
تعویض شیرآلات بهداشتی یکی از مهمترین بخش‌های بازسازی خانه به شمار می‌رود چرا که علاوه بر اینکه رعایت نکات بهداشتی، شیرآلات ساختمان باید با طرح بازسازی خانه همخوانی داشته باشد و زیبایی بیشتری را به نمایش بگذارد. شیرآلات بهداشتی از جنس فلزاتی همچون برنج، برنز، مس یا استیل تولید می‌شوند که در این بین شیرآلات آبکاری شده از نوع استیل از محبوبیت بیشتری بین خریداران برخوردار است. به طور کلی، شیرهای آب براساس محل نصب هنگام بازسازی خانه به دسته‌های شیر دوش، شیر ظرفشویی، شیر روشویی، شیر دستشویی و غیره تقسیم می‌شوند.  در ادامه به معرفی انواع شیرآلات ساختمانی و بهداشتی می‌پردازیم تا در هنگام بازسازی خانه با آگاهی از کارکردها و قابلیت‌های آنها نسبت به خرید این شیرآلات اقدام کنید.

 

کارکرد شیرآلات کلاسیک
به طور کلی دو گروه شیرآلات ساختمانی کلاسیک و اهرمی در بازار وجود دارد که قدمت شیرآلات کلاسیک یا به عبارتی ساده بیشتر است و دارای یک یا دو دسته برای کنترل ورود و خروج آب سرد و گرم است. با این وجود شیرهای بهداشتی کلاسیک نسبت به نوع اهرمی قیمت ارزان‌تر و تنوع بالایی دارد و استفاده از آنها بسیار ساده و آسان است. بنابراین هنوز هم بسیاری از افراد از شیرآلات کلاسیک در بازسازی خانه استفاده می‌کنند. این نوع شیرآلات در توالت، سینک ظرفشویی و وان حمام بیشترین استفاده و کاربرد را دارند. البته شیرآلات کلاسیک به ویژه نوعی دیواری آنها، در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند. البته این روزها استفاده از شیرآلات کلاسیک در بازسازی خانه منسوخ شده و شیرآلات اهرمی جایگزین آنها شده‌اند چرا که شیرهای اهرمی از نظر عملکرد و نکات بهداشتی، کارآمدتر هستند.

 

کارکرد شیرآلات اهرمی
شیرآلات اهرمی به دو نوع شیرهای توپی تک اهرمی و شیرهای دیسکی تک اهرمی تقسیم می‌شوند. این شیرهای توپی که بیشتر در آشپزخانه‌ها کاربرد دارد، بدون داشتن واشر تنها به وسیله یک اهرم و یک توپ پلاستیکی یا فلزی که داخل بدنه شیر قرار گرفته است، جابجا شده و میزان ورود و خروج آب و دمای آب را تنظیم می‌کند. در این میان شیرهای دیسکی تک اهرمی از مدرن‌ترین شیرآلات ساختمانی هستند که نسبت به دیگر شیرآلات بهداشتی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و کمتر احتیاج به تعمیر خواهند داشت. این نوع شیرها، برای سینک آشپزخانه و ماشین‌های ظرفشویی مناسب‌تر هستند. به طور کلی، استفاده از شیرهای تک اهرمی راحت‌تر و ساده‌تر از دیگر انواع مدل‌ها است، چرا که این نوع شیرآلات، با استفاده از یک اهرم امکان تغییر دما و تنظیم آب گرم و سرد وجود دارد و در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.

 

کارکرد شیرآلات هوشمند
شیرآلات هوشمند در مصارف خانگی چندان کاربردی ندارد اما هستند افرادی که برای صرفه‌جویی در مصرف آب هنگام بازسازی خانه از این نوع شیرآلات خریداری و نصب کنند. چشمی شیرآلات هوشمند به طور مستقیم به برق و باتری متصل می‌شود که در دسته شیرآلات لوکس و لاکچری قرار می‌‌گیرد که باید متناسب با دکوراسیون سرویس‌های بهداشتی از آنها در بازسازی خانه استفاده کرد. البته قیمت این نوع شیرآلات بهداشتی به دلیل هوشمند بودن بالاتر از سایر انواع شیرآلات است.

 

نکات مهم هنگام انتخاب شیرآلات در بازسازی خانه
تعویض شیرآلات به دلیل فرسودگی و خرابی، از مد افتادن، نا هم‌خوانی با دکوراسیون جدید در هنگام بازسازی خانه همواره در اولویت صاحب‌خانه قرار می‌گیرد. هنگام انتخاب و خرید شیرآلات بهداشتی به طور کلی باید مواردی همچون شکل ظاهری و زیبایی، برند، جنس قطعات، کیفیت، گارانتی، میزان صرفه‌‌جویی در مصرف آب، سازگاری شیرآلات با دکوراسیون خانه و در نهایت قیمت آنها توجه کرد. در این میان باید به این نکته توجه داشته باشید که، برند شناخته شده تنها ملاک برای خرید شیرآلات ساختمانی نیست بلکه کیفیت، کارآیی و قیمت را نیز لحاظ کنید. یکی دیگر از مهمترین نکات هنگام انتخاب شیرآلات، داشتن گارانتی یا خدمات پس از فروش است تا در صورت بروز مشکل هزینه تعویض و یا تعمیر شیر تضمین شده باشد.

 

انتخاب رنگ شیرآلات در بازسازی خانه
امروزه شیرهای سرویس بهداشتی و ظرف‌شویی به دلیل پیشرفت تکنولوژی با استفاده از آبکاری‌ با تنوع رنگی بسیاری روبرو هستند، تا در حین بازسازی خانه، شیرآلات نصب شده در میان آشپزخانه یا حمام و سرویس بهداشتی هماهنگی و هارمونی بیشتری ایجاد کند. بنابراین هنگام انتخاب رنگ به هارمونی میان رنگ شیرآلات، سرامیک و اکسسوری‌های حمام، توالت و آشپزخانه دقت کنید. از طرفی دیگر نمای سرویس بهداشتی و سینک ظرفشویی با انتخاب شیرآلات مناسب و باکیفیت و همچنین رنگ خاص و ویژه می‌تواند بر زیبایی دکوراسیون داخلی خانه بیافزاید و جلوه‌ای لوکس و ویژه را به محیط خانه بدهد. در این بین جالب است که بدانید، پرفروش‌ترین رنگ شیرآلات، رنگ کروم است چرا که قابلیت ست شدن با تمام سبک‌های بازسازی خانه را دارد و به دلیل قیمت پایین‌تر و سهولت در تمیز کردن طرفداران زیادی دارد.

انواع جنس کاغذ دیواری

طراحی دکوراسیون داخلی

کاغذ دیواری، اصلی‌ترین جایگزین رنگ برای پوشش دیوار در طراحی دکوراسیون داخلی است. نصب آسان با آلودگی و بوی بسیار کمتر نسبت به رنگ از مزایای اصلی کاغذ دیواری است. از دیگر مزایای کاغذ دیواری، تنوع بالای آن در طرح و رنگ است که می‌تواند با انواع سلایق در طراحی دکوراسیون داخلی هماهنگ شود. در این مقاله انواع جنس کاغذ دیواری و مزایا و معایب هرکدام را شرح می‌دهیم. یک گزینه‌ایده ­آل در بازسازی خانه این است که با نصب کاغذ دیواری دلخواهتان، تنوعی دوباره به فضای خانه بیاورید. اگر قصد چنین کاری را دارید، این مقاله قطعاً به شما کمک می‌کند.

 

هشت کاغذ دیواری پرکاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی
از سال 1985 که کریستف فیلیپ اوبرکمپ، مخترع آلمانی-فرانسوی، کاغذ دیواری را اختراع کرد تا امروز این صنعت، پیشرفت‌های بسیاری کرده است. مانند دیگر بخش‌های طراحی دکوراسیون داخلی در این صنعت هم دو کشور آلمان و ایتالیا در دنیا پیشتاز هستند. در اینجا هشت کاغذ دیواری محبوب در طراحی دکوراسیون داخلی را معرفی می‌کنیم.

 

کاغذ دیواری کاغذی
تقریباً قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین کاغذ دیواری در دنیاست. این کاغذ دیواری می‌تواند، شامل یک یا دولایه کاغذ سلولزی باشد. این کاغذ، علاوه بر قیمت مقرون‌به‌صرفه ­تری که استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی به ­همراه دارد، مزایای دیگری را نیز شامل  می ­شود. بارزترین این مزیت‌ها متخلخل بودن آن است. این ویژگی به دیوار اجازه تنفس می‌دهد که آن برای اتاق کودک و اتاق‌خواب به گزینه ­ای ایده ­آل تبدیل می­کند. این جنس همچنین، کمترین آسیب را به محیط‌ زیست می‌زند چراکه در ساخت آن از هیچ ماده غیرطبیعی، استفاده نشده است. از معایب آن هم این است که رنگش به‌مرورزمان و براثر تابش نور خورشید، شدت خود را از دست می‌دهد. همچنین، قابل شستشو نیست و باید از آن به‌خوبی مراقبت شود. به علاوه، در برابر رطوبت هم مقاومت چندانی ندارد، به همین دلیل نمی‌توان آن را برای طراحی دکوراسیون داخلی در مناطق مرطوب درنظر گرفت.

 

کاغذ دیواری وینیل
یکی از کاغذدیواری‌های بسیار محبوب دنیا در طراحی دکوراسیون داخلی است. وینیل از یک لایه محافظت‌کننده در برابر رطوبت به‌عنوان لایه پشتی، یک لایه کاغذ یا الیاف و یک پوشش رویی ضدآب عموماً پلاستیکی، تشکیل‌شده است. به‌این‌ترتیب، مزیت اصلی آن آشکار می‌شود. وینیل به‌راحتی قابل شستشوست. مقاومت بالا در برابر نور خورشید، قیمت نسبتاً ارزان و دوام بالا در برابر رطوبت و حتی عواملی مانند خراش‌های کوچک، وینیل را به گزینه‌ای ایده­آل برای مکان‌های با استهلاک بالا تبدیل کرده است. به‌طور متوسط، آن‌ها هر 15 سال یک‌بار نیاز به تعویض دارند. وینیل همچنین، گزینه‌های متفاوتی را ازنظر طرح و رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی ارائه می‌کند. بااین‌حال وینیل، اجازه تنفس به دیوار را نمی‌دهد و به همین دلیل برای اتاق کودک و اتاق‌هایی که تهویه بدی دارند، مناسب نیست.

 

کاغذ دیواری پارچه ای
این کاغذ دیواری می‌تواند حس گرما و صمیمیت را در طراحی دکوراسیون داخلی تقویت کند. علاوه بر این، می‌توان در خانه­ های لوکس نیز آن را پیدا کرد. این جنس، در انواع ساده و نقش برجسته با تنوع بالا در بازار، موجود است. پنبه، کتان، ابریشم و نمد پرکاربردترین الیاف در این کاغذ دیواری هستند. این کاغذ دیواری، باعث کاهش هدر رفت انرژی نیز می‌شود و می‌تواند به‌خوبی عیوب دیوار، مانند ترک و خراش را بپوشاند. همچنین، برخی از انواع آن‌ها را می‌توان، درحالی‌که روی دیوار نصب هستند، رنگ‌آمیزی کرد. امکانی که آن را به گزینه‌ای انعطاف‌پذیر در طراحی دکوراسیون داخلی تبدیل می‌کند. آن‌ها همچنین ضد لکه و عایق صوتی و حرارتی هستند. نصب و کندن نسبتاً سخت، از معایب کاغذ دیواری پارچه‌ای است. به‌خصوص در هنگام کندن که احتمال آسیب رسیدن به گچ زیرین بالا می‌رود.

 

کاغذ دیواری مایع (Liquid)
این جنس ترکیبی است از سلولز و الیاف پنبه که باید به‌صورت مایع با استفاده از یک پالت مخصوص، روی دیوار اعمال شود. تنها حدود 24 ساعت بعد، کاغذ دیواری خشک شده است. از مزایای استفاده از این کاغذ دیواری در طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق صوتی و حرارتی خوب
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • تشکیل‌شده از مواد طبیعی و غیر سمی
  • دادن اجازه تنفس به دیوار
  • کنترل میزان رطوبت
  • بدون درزهای اتصال در نصب

اما استفاده از این کاغذ دیواری در طراحی دکوراسیون داخلی، دو نقطه‌ضعف هم دارد. اول اینکه، درصورت ریختن مایعات روی آن، از بین می‌رود. دومین نقطه‌ضعف هم این است که درصورتی‌که تمیز و بی­نقص، روی دیوار اعمال نشود، ظاهری بسیار نامرتب از خود به‌جای می‌گذارد. به همین دلیل، می‌توان گفت که نصب آن بسیار سخت است.

 

کاغذ دیواری نبافته
یکی از جدیدترین انواع کاغذ دیواری در دنیا است. منسوجات نبافته از ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند. استفاده از این کاغذ دیواری در طراحی دکوراسیون داخلی، امکان شستشو را به کاغذ و تنفس را به دیوار می‌دهد. به‌این‌ترتیب، می‌توان از آن‌ها در هرجای خانه استفاده کرد. این کاغذ دیواری در برابر پارگی بسیار مقاوم است و به همین دلیل، استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک، طرفداران زیادی دارد. این ویژگی، باعث می­شود که آن‌ها کمترین خسارت را هم در هنگام نصب داشته باشند. نصب آن‌ها بسیار آسان است و برخلاف بسیاری دیگر از انواع کاغذ، منبسط یا منقبض نمی‌شوند. بااین‌حال، این کاغذ دیواری، قیمت بالایی دارد و درعین‌حال، غیرقابل شستشو است.

 

کاغذ دیواری فایبرگلاس
همان‌طور که از نامش پیداست از الیاف شیشه ساخته‌شده است. این جنس، فوق‌العاده قوی است و استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی، شامل مزایای زیر می­شود:

  • ساخته‌شده از مواد غیر سمی و طبیعی مانند سنگ کوارتز، سودا، آهک و غیره
  • مقاومت در برابر شعله
  • امکان گچ­کاری روی آن
  • ضد رطوبت
  • وزن سبک
  • استحکام بالا

همان‌طور که می‌توان حدس زد این کاغذ دیواری قیمت نسبتاً بالایی دارد.

 

کاغذ دیواری بامبو
اگر دوستدار محیط‌ زیست هستید، کاغذ دیواری بامبو را می­توانید با خیال راحت انتخاب کنید. این کاغذ دیواری از الیاف گیاه بامبو ساخته شده و مقاومت بالایی در برابر تغییر رنگ دارد. ظاهر بسیار زیبا و خاص از ویژگی‌های این کاغذ دیواری است. یک خصیصه بارز بامبو این است که به‌طور طبیعی با جرم و آلودگی‌هایی مانند باکتری و قارچ، مبارزه می‌کند. از این بابت می­توان گفت که به دیگر انواع الیافی کاغذ دیواری، مانند پارچه، برتری دارد. بااین‌حال استفاده از آن محدودیت‌های زیر را به همراه می‌آورد.

  • قابلیت شستشو ندارد و تنها می‌توان آن را گردگیری کرد یا روی آن جاروبرقی کشید.
  • مقاومت پایینی در برابر رطوبت دارد مگر در مواردی رنگ شده باشد.
  • پتانسیل بالایی در جذب گردوخاک دارد.

 

کاغذ دیواری فلزی یا متالیک
از این کاغذ در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ای استفاده می‌شود که جلوه و براق بودن دیوارها، اهمیت دارد. این کاغذ از یک لایه فویل فلزی زیرین و یک لایه کاغذ رویی تشکیل شده است. زیبایی و قابل شستشو بودن از ویژگی‌های این کاغذ دیواری است. بااین‌حال، معایب زیر را هم می‌توان برای آن برشمرد:

  • عدم پوشاندن معایب دیوار
  • قیمت بالا
  • نصب سخت و حساس

 

انواع کاغذ دیواری در یک نگاه
امروزه، انواع متنوعی از کاغذ دیواری در بازار وجود دارد که هرکدام مزایا و معایبی در طراحی دکوراسیون داخلی دارند. ساده‌ترین نوع کاغذ دیواری، کاغذ دیواری کاغذی است. هرچه انتظارات ما از کاغذ دیواری بالاتر می‌رود، باید به سراغ اجناس خاص‌تری هم برویم. وینیل، یک گزینه ساده اما محبوب است که نیاز بسیاری از خانه‌ها را برآورده می‌کند. در مراحل بعدی هم می­توان به سراغ کاغذ دیواری از جنس پارچه، الیاف نبافته، کاغذ دیواری مایع (الیاف و سلولز)، فایبرگلاس، الیاف بامبو و ترکیب فلز و کاغذ (متالیک) رفت.

رنگ مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ یکی از سخت‌ترین و تخصصی‌ترین بخش‌های طراحی دکوراسیون داخلی است. از طرفی، رنگ هر یک از عناصر داخلی خانه، نقش خود را در هارمونی و رنگ‌آمیزی کلی آن بازی می‌کند. در این میان، رنگ مبلمان یکی از تأثیرگذارترین و برجسته‌ترین رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی است. رنگ این المان به دلیل حجم، محل قرارگیری و کارکردی که دارد، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. هماهنگی با نور طبیعی و مصنوعی، رعایت اصل تضاد یا هماهنگی با سبک طراحی دکوراسیون داخلی و هارمونی با سایر رنگ‌های موجود در خانه از موضوعاتی هستند که باید در انتخاب رنگ برای مبلمان، موردتوجه قرار بگیرند. در این مقاله ضمن مروری بر یک قانون اصلی در انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی به بررسی اصول انتخاب رنگ برای مبلمان خواهیم پرداخت. در پایان این مقاله، خواهید توانست رنگ مبلمان خانه خود را به‌درستی انتخاب کنید.

 

نحوه انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی
در انتخاب رنگ برای مبلمان خود حتماً باید قوانین انتخاب رنگ را بدانید و رعایت کنید. در اینجا، مهم‌ترین قانون انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی و کمک آن به انتخاب رنگ مبلمان را مرور می‌کنیم.

 

قانون 10-30-60
در این قانون، گفته می‌شود که رنگ اصلی موردنظر شما باید حدود 60 درصد از طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌تان را در بربگیرد. این 60 درصد شامل رنگ دیوار، رنگ کف، فرش‌ها و یک یا دو قطعه از مبلمان شما خواهند بود. نکته مهم این است که رنگ اصلی باید در این المان‌ها رنگ غالب باشد و نیازی نیست که همه این المان‌ها تک‌رنگ باشند. در مرحله بعدی لازم است که یک رنگ فرعی داشته باشید که در 30 درصد از طراحی دکوراسیون داخلی شما، رنگ غالب باشد. مبلمان، بخش اعظم رنگ ثانویه را در طراحی دکوراسیون داخلی به خود اختصاص می‌دهد. 10 درصد بعدی هم به رنگ تأکیدی معروف است. رنگ تأکیدی، معمولاً در تضاد با دو رنگ قبلی است و نوعی عمق و تنوع به رنگ‌آمیزی می‌بخشد. از این رنگ هم می‌توان، مثلاً در کوسن‌ها یا بخشی از میز یا پارچه مبلمان استفاده کرد. برای انتخاب رنگ‌های اصلی، فرعی و تأکیدی می‌توانید از چرخه رنگ استفاده کنید. چرخه رنگ، دایره‌ای است که طراحان دکوراسیون داخلی از آن برای انتخاب رنگ‌های هماهنگ یا متضاد استفاده می‌کنند.

 

نقش رنگ مبلمان در سبک طراحی دکوراسیون داخلی
هر سبکی که برای طراحی دکوراسیون داخلی خود انتخاب کرده‌اید، الزاماتی برای رنگ مبلمان ایجاد می‌کند. این الزامات، می‌توانند هم طیف رنگی و هم تضاد و هماهنگی را در انتخاب رنگ برای مبلمان تحت تأثیر قرار دهد. در سبک روستیک، حتماً باید از رنگ طبیعی چوب برای بدنه مبلمان و از رنگ‌های حتی­ الامکان گرم یا سرد اما روشن، برای رنگ پارچه استفاده شود. این در حالی است که در سبک مدرن، هرچه رنگ بدنه مبلمان، غیرمتعارف تر باشد به جا افتادن سبک طراحی دکوراسیون داخلی، کمک بهتری می‌کند. در مبلمان کلاسیک هم معمولاً رنگ بدنه، به رنگ چوب، سفید و هم‌خانواده سفید است و رنگ پارچه نیز از بین رنگ‌های خنثی انتخاب می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که در سبکی مانند کلاسیک، کمتر تضاد در رنگ مشاهده می‌شود اما در سبک مدرن، اهمیت بیشتری به تضاد داده می‌شود. به‌این‌ترتیب، می‌توان در هر سبک، از رنگ مبلمان در جهت هماهنگ کردن هرچه بیشتر فضا یا شکستن فضای رنگی غالب، استفاده کرد.

 

رنگ سرد یا گرم کدام یک برای مبلمان مناسب تر است؟
رنگ‌های سرد و گرم هرکدام برای نوع خاصی از مبلمان مناسب هستند. به‌طورکلی، مبلمانی که قرار است بیشتر برای نشستن اعضای خانواده استفاده شود، بهتر است، رنگی از طیف رنگ‌های گرم داشته باشد. دلیل آن‌هم ماهیت کارکردی این مبلمان است. درواقع، رنگ گرم، به حس گرما و صمیمیت این نوع مبلمان کمک می‌کند. از طرف دیگر برای مبلمان رسمی و پذیرایی می‌توان از رنگ‌های سرد استفاده کرد. استفاده از رنگ‌های گرم روشن هم برای این نوع از مبلمان با کارکرد آن سازگار است. در سبک مدرن یا اسپرت می‌توان از رنگ‌های غیرمتعارف مانند قرمز، نارنجی و سبز نیز برای بدنه مبل یا پارچه آن استفاده کرد. در صورت استفاده از این رنگ‌ها، مبلمان به نقطه کانونی خانه تبدیل‌شده و باید از انتخاب رنگ‌های مشابه برای دیگر عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی، پرهیز کرد.

 

استفاده از رنگ خنثی در مبلمان
رنگ خنثی برای مبلمان بهتر است در کنار رنگ‌های سرد یا دیگر رنگ‌های خنثی برای عناصر اصلی خانه، مانند دیوار و کف به کار برود. به‌طور مثال، رنگ آبی روشن دیوار با رنگ طوسی مبلمان، ترکیبی از تضاد و هماهنگی را به‌صورت هم‌زمان با هم ارائه می‌کند. به‌طورکلی، رنگ‌های خنثی در چند سال اخیر، موردتوجه طراحان دکوراسیون داخلی قرارگرفته‌اند. استفاده از این رنگ برای یک یا دو تکه از مبلمان یا صندلی‌های تک در گوشه‌ای از خانه یا اتاق، بسیار مرسوم شده است.

 

نور خانه و رنگ مبلمان
در بسیاری از اوقات، این نور خانه است که برای رنگ مبلمان، تعیین تکلیف می‌کند. نور، به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم‌بندی می‌شود. نور طبیعی، همان نوری است که از پنجره‌های خانه به درون می‌تابد. نور مصنوعی نیز نوری است که به‌وسیله انواع لامپ و لوستر، قابل تنظیم است. درصورتی‌که نور طبیعی زیادی در خانه وجود ندارد، بهتر است رنگ مبلمان از میان رنگ‌های روشن انتخاب شود. این کار، دو مزیت دارد. اول اینکه رنگ روشن، فضای خانه را از گرفتگی درمی‌آورد و به بازتاب نورهای موجود کمک بیشتری می‌کند. مزیت دوم هم برای خانه‌های کوچک است. استفاده از رنگ روشن برای مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی این خانه‌ها، فضای آن‌ها را کمی بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. از نور طبیعی که بگذریم باید در نظر بگیریم که نورهای مصنوعی با چه شدتی و رنگی قرار است به مبلمان ما بتابند. بهتر است، حتی‌الامکان از تابش نور رنگی با رنگ متضاد به مبلمان، خودداری کنیم. همچنین، درصورتی‌که رنگ مبلمان روشن باشد، شدت نور باید به‌قدری کافی باشد که درخشش رنگ مبل گرفته نشود.

 

دیگر عوامل تأثیرگذار در انتخاب رنگ مبلمان
بهتر است به عناصر هم‌جنس و هم‌خانواده مبلمان هم در انتخاب رنگ آن توجه داشته باشیم. مثلاً، رنگ پارچه مبلمان اگر در هماهنگی یا تضاد با پرده و فرش باشد، طراحی دکوراسیون داخلی حرفه‌ای‌تر خواهد بود. در انتخاب رنگ بدنه مبلمان نیز بهتر است، تضاد یا هماهنگی آن با رنگ میز ناهارخوری، درب‌ها و دیگر عناصر همجنس آن در نظر گرفته شود.

 

خلاصه ای از رنگ مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی
رنگ، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در طراحی دکوراسیون داخلی است. برای انتخاب رنگ المان‌های درون یک خانه، قوانین متعددی در علم طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد. معروف‌ترین این قوانین، قانون 10-30-60 است. این قانون، تعیین می‌کند که رنگ مبلمان می‌تواند چه میزان از رنگ‌های اصلی، فرعی یا متضاد در خانه را به خود اختصاص دهد. استفاده از هریک از رنگ‌های طیف سرد یا گرم به نوع و کارکرد مبل، سبک طراحی دکوراسیون داخلی و نور محیط بستگی دارد. علاوه بر موارد فوق، در تعیین رنگ مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی باید به جنس بدنه و هماهنگی یا تضاد آن با دیگر المان‌ها، به‌ویژه المان‌های هم‌خانواده نیز توجه داشت.

پرورش گل و گیاه در روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن (بام سبز) یک راه عالی برای ایجاد فضای سبز در ساختمان است. روف گاردن، مزایای بسیاری برای ساختمان و افراد ساکن در آن دارد. افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد ارزش‌افزوده برای ساختمان از نمونه­ های این مزایا هستند. روف گاردن فضایی برای آرامش و گردهمایی اعضای ساختمان فراهم می‌آورد. درصورتی‌که در حال بازسازی خانه یا آپارتمان خود هستید، می‌توانید نیم‌نگاهی هم به طراحی و اجرای یک روف گاردن مناسب روی پشت‌بام خانه خود داشته باشید. در این مقاله، به توضیح مرحله‌به‌مرحله طراحی و اجرای روف گاردن می‌پردازیم. پیش از آن اما باید به معرفی انواع مختلف این فضای سبز بپردازیم. همچنین، درخصوص گیاهان مناسب برای روف گاردن نیز صحبت می‌کنیم. اگر از نداشتن فضای سبز در آپارتمان خود خسته شده‌اید، این مقاله راه‌حلی برای شما دارد.

 

انواع روف گاردن
در طراحی و اجرای روف گاردن ابتدا باید بدانید که کدام نوع آن برای پشت‌بام شما مناسب است. این مساله به نوع ساختمان و مقاومت سقف آن در برابر وزن بستگ دارد. در اینجا به توضیح انواع روف گاردن می‌پردازیم.

 

روف گاردن باز
طراحی و اجرای روف گاردن باز یک گزینه همیشه محبوب است. وزن سبک و نیاز به نگهداری و آبیاری کم، دو ویژگی اصلی این روف گاردن هستند. روف گاردن باز، شامل یک لایه گیاهی کم­ پوشش و کم‌عمق با ارتفاع دو و نیم الی 10 سانتی‌متر است. پوشش گیاهی این نوع روف گاردن، عمدتاً شامل چمن، خزه و گل‌های کوچک می‌شود.

 

روف گاردن فشرده
طراحی و اجرای روف گاردن فشرده، شامل اجرای بستری برای رشد گیاهان بزرگ و ضخیم‌تر نسبت به روف گاردن باز است. معمولاً این نوع از روف گاردن در ساختمان‌های تجاری و مراکز تفریحی رایج است. عمق روف گاردن فشرده معمولاً بیشتر از 20 سانتی‌متر است و در برخی ساختمان‌های عظیم به یک متر هم می‌رسد. طراحی و اجرای روف گاردن فشرده، نیازمند زیرسازی بسیار خوب و سنجش مقاومت سقف برای تحمل وزن بالاست. سیستم آبیاری و نگهداری از گیاهان در این روف گاردن، نسبتا پیچیده است. این روف گاردن را می‌توان به باغی رو پشت‌بام تشبیه کرد.

 

روف گاردن نیمه فشرده
می‌توان با در نظر گرفتن ضوابطی، یک روف گاردن نیمه­ فشرده را روی سقف خانه‌های مسکونی اجرا کرد. در طراحی و اجرای روف گاردن نیمه­فشرده به حدود 10 الی 20 سانتی‌متر عمق خاک یا بستر، نیاز است. می‌توان از درختچه‌ها و بوته‌های سبک، برای این روف گاردن استفاده کرد.

 

مراحل طراحی و اجرای روف گاردن
طراحی و اجرای روف گاردن یک کار تخصصی است و چندین مرحله دارد. در ابتدا باید بدانیم که یک روف گاردن، شامل چه اجزائی می‌شود. این اجزاء، موارد زیر هستند:

1- سقف ضدآب

2- سدکننده ریشه

3- غشای زه­کشی

4- لایه‌های فیلترکننده

5- بستر روف گاردن یا محیط رشد گیاهان

6- گیاهان

در اینجا، به توضیح عملکرد و نصب عوامل یک تا چهار در طراحی و اجرای روف گاردن می‌پردازیم. در بخش بعدی نیز به‌طور مفصل، عوامل پنج و شش را شرح می‌دهیم.

 

ضد آب کردن سقف برای اجرای روف گاردن
عایق رطوبتی، بخش مهمی از فرآیند طراحی و اجرای روف گاردن است. عایق­کننده سقف می‌تواند پوشش قیرگونی، آسفالت، ایزوگام یا هر عایق رطوبتی دیگری باشد. این یک مرحله اساسی است و درصورتی‌که با اشکال انجام شود، می‌تواند خساراتی برای سقف شما در آینده به بار بیاورد.

 

نصب سدکننده های راه ریشه
ریشه گیاه، نفوذکننده بسیار قدرتمندی است و می‌تواند به‌راحتی وارد هر سازه ساختمانی با هر ضخامتی بشود. در طراحی و اجرای روف گاردن، نصب سدکننده ریشه روی غشای ایزوگام یا قیرگونی، ضروری است. این سدکننده‌ها غشاهای پلاستیکی یا پلی‌اتیلن نازکی هستند که به‌طور ساده در سرتاسر سقف پهن می‌شوند. برای اتصال آن‌ها نیز از نوارهای مخصوص نفوذناپذیر استفاده می‌شود. در روف گاردن فشرده، به دلیل اینکه گیاهان ریشه‌های قوی‌تری دارند، ضرورت نصب بادقت سدکننده، بیشتر می‌شود.

 

نصب غشای زه کشی ضد آب
زه­کشی، یکی از مراحل مهم طراحی و اجرای روف گاردن است. سیستم زه­کشی وظیفه مقاومت روف گاردن در برابر بارندگی و هدایت آن به ناودان یا هر خروجی دیگری را بر عهده دارد. درواقع، با هدایت هرگونه آب اضافی به بیرون از سیستم روف گاردن، سازه‌ها، گیاهان و ریشه‌ها از پوسیدگی، اشباع و گندیدگی در امان می‌مانند.

 

نصب لایه فیلتر روف گاردن
اهمیت لایه فیلتر در طراحی و اجرای روف گاردن در این است که از پر شدن حفره‌های زه­کشی، توسط عوامل مختلف، جلوگیری می‌کند. این عوامل می‌توانند خاک، سایر بسترها یا حتی زباله باشند. این فیلتر معمولاً همراه با غشای زه­کشی در بازار عرضه می‌شود و نصب سریع و آسانی دارد.

 

بستر و گیاهان روف گاردن
برای رشد موفقیت‌آمیز گیاهان، باید بستری مناسب در طراحی و اجرای روف گاردن انتخاب شود. این فکر که تنها می‌توانید از خاک به‌عنوان بستر استفاده کنید، یک اشتباه رایج است. خاک، حتی در بسیاری از مواقع، بهترین گزینه برای انجام این کار نیست. بسیاری از افراد نیز تصور می‌کنند که گل‌های رونده، به محیط رشد، نیازی ندارند و می‌توانند آن‌ها را روی لایه زه­کشی رها کنند. این تصور کاملاً اشتباه است. هر گیاهی حتی با نازک‌ترین ریشه هم برای رشد به بستر نیاز دارد. در طراحی و اجرای روف گاردن بهتر است با مشورت متخصصان، بستری مناسب از مصالح و مواد آلی تهیه کنید. انواع سنگ‌ریزه، شن، ماسه، کمپوست، خاک رس و پوکه ازجمله موادی هستند که به‌عنوان بستر رشد گیاهان در طراحی و اجرای روف گاردن، به­ کار می‌روند.

 

چه گیاهانی را می توان در روف گاردن کاشت؟
بسته به آب‌وهوای منطقه، میزان بارندگی، تحمل سقف و نوع روف گاردن خود می‌توانید، گیاهان مختلفی را در آن بکارید. چمن، خزه، انواع گل‌های سبک، مانند گونه‌های سدوم (ناز) یا رونده، برای یک روف گاردن باز مناسب هستند. گل‌های وحشی نیز در طراحی و اجرای روف گاردن باز، استفاده می‌شوند. سدوم یکی از گیاهانی است که به‌خوبی می‌تواند، شرایط آب‌وهوایی متفاوت را تحمل کند. انواع بسترهای از قبل آماده سدوم یا گیاهان مشابه را نیز می‌توانید در طراحی و اجرای روف گاردن، استفاده کنید.

در اینجا پیشنهادهای دیگری هم برای هرکدام از انواع روف گاردن، در آب‌وهوای شهری مثل تهران، ارائه می‌دهیم:

  • گیاهان مناسب برای طراحی و اجرای روف گاردن باز: گیاهان رونده و زینتی، فندقک، خزه ماس وال، بسفایج و انواع گیاهان سایه‌خشک.
  • گیاهان مناسب برای روف گاردن فشرده: رودبکیا، بومادران، پوتنتیلا، آرمریا، دیانتوس، سروناز، علف‌های زینتی و انواع درختچه و بوته.
  • گیاهان مناسب برای روف گاردن نیمه ­فشرده: به‌طورکلی، گیاهان مقاوم به هوای نسبتاً خشک با وزن نه‌چندان سنگین.

 

سخن آخر
روف گاردن، یک ایده برای داشتن فضای سبز در دل محیط‌ های مسکونی و تجاری است. این فضا به سه دسته روف گاردن باز، فشرده و نیمه­ فشرده تقسیم می‌شود. انواع باز و نیمه فشرده روف گاردن برای سقف خانه‌های مسکونی معمولی نیز قابل‌اجرا هستند. همان‌طور که در این مقاله گفته شد، طراحی و اجرای روف گاردن شامل شش مرحله است. مراحل یک تا چهار شامل زیرسازی روف گاردن با عایق‌بندی، نصب سدکننده ریشه، زه­کشی و نصب فیلترهای لازم است. در مرحله پنجم، باید بستر مناسب برای رشد گیاهان را با مواد مختلف، مانند خاک سنگ‌ریزه، شن، ماسه و غیره، در عمق لازم فراهم کرد. در مرحله نهایی هم باید، گیاهانی با وزن مناسب و مقاومت لازم در بستر روف گاردن، کاشته شوند.

انواع تلویزیون در طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی

تلویزیون یکی از چالش‌های طراحی دکوراسیون داخلی است. هماهنگ کردن آن با دیگر وسایل خانه، همواره یکی از دغدغه‌های طراحان دکوراسیون بوده است. دلیل این چالش هم واضح است. تلویزیون، عضو نسبتاً جدید از خانه با عمری کمتر از 100 سال است. علاوه بر این اندازه، نوع قرارگیری و گاه سیم‌ها و دیگر لوازم آن، مواردی هستند که خود را به طراحی دکوراسیون داخلی تحمیل می‌کنند. بیشتر از تکنولوژی بکار رفته در این وسیله، این نوع قرارگیری، اندازه و شکل تلویزیون است که در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت پیدا می‌کند. در این مقاله، انواع تلویزیون را بر اساس عوامل ظاهری آن معرفی کرده‌ایم. اگر قصد خرید تلویزیون را دارید با خواندن این مقاله، آن را بیشتر با سبک طراحی خانه خود هماهنگ کنید.

 

اصولی درباره انتخاب انواع تلویزیون در طراحی دکوراسیون داخلی
همان‌طور که گفتیم، تلویزیون یک مهمان الکترونیکی بزرگ است که هماهنگ کردن آن با دیگر عناصر طراحی دکوراسیون داخلی، یک چالش محسوب می‌شود. به همین دلیل، طراحان دکوراسیون ایده‌هایی برای هماهنگی هرچه بیشتر این وسیله با خانه، ارائه کرده‌اند. اولین نکته این است که تصمیم بگیرید که می‌خواهید، تلویزیون چقدر در معرض دید باشد. این مسئله به عواملی مانند زیبایی ظاهری تلویزیون و سبک کلی طراحی دکوراسیون داخلی خانه شما، بستگی دارد. شاید تلویزیونی زیبا با رنگ و طراحی خاص داشته باشید که بخواهید از آن به‌عنوان یک عنصر دکوراتیو هم استفاده کنید. مسئله بعدی، سبک طراحی دکوراسیون داخلی شماست. در خانه‌ای به سبک روستیک و کلاسیک بهتر است در انتخاب نوع تلویزیون به امکان پنهان شدن آن در دیوار یا حل شدن بیشتر در فضا فکر کنید. اما در خانه‌ای به سبک فانتزی، برخی انواع مدرن و یا خانه‌ای که عناصر تکنولوژیک در آن بسیار یافت می‌شوند، تلویزیون می‌تواند حضوری پررنگ در فضا داشته باشد. برای پنهان کردن یا بارزتر کردن حضور تلویزیون در طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ آن استفاده می‌شود. درصورتی‌که رنگ تلویزیون با رنگ دیوار پشتی و عناصر اطرافش در تضاد باشد، بیشتر به چشم خواهد آمد. یک تکنیک ساده هم برای پنهان کردن تلویزیون، هم‌رنگ بودن آن با دیوار پشتی، میز تلویزیون و دیگر عناصر اطراف است. در خصوص تلویزیون‌های دیواری، گزینه‌های بیشتری برای این کار وجود دارد که در ادامه این مقاله، بررسی خواهند شد. مسئله بعدی هم، شکل قاب تلویزیون است. درست است که کلیت شکل قاب اکثر تلویزیون­ها، مستطیل است اما فرم گوشه‌ها در آن‌ها می‌تواند، متفاوت باشد. اگر بیشتر گوشه‌های عناصر موجود در طراحی دکوراسیون داخلی خانه شما تیز است، بهتر است گوشه‌های تلویزیون شما نیز تیز باشد. در غیر این صورت، می‌توانید از تلویزیون‌هایی با گوشه منحنی استفاده کنید.

 

انواع تلویزیون بر اساس نوع قرارگیری در خانه
یکی از فاکتورهایی که کارکرد تلویزیون را در طراحی دکوراسیون داخلی تعیین می‌کند، روش قرارگیری آن است. در اینجا سه روش قرارگیری تلویزیون را ازنظر مزایا و محدودیت‌هایی که برای طراحی دکوراسیون خانه دارند، شرح می‌دهیم.

 

تلویزیون هایی که به میز تلویزیون نیاز دارند
این نوع از تلویزیون‌ها را از هر نوع و سایزی که باشند باید روی میز تلویزیون قرار داد. بنابراین، می‌توان گفت که آن‌ها مهمانی دیگر را هم با خود به همراه می‌آورند. در نظر داشته باشید که برخلاف تلویزیون‌هایی که روی دیوار نصب می‌شوند، این تلویزیون فضای بیشتری از طراحی دکوراسیون داخلی شما را به خود اختصاص می‌دهد. در طراحی اتاق تلویزیون خود، باید به‌خوبی تلویزیون و میز آن را در فضای اتاق حل نمایید. این به این معنی است که باید در اطراف میز تلویزیون و روی آن از عناصر دکوراتیوی استفاده کنید که یکدستی فضا را بیشتر کند. به‌طورکلی، برای خانه‌هایی که فضای هال یا اتاق تلویزیون بزرگی دارند، این نوع تلویزیون می‌تواند مناسب باشد.

 

تلویزیون هایی که روی دیوار نصب می شوند
این دسته از تلویزیون‌ها، فضای کمتری در طراحی دکوراسیون داخلی اشغال می‌کنند. به همین دلیل، آن‌ها برای خانه‌های کوچک یا طراحی یک اتاق تلویزیون گرم و صمیمی، توصیه می‌شوند. برای نصب این تلویزیون از انواع براکت برای اتصال آن به دیوار استفاده می‌شود. این براکت­ ها می‌توانند، وزن تلویزیون را در جهات مختلف، تحمل کنند. یک مزیت دیگر تلویزیونی که به دیوار نصب شده این است که می‌تواند، هماهنگی بیشتری با فضا داشته باشد. علاوه بر گزینه هماهنگی رنگ، می‌توان آن را درون کمدهایی با درب متحرک قرار داد و در مواقعی که از آن استفاده نمی‌شود، درب کمد را بست. همچنین قرار دادن آن در کنار قاب عکسی که تقریباً هم‌اندازه آن است هم می‌تواند، راهی برای پنهان کردن آن در طراحی دکوراسیون داخلی باشد. درصورتی‌که تلویزیون در ارتفاع کم نصب شود، می‌توان برای آن از میز تلویزیونی دیواری هم استفاده کرد. حتی در صورت نصب آن در ارتفاع بالاتر، نصب انواع شلف زیر آن نیز می‌تواند به اطراف آن کمی بعد بدهد و فضای آن را از دیگر فضاها متمایز کند.

 

تلویزیونی که روی زمین قرار می گیرد
تلویزیون‌های خیلی بزرگ، مانند 120 اینچ را تنها می‌توان با استفاده از پایه‌های آن‌ها روی زمین قرار داد. آن‌ها قطعاً یک نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی هستند. بااین‌حال می‌توان با استفاده از عناصر دکوراتیو بزرگ، مانند مجسمه‌ها یا درختچه‌های حجیم، آن‌ها را با فضای داخلی خانه ترکیب کرد. درواقع در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ای که در آن چنین تلویزیون بزرگی قرار دارد، باید از خلوت نگه‌داشتن اطراف آن خودداری کرد. این تلویزیون، خود یک دیوار در خانه محسوب می‌شود که باید اطراف آن را تزیین کرد.

طراحی انواع آب نما در روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن

آب نما یکی از اجزای اصلی در طراحی روف گاردن به شمار می‌رود که تداعی کننده رودهای جاری و چسمه‌سارها در طبیعت واقعی است. اجرای آب نما در روف گاردن چون چشم‌اندازی زیبا و دل‌انگیزی ایجاد می‌کند، طرفداران بسیاری دارد. از این رو امروزه با رواج استفاده از روف گاردن، ایده استفاده از آب نما با تأسی از معماری ده‌های گذشته که اکثر پارک‌ها و میادین شهرها دارای آب نما بودند، بسیار کاربردی شده است. بنابراین امروزه انواع آب نما در مدل‌ها، طرح‌ها و نقش‌های جالب و خلاقانه بسیاری تولید و ساخته می‌شود که در این مطلب تلاش کرده‌ایم انواع آب‌نما در طراحی و اجرای روف گاردن را به شما معرفی کنیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

 

اهمیت اجرای آب نما در روف گاردن
آب به عنوان نماد روشنایی و پاکی در سبک زندگی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و با شنیدن صدای آن تأثیرات روحی و معنوی بسیاری جذب می‌کنند. به همین دلیل همواره در مکان‌هایی از جمله روف گاردن که ساخته دست بشر هستند، آب نما نقش حیات و طراوت زندگی را ایفا می‌کند. روف گاردن‌ها در پشت بام هر خانه‌ای ساخته می‌شود و محلی برای استراحت و تفریح در میان گل و گیاهان است. از این رو با توجه به مساحت پشت بام می‌توانید در این روف گاردن از آلاچیق، آب نما، انواع مبلمان، سایبان و نورپردازی‌های مختلف استفاده کنید. استفاده از آب با اجرای آب‌ نما در معماری و ساخت روف گاردن موجب شادی و نشاط بیشتر می‌شود و روح سرکش برای لحظاتی آرام می‌کند و همچنین رطوبت مورد نیاز گیاهان را نیز تأمین می‌کند. بنابراین استفاده از سازه آب نما در روف گاردن امروز طرفداران بسیاری دارد و آب نماها در انواع و اندازه‌های مختلف در محل مورد نظر قابل نصب و اجرا است.

 

آشنایی با طراحی انواع آب نما در روف گاردن
آب نماها برای نصب در روف گاردن در مدل‌ها و دیزاین‌های متفاوت به صورت پیش ساخته در مراکز فروش وجود دارند که باید براساس ابعاد، شکل و محیط و دکوراسیون مورد نظر برای نصب انتخاب کنید و با نورپردازی مناسب از چشم‌انداز آن لذت ببرید. در این میان آب نماها در روف گاردن انواع مختلفی دارند که پرطرفدارترین آنها ثابت، دیواری، موزیکال و پرده‌ای است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

 

آب نمای مدرن

استفاده از آب نمای مدرن با تنوع بسیار در روف گاردن به صورت استاندارد و با کیفیت بالا قابلیت اجرا دارد و مکانیزم فعالیت این نوع آب نماها بسیار دقیق و کاربردی بوده و هیچ نوع آبریزش آب به بیرون مخزن ندارد.

 

آب نمای ثابت

یکی از از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین آب نماهایی که در طراحی روف گاردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، آب نمای ثابت است که به صورت یکنواخت آب را پمپاژ می‌کند. انتخاب نوع فواره در این آب نما بسیار اهمیت دارد و باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود.

 

آب نمای دیواری

آب نمای دیواری به دلیل اینکه حجم کمی از فضا را اشغال می‌کند، یکی از پرطرفدارترین آبنماهای مورد استفاده در روف گاردن است. این آب نماها را می‌توان در ابعاد و اندازه‌های مختلف با استفاده از المان‌هایی همچون شیشه و سنگ و نظایر آن با استفاده از دیواری مصنوعی ساخت و پایین دیوار نیز محلی برای ریزش آب تعبیه کرد تا صدای لدنشین شُر شُر آن را شنید و لذت برد.

 

آب نمای صخره‌ای

آب نمای صخره‌ای یکی دیگر از انواع آب‌نماهایی است که در طراحی روف گاردن به کار می‌رود. از این آب نماها در فضاهایی بزرگ و جادار استفاده می‌شود و برای اینکه نمای فوق‌العاده‌ای از آب نما به نمایش گذاشته شود، برکه مصنوعی با المان‌های مختلف کنار آن طراحی می‌شود. در این نوع آب نما نورپردازی و دیزاین روف گاردن بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

 

آب نمای آبشاری

آب نماهای آبشاری در طراحی روف گاردن بسیار پر کاربرد هستند و با یک دیزاین مدرن و شیک می‌توان در یک منطقه باریک از روف گاردن در ابعاد مختلف و با المان‌های زیبا آن را به نمایش گذاشت. آب نمای آبشاری در روف گاردن دارای یک چشمه آب است که به سمت پایین دیوار سقوط می‌کند و به نوعی دیزاینی از یک آبشار مصنوعی است.

 

آب نمای موزیکال

آب نمای موزیکال یکی از شگفت‌انگیزترین و رویایی‌ترین آب نماهایی است که در طراحی روف گاردن بسیار زیبا جلوه‌ می‌کند. این نوع آب نما با حرکات هماهنگ آب و موسیقی همراه است که با استفاده از تکنولوژی جدید برنامه نویسی عملیاتی می‌شود و با تماشای رقص آب می‌توانید موسیقی مورد علاقه خود را نیز گوش دهید. در آب نمای موزیکال پخش هر نوع موسیقی امکان‌پذیر است. آب نمای موزیکال در روف گاردن با نورپردازی مناسب در شب بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود و جلوه بصری خارق‌العاده‌ای خواهد داشت.

 

آب نمای پرده‌ای

آب نمای پرده‌ای در روف گاردن با استفاده از یک لوله که به صورت افقی در بالای دیوار نصب شده است و حفره‌های زیادی به صورت منظم دارد. آب با فشار زیاد به وسیله پمپ آبی به صورت یکنواخت از این حفره‌های لوله‌ای شکل خارج می‌شود که خروجی آن پرده‌ای از جنس آب است. این نوع آب نما را می‌توان به صورت ترکیبی با آبنماهای دیواری و موزیکال نیز اجرا کرد.

 

آب نمای آب و آتش

آب نمای آب و آتش در طراحی روف گاردن به صورت زیبا و هنری قابل اجرا است. در طراحی این نوع آب نما، آب از فواره به بیرون پرتاب می‌شود و در حالی که همه انتظار دارند آب که سبب خاموش شدن آتش می‌شود، ناگهان خود آتش می‌گیرد و در طول مسیر می‌سوزد. استفاده از دو عنصر متضاد آب و آتش نیز در آب نمای موزیکال کاربرد خوبی دارد.

 

نکات مهم هنگام طراحی آب نما در روف گاردن
در هنگام طراحی و اجرای آب نما در روف گاردن باید به نکات مهمی توجه کرد:

  • هنگام استفاده از آب نما در روف گاردن، حتما قبل از اجرا فضای مورد نظر را به دقت ایزوگام و عایق‌بندی کنید تا از نفوذ آب و رطوبت به سقف خانه جلوگیری شود.
  • محل اجرای آب نما در روف گاردن نیاید زیر درختان و بوته‌های بلند باشد چرا که فلیترها و پمپ‌های آب نما ممکن است توسط شاخ و برگ‌ها دچار گرفتگی شود.
  • جهت طراحی آب نما در روف گاردن باید به جهت وزش باد نیز سنجیده شود تا روند فعالیت آب نما با وزش بادهای شدید مختل نشود.
  • هنگام اجرای آب‌نماهای مختلف اعم از آبشاری و دیواری و غیره باید وزن سازه توسط مهندسان این امر اندازه‌گیری شود تا وزن سازه با مقاومت بام همخوانی داشته باشد.

استفاده از مبل راحتی در طراحی داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی

این روزها که طراحی دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه‌ای در هر خانه‌ای پیدا کرده است. لازم است که از مهم ترین المان‌های یک دکوراسیون خوب و مناسب مطلع باشید. در طراحی و دکوراسیون داخلی باید اصول چیدمان به خوبی رعایت شود، به طوری که هر کدام از وسایل با توجه به سبک انتخاب شده برای طراحی دکوراسیون تطابق داشته باشند. به طور مثال زمانی که سبک انتخابی سنتی است نباید در چیدمان از مبلمان کلاسیک استفاده کرد. اخیرا استفاده از مبل راحتی در دکوراسیون داخلی بسیار پرکاربرد شده است و در پی آن تولیدکنندگان مبلمان راحتی سعی دارند پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشند. بنابراین برای انتخاب یک مبل راحتی دست‌تان باز خواهد بود و به راحتی می‌توانید با توجه به فضای موجود و سبک انتخاب شده برای طراحی دکوراسیون داخلی مبل راحتی خود را در هر سایز، رنگ و کیفیتی برگزینید. در ادامه با ما همراه شوید تا مطالبی در باب استفاده از مبل راحتی در طراحی داخلی را بازگو کنیم.

 

مبل راحتی در طراحی داخلی به سبک کلاسیک
اگر سبک برگزیده شما کلاسیک است، باید این را در نظر داشته باشید که مبل راحتی را که دارای پایه‌های چوبی و منبت کاری است انتخاب کنید. دقت کنید در نظر داشته باشید که مبل راحتی منتخب با پایه‌هایی چوبی و نقش و نگارهایی که دارد باید با نوع دکوراسیون محیط نیز در تناسب باشد. در هنگام خرید توجه داشته باشید که اسفنج و فوم سردی که در ساخت آن به کار رفته است از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

 

مبل راحتی در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن
علاقمندان به سبک مدرن در طراحی و دکوراسیون داخلی پیرو اصل سادگی و مینیمالیست هستند. بنابراین برای طراحی داخلی به سبک مدرن پیشنهاد می‌شود از مبلمان راحتی با رنگ‌های خنثی استفاده شود. غالبا مبلمان راحتی مدرن دارای پارچه و روکش بدون نقش و طرح هستند و به صورت یکدست تولید می‌شوند. در این نوع از راحتی چوب کمتری دیده می‌شود و به جای آن همه قسمت‌های مبل با پارچه‌ای با رنگ خنثی پوشیده می‌شود در ضمن اینکه این مبلمان دارای خطوط افقی با زاویه تیز هستند.

 

مبل راحتی در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک سلطنتی
افرادی که طرفدار سبک لوکس و سلطنتی هستند بهتر است مبلمان راحتی خود را از میان طرح‌های ایتالیایی انتخاب کنند. این نوع مبلمان راحتی که از چوب‌هایی گران قیمت، پارچه‌هایی زرق و برق دار، و منبتکاری‌های زیبا تهیه می‌شوند برای طراحی دکوراسیون داخلی سلطنتی و یا کلاسیک بسیار مناسب هستند. این مبلمان راحتی به گران قیمت بودن معروف شده‌اند. گفتنی است که مبلمان راحتی مختص این سبک در رنگ‌های متنوع و جذابی قابل سفارش هستند و نوع رنگ آن بستگی به رنگ غالب دکوراسیون داخلی دارد.

 

مبل راحتی مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌هایی با متراژ بالا
مبل راحتی چستر که به تازگی وارد بازار مبل شده است و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده از شیک‌ترین مبل‌های راحتی به شمار می‌آید. شاید این مبل زیبایی و شیک بودن خود را از لمسه‌کاری‌ انجام شده بر روی آن وام گرفته است. مبل راحتی چستر به سبب ابعاد بزرگی که دارد مناسب منازلی با متراژ بالا است. قرار دادن این مبل در اتاق نشیمن و یا پذیرایی می‌تواند زیبایی طراحی دکوراسیون داخلی را صد چندان کند. این نکته نیز قابل ذکر است که مبلمان چستر با دارا بودن پشتی کوتاه کمک می‌کند تا افراد با نشستن بر روی آن دید کافی را نسبت به هم داشته باشند.

 

مبل راحتی مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌هایی با متراژ پایین
اگر قصد طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ای با متراژ پاین را دارید مبلمان راحتی ال بهترین گزینه پیش روی شماست. مبل راحتی ال که مختص فضاهای کم و کوچک تولید می‎شود در گوشه‌های مکان مورد نظر قرار می‌گیرد و از این رو فضای کمتری را اشغال می‌کند. مورد ذکر شده و هزینه کمی که برای خرید آن ه اختصاص می‌یابد از مهمترین دلایل محبوبیت مبلمان راحتی ال به شمار می‌آید.

 

مبل راحتی اسپرت
این نوع از مبلمان که مناسب منازلی کوچک و یا مناسب علاقمندان به سبک طراحی دکوراسیون داخلی مدرن است به راحتی‌های کم جا نیز معروف هستند. از ویژگی‌های بارز مبلمان اسپرت می‌توان به ارتفاع کوتاه، دسته‌های پهن، تنوع در سایز و اندازه و حتی رنگبندی متفاوت آن اشاره کرد.

 

مبل راحتی پلیمری
این نوع از مبلمان راحتی که شباهت زیادی به مبلمان کلاسیک و حتی سلطنتی دارند به مبلمان ارزان قیمت معروف شده‌اند. اگر تمایل دارید طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود را به سبک کلاسیک و یا سلطنتی اجرا کنید در صورتی که توان پرداخت هزینه‌های هنگفت آن را ندارید پیشنهاد می‌کنیم از مبلمان پلیمری استفاده کنید چرا که این نوع از راحتی به دلیل اینکه با مواد اولیه ارزان قیمت تولید می‌شود، با قیمتی ارزان نیز عرضه می‌شود و با سبک دکوراسیون لوکس و لاکچری نیز همخوانی لازم را دارد.

 

مبل راحتی جلو تی وی
این نوع از مبلمان راحتی در طراحی دکوراسیون داخلی نقش به سزایی دارد و به خوبی می‎تواند فضای مقابل تلویزیون را از دیگر قسمت‌های خانه جدا کند. این مبلمان راحتی در انواع مختلف تخت خوابشو، نیمکتی، پایه کوتاه، مبل ال، بدون دسته و غیره وجود دارد. در طراحی دکوراسیون داخلی باید توجه داشته که رنگ مبل با رنگ دیوار پشت تی وی همخوانی داشته باشد. این نکته نیز گفتنی است که انتخاب هر کدام از مدل‌های یاد شده بستگی به راحت بودن شما برای تماشای تلویزیون دارد، به طور مثال اگر شما عادت دارید در حالت دراز کشیده به تماشای تلویزیون بنشینید مدل بدون دسته و یا تخت خواب شو را انتخاب کنید.

 

کلام آخرجمع بندی
از آنجایی که مبلمان از تاثیرگذارترین المان‌های طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می‌آید در انتخاب آن باید به سبک دکوراسیون داخلی، سلیقه شخصی و فضای مورد نظر برای قرار گرفتن آن توجه داشت. بدین ترتیب ما سعی کردیم در این نوشتار انواع مبلمان راحتی را معرفی کنیم تا با مطالعه آن بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و در نهایت از طراحی دکوراسیون داخلی اجرا شده لذت کافی را ببرید.

انواع جنس کاغذ دیواری

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری از جمله پوشش‌هایی است که برای تغییر روکش دیوارها و ایجاد دکوراسیون جدید در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام انتخاب کاغذ دیواری علاوه بر طرح باید ویژگی‌های آن را از نظر جنس مورد بررسی قرار داد تا بهترین نوع را طبق سلیقه و کاربرد آن انتخاب کرد و از نتیجه نهایی آن که روی سطح دیوارها نمود پیدا می‌کند  لذت برد. بنابراین اگر به دنبال انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای تغییر دکوراسیون خانه خود هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

اصول انتخاب کاغذ دیواری‌
کاغذ دیواری از جمله پوشش‌ها و روکش‌هایی است که به دلیل سادگی در نصب، این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. کاغذ دیواری‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی عرضه می‌شوند و طبق اندازه دیوار می‌توان به صورت رولی و یا متری آنها را خریداری کرد و با کمک چسب مخصوص کاغذ دیواری روی دیوار بچسبانید. کاغذ دیواری در انعکاس نور بسیار تأثیرگذار است. بنابراین توصیه ما این است که در خانه‌هایی که با کمبود نور مواجه هستند، طرح‌هایی با رنگ روشن و به دور از شلوغی انتخاب کنید. همچنین رنگ‌های تیره فضای خانه را کوچکتر از آن چیزی که هست، نشان می‌دهد. پس برای بزرگ جلوه دادن متراژ خانه، استفاده از رنگ‌های روشن، همراه با طرح‌های ساده بهترین انتخاب است. مرحله نصب و یا چسباندن کاغذ دیواری بسیار مهم و حساس است و باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود تا زیر این دیوارپوش‌ها هوا باقی نماند و به درستی و زیبایی روی دیوار مربوطه نصب شود. همواره جهت ترمیم کاغذ دیواری خانه به دلیل بروز پارگی و آسیب‌دیدگی بهتر است یک رول اضافه خریداری کنید تا در صورت بروز مشکل سریع نسبت به رفع آن با کمترین هزینه اقدام کنید.

 

آشنایی با انواع جنس کاغذ دیواری
کاغذ دیوارهای موجود در بازار با وجود داشتن تنوع زیاد در طرح به صورت تک لایه، دو لایه و سه لایه تولید می‌شوند اما از نظر جنس به انواعی مختلفی اعم از کاغذ دیواری کاغذی، قابل شست و شو، نانو، پارچه‌ای، فلزی، پلی‌استری، سه بعدی و غیره تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی ویژگی‌های آنها می‌پردازیم:

 

کاغذ دیواری کاغذی

همانطور که از نام این نوع کاغذ دیواری‌ها پیداست، جنس بسیار نازکی دارند و به همین دلیل یکی از نقاط ضعف کاغذ دیواری‌های کاغذی راحت پاره شدن آنها است و بر این اساس بیشتر از دو سال دوام ندارند. از آن جایی که قیمت این نوع جنس از کاغذ دیواری بسیار ارزان و مقرون به صرفه است برای کسانی که دائم دکوراسیون خانه خود را تغییر می‌دهند، بسیار مناسب است. این نوع از کاغذهای دیواری‌ها قابلیت شستشو ندارند و در مقابل آلودگی و رطوبت بسیار حساس هستند پس کاغذ دیواری از جنس کاغذ برای مناطقی که سطح رطوبت بالاست، اصلا مناسب نیست.

 

کاغذ دیواری وینیل

کاغذ دیواری از جنس وینیل یکی از مقاوم‌ترین انواع پوشش دیوارها در برابر خدشه و خراش به شمار می‌آیند که در برابر چربی و رطوبت با دوام هستند و به سادگی قابلیت شستشو دارند. این جنس از کاغذ دیواری برای کارگاه‌ها، اتاق کودک و فضاهای خشن مناسب و کاربردی است. این نوع کاغذ دیواری‌های PVC در صورت رعایت نکات استاندارد و استفاده از چسب مناسب قابلیت نصب در حمام و آشپزخانه را دارند. میزان ماندگاری این نوع تا 5 سال است.

 

کاغذی دیواری الیاف بافته نشده

این جنس از کاغذ دیواری سازگار با محیط زیست است و بهترین گزینه برای اتاق نشیمن و اتاق کودک است که البته غیر قابل شستشو است اما با دستمال مرطوب و شوینده به راحتی تمیز می‌شود. کاغذی دیواری از جنس الیاف بافته نشده یا نانوون از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شده که هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند و همچنین مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی، پوسیدگی و خراش دارند.

 

کاغذ دیواری پارچه‌ای

یکی از گران‌ترین انواع کاغذ دیواری، جنس پارچه‌ای است که نصب آن برای مکان‌های لوکس و لاکچری و کم رفت و آمد، کاربرد دارد. به دلیل دوام بالا این نوع کاغذ دیواری قابلیت شستشو به هر روشی را دارد. کاغذ دیواری پارچه‌ای عایق مناسبی برای صدا و گرما است و مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی دارد. اگر به سبک کلاسیک و مجلل علاقمند هستید این نوع از کاغذ دیواری گزینه بسیار مناسبی برای طراحی دکوراسیون محیط مورد نظر شما است.

 

کاغذ دیواری سه بعدی

کاغذ دیواری سه بعدی به دلیل داشتن قابلیت شستشو یکی از پرطرفدارترین محصولات در بین خریداران است. این نوع از کاغذ دیواری به گونه‌ای طراحی شده که طرح و نقش روی آن به دلیل خطای دید و سایه‌های موجود در آن برجسته جلوه می‌کند، در حالی که سطح آن صاف است. این نوع کاغذ دیواری بیشتر در سبک‌های مدرن کاربرد دارد و در طرح‌های آن از المان‌هایی همچون سنگ دکوراتیو، تکه سنگ، آجر یا چوب استفاده شده است.

 

کاغذ دیواری الیاف طبیعی

کاغذ دیواری از جنس الیاف طبیعی به دلیل ساخته شده از چوب فانتزی فنلاندی یکی از کمیاب‌ترین انواعی است که قیمت نسبتا بالایی دارد. این جنس از کاغذ دیواری به دلیل داشتن قابلیت شستشو، عدم ایجاد حساسیت و آلرژی، ضد خش، ضد پارگی، سازگار با محیط زیست و طبیعت، طرفداران بسیاری دارد و در طراحی آن از تکه‌های برگ و چوب استفاده شده که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

 

کاغذ دیواری نانو

جالب است بدانید که، تکنولوژی نانو به کاغذ دیواری هم رسیده است و این نوع از کاغذ دیواری تمام ویژگی‌های نوع وینیل یا PVC را دارد و علاوه بر آن در برابر دوده و کثیفی مقاوم است و پاره نمی‌شود. کاغذ دیواری نانو به دلیل بهره‌گیری از تکنولوژی در ساخت آن، قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع دیگر دارد. در برابر اشعه خورشید مقاوم است و عایق صدا و گرما نیز می‌باشد. به دلیل ضد حساسیت بودن، این نوع کاغذ دیواری مناسب اتاق کودکان و سالمندان است.

 

کاغذ دیواری فلزی

کاغذ دیواری از جنس فلز از دو لایه فویل فلزی و یک ورقه کاغذی ساخته شده است. این نوع کاغذ دیواری به دلیل فرایند نصب بسیار سخت، طرفداران زیادی ندارد. با نصب کاغذ دیواری فلزی معایب دیوار به خوبی برجسته می‌شود پس قبل از نصب باید دیوارها تعمیر و بازسازی شود.

 

کاغذ دیواری برجسته

کاغذ دیواری‌های برجسته به طرح و رنگ متنوع محبوبیتی خاصی بین خریداران دارد به طوری که برجستگی طرح آن با لمس دست کاملا قابل تشخیص است. به دلیل روکش نانو و وینیل که روی سطح این نوع کاغذ دیواری وجود دارد، طرح‌های برجسته آن کثیف نمی‌شود و قابلیت شستشو دارد.

 

کاغذ دیواری نخی

رنگ کاغذدیواری‌های نخی همواره به رنگ سفید است و برای کسانی کاربرد دارد که قصد دارند که طرح‌های خاص، فانتزی و مدرن خود را متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی مکان مورد نظر پیاده کنند.

انواع خط کشی پارکینگ

خط کشی پارکینگ

خط کشی پارکینگ یکی از اموری است که در آخرین مراحل ساخت یک ساختمان مسکونی یا تجاری انجام می‌شود. این کار از چند جنبه حائز اهمیت است. امنیت ورود و خروج خودروها، امنیت افراد پیاده، رعایت حریم مالکیت پارکینگ و زیبایی و نظم پارکینگ ازجمله دلایل خط کشی پارکینگ‌ها هستند. جالب است بدانید که خط کشی پارکینگ انواع مختلفی دارد. این خط کشی ها تنها جنبه تنوع ندارند بلکه هرکدام از آن‌ها برای نوع خاصی از پارکینگ و فضاهای مختلفی اجرا می‌شوند. در این مقاله انواع خط کشی خودرو را توضیح داده و موارد استفاده هرکدام را نیز شرح می‌دهیم. همچنین در خصوص رنگ‌های مناسب برای خط کشی پارکینگ و ابعاد خط کشی نیز صحبت خواهیم کرد. درصورتی‌که قصد خط کشی پارکینگ ساختمان خود را دارید، این مقاله به شما در این کار کمک خواهد کرد.

 

اشکال مختلف خط کشی برای پارکینگ
به‌طورکلی، سه روش برای خط کشی پارکینگ وجود دارد. این روش‌ها بسته به تعداد خودروها، میزان رفت‌وآمد و شکل پارکینگ، اجرا ­می­شوند. در اینجا این سه روش را شرح می‌دهیم.

 

خط کشی طولی یا عمودی پارکینگ
این خط کشی برای پارکینگ‌های با جمعیت زیاد، مانند پارکینگ عمومی مناسب است. البته باید در نظر داشت که اجرای این خط کشی، مستلزم فضای کافی برای تردد و مانور ماشین‌هاست. شکل محل پارک خودروها در این روش به شکل حرف T انگلیسی است. در گوشه‌های فضای پارکینگ نیز شکل محل پارک خودروها به‌صورت حرف L انگلیسی است.

 

ابعاد در خط کشی طولی پارکینگ
عرض در نظر گرفته‌شده برای هر خودرو، باید حداقل 2.4 متر باشد. طول هر جایگاه نیز به مساحت فضای پارکینگ بستگی دارد و تا حدود 5 متر نیز می‌تواند باشد. عرض خطوط کشیده شده نیز حدود 12 سانتی‌متر برای پارکینگ‌های کوچک و 15 سانتی‌متر برای پارکینگ‌های عمومی بزرگ است.

 

خط کشی عرضی یا افقی پارکینگ
برای پارکینگ‌هایی که فضای کمی برای مانور خودروها دارند، خط کشی عرضی توصیه می‌شود. این روش همچنین، برای برخی پارکینگ‌های عمومی در فضای باز یا کنار خیابان‌ها نیز کاربردی است.

 

ابعاد در خط کشی عرضی پارکینگ
در این روش، طول جایگاه در نظر گرفته‌شده برای هر خودرو، حدود شش متر و عرض آن نیز حدود دو متر است. عرض خطوط نیز مانند روش خط کشی طولی 12 تا 15 سانتی‌متر است. در خط کشی عرضی، خودروها به مانور کمتری هم برای حرکت نیاز دارند.

 

خط کشی مورب پارکینگ
این روش، ترکیبی از خط کشی عمودی و افقی است. خط کشی مورب در پارکینگ‌هایی کاربرد دارد که فضای حرکتی کمی را در اختیار خودروها می‌گذارند اما درعین‌حال تعداد خودروها نیز بالاست و نیاز است که ورود و خروج خودروها به‌راحتی انجام شود. از این خط کشی همچنین در فضاهای شهری که محدودیت فضای کمتری دارند هم استفاده می‌شود. کاربرد دیگر آن نیز در مراکز تفریحی و شهربازی‌هاست. در این فضاها افراد پیاده زیادی ممکن است در محوطه پارکینگ حضور داشته باشند. خط کشی مورب باعث می‌شود که رانندگان مجبور شوند با دقت بیشتر پارک کنند یا از پارک خارج شوند که درنتیجه، امنیت افراد پیاده نیز افزایش می‌یابد.

 

ابعاد در خط کشی مورب پارکینگ
عرض جایگاه یک خودرو در خط کشی مورب، حدود 2 متر و طول اختصاص‌یافته به آن نیز می‌تواند تا شش متر افزایش یابد. عرض خطوط، مانند موارد قبلی است و زاویه آن­ها نیز می‌تواند 45 یا 60 درجه باشد.

 

اهمیت نوع رنگ خط کشی پارکینگ
ازآنجاکه پارکینگ جای پررفت‌وآمدی محسوب می‌شود، اولین اصلی که باید در خط کشی آن موردتوجه قرار گیرد، استفاده از رنگ مناسب است. رنگ خط کشی پارکینگ باید حتماً از دوام و مقاومت بالایی در برابر سایش و عوامل آلاینده برخوردار باشد. به این رنگ‌ها در صنعت، رنگ ترافیکی گفته می‌شود. همان رنگی که برای خط کشی جاده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. رنگ ترافیکی به دو دسته تک ­جزئی و دوجزئی تقسیم می‌شود. رنگ تک­جزئی، ضخامت بسیار کمتری نسبت به رنگ دوجزئی دارد؛ بنابراین بهتر است، در پارکینگ‌های کم ترافیک از آن استفاده شود. تفاوت دیگر این دو نوع رنگ در این است که رنگ تک­ جزئی در دو رنگ سفید و زرد اما رنگ دوجزئی فقط در رنگ سفید، تولید می‌شود. برای مشخص کردن محدوده پارکینگ، از رنگ زرد و برای خط کشی خطوط داخلی از رنگ سفید استفاده می‌شود. خط کشی پارکینگ را می‌توان به کمک قلم‌مو، غلتک یا ماشین‌آلات مخصوص رنگ‌آمیزی انجام داد. نکته مهم در همه آن‌ها این است که سطح موردنظر باید کاملاً عاری از چربی و خشک باشد وگرنه از خاصیت چسبندگی رنگ کم می‌شود. نکته آخر هم این است که می‌توان از برچسب‌های خط کشی در پارکینگ استفاده کرد. این برچسب‌ها دوام بالایی دارند و اجرای آن‌ها ساده است. هرچند که تعویض آن‌ها کمی مشکل‌تر است چراکه نیاز است، برچسب قبلی کاملاً کنده شود.

 

خلاصه ای از خط کشی پارکینگ
اگر قصد بازسازی خانه یا ساختمان مسکونی خود را دارید، بد نیست که خط کشی پارکینگ ساختمان را نیز تجدید کنید. خط کشی بهینه می‌تواند از خسارات ناشی از تصادفات جزئی و یا وارد شدن ساکنین به حریم یکدیگر جلوگیری کند. این کار همچنین، زیبایی و نظم را به پارکینگ بازمی‌گرداند. انواع خط کشی پارکینگ شامل طولی، عرضی و مورب است. خط کشی طولی برای پارکینگ‌های عمومی و با جمعیت بالا مناسب است. این در حالی است که خط کشی عرضی برای پارکینگ‌های کوچک و خط کشی مورب بیشتر در محیط‌های باز و پررفت‌وآمد، انجام می‌شود. در اجرای خط کشی پارکینگ باید حتماً از رنگ‌های ترافیکی با مقاومت مکانیکی، شیمیایی و رطوبتی بالا استفاده شود.

انواع استخر در بازسازی خانه

بازسازی خانه

داشتن استخر شخصی در خانه برای تفریح و آب‌تنی کردن در کنار اعضای خانواده و ثبت لحظات خوش و مفرح یکی از ایده‌آل‌هایی است که بسیاری در بازسازی خانه اجرای آن را در اولویت قرار می‌دهند. از این روز اجرا و طراحی استخر براساس موقعیت و فضای موجود در بازسازی خانه در انواع مختلفی امکان‌پذیر است که در ادامه به تفکیک به جزییات آنها خواهیم پرداخت.

 

مزیت داشتن استخر در خانه
شنا و ورزش‌های آبی طرفدار بسیاری دارد و بر سلامت روحی و جسمی افراد تأثیر به سزایی دارد. بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دلیل مشغله کاری فرصت استفاده از استخرهای عمومی را ندارید، تجهیز خانه شخصی به استخر به شما پیشنهاد می‌شود و تنها کافی با بازسازی خانه به صورت جزئی این امکان را برای خود و خانواده‌تان فراهم کنید. استخر در خانه علاوه بر ایجاد هیجان و زمینه تفریح در منزل برای اعضای خانواده، یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای بهره‌مندی از خواص درمانی آب و پیاده‌روی در آن است. استخرها در خانه با ابعاد و انواع مختلفی براساس استانداردهای مهندسی و حرفه‌ای طراحی می‌شوند که فقط باید بازسازی خانه برای ایجاد استخر به یک متخصص و اهل فن واگذار کرد تا از بروز بسیاری از خسارات احتمالی مالی جلوگیری کرد. بنابراین به منظور صرفه‌جویی در زمان و هزینه اگر حین بازسازی خانه، فضای خالی و مناسبی برای ساخت استخر دارید، می‌توانید در متراژ و محیط مورد نظر این پروژه را نیز عملیاتی کنید.

 

آشنایی با انواع استخر در خانه
استخرها در خانه از نظر موقعیت قرارگیری به دو دسته سرپوشیده و روباز تقسیم می‌شوند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد.

 

استخر رو باز در خانه

یکی از انواع استخرها که حین بازسازی خانه مورد توجه قرار می‌گیرد، ساختن استخر رو باز است. این نوع استخر در فضای باز خانه مانند حیاط، تراس و حتی پشت بام قرار می‌گیرد. ابعادی که برای استخر رو باز در زمان بازسازی خانه مورد نیاز است، معمولا ابعاد 2×4 ،3/5 ×7 ، 4×8 ، 5×10 ، 6×12 است و در طراحی این نوع استخر توجه به مصالح به کار رفته و فاصله استخر با ساختمان حائز اهمیت است.

 

استخر سرپوشیده در خانه

یکی از ایده‌های کاربردی و جذاب در بازسازی خانه اضافه کردن پنل استخر سرپوشیده است. در صورتی که در بخشی از فضای بسته خانه، ظرفیت طراحی و ساخت استخر را دارید، بهتر است استخر سرپوشیده با امکانات سونا و جکوزی را متناسب با ابعاد و بودجه در محیط اختصاصی داخل خانه خود تعبیه کنید.

 

پرکاربردترین انواع استخرها از نظر سازه
هنگام بازسازی خانه، شما امکان اجرای پروژه ساخت هر نوع استخری براساس شرایط، دکوراسیون و امکانات موجود دارید اما در این میان همواره اجرای برخی از انواع استخرها در بین عموم مردم اقبال بیشتری دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

استخر بتنی

در ساختار این نوع استخرها همان طور که از نام آنها مشخص است، بتن استفاده می‌شود و از نظر استحکام در سطح قابل قبولی هستند. استخر بتنی در خانه در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی قابلیت طراحی و ساخت دارد و تنها باید در شاخصه‌های بازسازی خانه قرار گیرد. هزینه تعمیرات و نگهداری استخر بتنی به نسبت بالاست و امکان رشد جلبک و باکتری در سطح حفره‌های بتنی استخر وجود دارد و همواره باید آب آن را از نظر سلامت بررسی کرد.

 

استخر فایبرگلاسی

ساخت استخر خانگی از نوع سازه فایبرگلاسی در زمان بازسازی خانه طرفداران بسیاری دارد. این نوع استخرها همانند استخر‌های بتنی از استحکام و طول عمر بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل اجرای آن مقرون به صرفه است. استخرهای فایبرگلاسی به دلیل اینکه صورت پیش ساخته در بازار وجود دارند، به سادگی قابل نصب هستند. همچنین به دلیل نوع ساختار بدنه، این نوع استخر محیط سازگاری برای رشد باکتری نیست، بنابراین نیاز به نگهداری و نظافت مداوم و پی در پی ندارد.

 

انواع استخر از نظر محل قرارگیری
جانمایی در انتخاب نوع استخر بسیار مهم است به طوری که باید زمان بازسازی خانه دقت لازم را داشت چرا که استخرها از لحاظ موقعیت و محل قرارگیری نسبت به سطح زمین به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

 

استخرهای رو زمینی

در این نوع استخر باید توجه داشته باشید که کاسه استخر روی سطح زمین قرار می‌گیرد، بنابراین هنگام بازسازی خانه باید تمام اتصالات آب، برق و فاضلاب مورد نیاز استخر را به صورت ثابت در نظر بگیرید. به دلیل عمق کم امکان شیرجه در این استخر وجود ندارد و تنها جنبه تفریحی و بازی دارد.

 

استخرهای بالای زمینی

در صورتی که هنگام بازسازی خانه، خواهان طراحی استخر بالاتر از سطح زمین هستید، باید بدانید که فونداسیون اصلی یا سکو، با کمی ارتفاع همراه است. همچنین به لحاظ ساختاری این نوع استخر قابلیت جابجایی دارد و ظرفیت و عمق آن کم است. این نوع استخر برای مناطقی دارای اختلاف دمای تابستان و زمستان بسیار متغیر، مناسب است. به طوری که در فصل زمستان و یخبندان می‌توان این استخر را جمع کرد.

 

استخرهای درون زمینی

طراحی و ساخت این نوع استخر با گودبرداری و حفر گودال در زمین همراه است. پس در بازسازی خانه باید به این نکته توجه کنید که کاسه و فنداسیون استخر باید درون زمین قرار گیرد و امکان افزایش ظرفیت و عمیق‌تر شدن را نیز دارد.

 

انواع استخر از نظر روش تصفیه آب
یکی از پیش‌نیازهای ساخت و طراحی استخر که باید در پروژه‌های بازسازی خانه مورد توجه قرار گیرد، سیستم تصفیه آب استخر برای رفع آلودگی است، که انواع استخر بر حسب شیوه تصفیه آب به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 

استخر راکد

روش تصفیه استخرهای راکد همانند وان حمام است، که با افزایش آلودگی باید سریعا آب آن تعویض شود. همچنین باید قبل از هر دوره استفاده از استخر نسبت به ضدعفونی و کلرزنی اقدام کرد.

 

استخر دارای جریان آب گذرا

منبع تغذیه آب مورد نیاز این نوع استخر از طریق چاه یا نهرهای جاری است و به طور قطع در زمان خالی و پر شدن مجدد، حجم زیادی از آب تلف می‌شود. به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های ناشی از آلودگی آب باید نسبت به میکروب‌زدایی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده اقدام کرد.

 

استخر دارای جریان آب در گردش

یکی از سیستم‌های پیشرفته تصفیه آب در استخرها، استفاده از سیستم جریان آب در گردش است. این سیستم از امکاناتی همچون کلرزنی، فیلتر و پمپ آب برخوردار است و ایمن‌ترین شیوه برای تصفیه آب استخر به شمار می‌رود. روش تصفیه آب استخر بدین شکل است، که به طور مرتب آب کثیف و استفاده شده با آب فیلتر و تصفیه شده جایگزین می‌شود.

صفحه قبل 1 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 صفحه بعد