x تبلیغات
شستشوی نما و نماشویی

شستشوی نمای اچ پی ال

نماشویی و شستشوی نما

نمای اچ پی ال جزو جدیدترین انواع متریالی است که در طراحی نما از آن استفاده می‌کنند. این متریال ظاهری بسیار زیبا دارد و حفظ این ظاهر زیبا نیازمند شستشوی دوره‌ای مداوم است. شستشوی نمای اچ پی ال چطور انجام می‌شود؟ چطور باید اقدام به شستشوی نمای اچ پی ال کرد؟ از چه مواد شوینده برای شستشو نما اچ پی ال استفاده می‌کنند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید را درباره شستشوی نما اچ پی ال بدانید.

اچ پی ال چیست؟

اچ پی ال مخفف عبارت High Pressure Laminate است. ترجمه این عبارت، لمینت فشار بالا می‌شود. پس می‌توان آن را در دسته انواع لمینت قرار داد. اچ پی ال در طرح‌های مختلف با روکش‌های طرح چوب یا طرح‌های دیگر به بازار عرضه می‌شود. اچ پی ال از ترکیب شدن لایه‌های سلولوزی و نوعی رزین با نام رزین‌های فنولیک به وجود می‌آید. سپس آن را در دمای 145 درجه سانتی‌گراد و فشار 300 بار قرار می‌دهند تا به صفحاتی بسیار محکم تبدیل شوند. در نهایت لایه‌های ملامینه و رنگی، سطح نهایی را می‌پوشانند و ورق‌های اچ پی ال را ایجاد می‌کنند. ورق‌های اچ پی ال کاربرد بسیاری در نمای ساختمان دارند. آن‌ها زیبا، سبک و مقاوم هستند. بر اساس تست‌های انجام‌شده، این ورق‌های لمینت، دوام بسیار بالایی دارند و دارای چسبندگی سریع هستند. در برابر انواع مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می‌دهند و به‌دلیل استفاده از رزین‌های خاص، چسبندگی بسیار عالی با سطوح مختلف دارند. با تمام این اوصاف، اچ پی ال نیز کثیف می‌شود. مخصوصاً در شرایط آلودگی کلان‌شهرهای ایران، این نمای زیبا به سرعت کثیف می‌شود. هرچه نما زیباتر باشد، کثیفی آن بیشتر به چشم می‌آید و نظافت آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پس شستشوی نما اچ پی ال اهمیت بسیاری دارد و باید به‌صورت دوره‌ای اقدام به شستشوی نما اچ پی ال کنید.

اچ پی ال چقدر به شستشوی نما نیاز دارد؟

اگر سری به مشخصات فنی ورق‌های اچ پی ال بزنید، متوجه می‌شوید که دارای خاصیت آنتی الکترواستیتک است. همچنین سطحی کاملاً یکنواخت دارد و هیچگونه خلل و فرجی ندارد. به‌دلیل عدم وجود خلل و فرج روی سطح نمای اچ پی ال، ریز ذرات دیگر داخل بافت نمای ساختمان نمی‌شوند. از طرفی خاصیت الکترواستاتیک باعث می‌شود تا صفحات اچ پی ال مانع از لک شدن پنل‌های نما شوند. البته اینها همگی در سطح آزمایش و در شرایط ایه آال معنا پیدا می‌کنند. پنل‌های اچ پی ال بر اساس کیفیت و شرایطی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، دچار آلودگی می‌شوند و نیازمند نظافت و شستشو خواهند بود.

شستشوی نما اچ پی ال

روی پنل‌های اچ پی ال، یک لایه محافظ قرار دارد. این لایه محافظ، از نما در باربر مواد شیمیایی، آلودگی و حتی گردوغبار محافظت می‌کند؛ اما به هر صورت بعد از مدتی، نمای اچ پی ال هم نیاز به شستشو خواهد داشت. برای شستشوی نمای اچ پی ال می‌توانید از مواد شیمیایی استفاده کنید؛ اما بهتر است در شستشوی نما اچ پی ال فقط از مخلوط آب و صابون استفاده کرد. با کمی آب ولرم و صابون، نمای اچ پی ال مثل روز اول تمییز می‌شود. در نهایت نیز می‌توانید با کمک آب روان، نما را آبکشی کنید تا همانند روز اول برق بزند.

نکاتی که در شستشوی نما اچ پی ال باید در نظر داشته باشید

حداقل سالی یک تا دو بار بای نمای اچ پی ال شسته شود. در صورتی که این کار را به تعویق بیاندازید، شستشوی نما دشوارتر خواهد شد و احتمال دارد که بعد از شستشو، نتیجه نهایی مثل روز اول کار نباشد. در شستشوی اچ پی ال اصلاً نباید از مواد شوینده خشن استفاده کرد. زیرا مواد شوینده خشن می‌توانند لایه محافظ اچ پی ال را از بین ببرند. به همین خاطر بهتر است از آب ولرم و صابون استفاده کرد. صابون هیچ آسیبی به لایه محافظ اچ پی ال وارد نمی‌کند. همچنین در نظافت پنل‌های اچ پی ال باید از پارچه بسیار نرم استفاده کرد. زیرا در صورتی که روی پنل و لایه محافظ آن خط بیوفتد، دیگر امکان ترمیم آن وجود ندارد. همین خراش می‌تواند باعث ورود هوا و رطوبت شود و زیبایی نما را از بین ببرد. در نتیجه هیچ‌گاه از پشم شیشه یا اسکاج برای شستن نما استفاده نکنید. اینها باعث ایجاد خط و خش روی نمای اچ پی ال می‌شوند.  پس از شستشو نیازی به خشک کردن پنل نیست. فقط باید آن را با آب روان یا واترجت شستشو دهید. برخی توصیه می‌کنند که استفاده از روان برای شستشوی نما اچ پی ال بهتر است و برخی دیگر با کمک واترجت، نما را به‌خوبی شستشو می‌دهند؛ اما بر اساس دستورالعملی که از جانب شرکت تولیدکننده ارائه شده است، باید از آب روان برای آبکشی نما استفاده شود. زیرا آب فشار قوی یا همان آب واترجت می‌تواند به نما آسیب برساند. نمای اچ پی ال جزو انواع نمای بسیار مقاوم به حساب می‌آید. این نما نیازی به رنگ آمیزی ندارد و در صورت مراقبت مدام، هیچ آسیبی نمی‌بیند. پس بهتر است به‌صورت دوره‌ای آن را بشویید و از زیبایی آن لذت ببرید.

شستشوی نمای اچ پی ال

شستشوی نما با جنس ترمووود

نماشویی و شستشوی نما

در حال حاضر مدتی است که شاهد استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان‌ها هستیم. چوب ترمووود نوعی از چوب است که به‌خوبی آن را حرارت داده‌اند و در فرآیندی بسیار پیچیده و خاص، در مقابل رطوبت، سرما و گرما مقاومت شده است. به همین خاطر با خیال راحت می‌توان از چوب ترمووود در نمای ساختمان استفاده کرد. ترمووود ظاهری بسیاری شیک و زیبا دارد و باعث می‌شود تا طراحی ساختمان، طراحی ارگانیک و طبیعی داشته باشد. اگر به‌دنبال نمای خاص و شیک هستید، ترمووود می‌تواند بهترین گزینه برایتان باشد. خب با وجود تمام زیبایی ظاهری، ترمووود نیاز به نظافت و نگهداری دارد. این جنس جایگزین نماهای آجری و کامپوزیت شده است و باید از روش نظافت و شستشوی آن اطلاع داشته باشید. پس با ما همرا شوید تا شستشوی نما ترمووود را بهتر بشناسید.

نظافت و شستشوی نما از جنس ترمووود

اگر قصد دارید از نمای ترمووود استفاده ‌کنید، بهتر است برای زیبایی هرچه بیشتر آن، سالی یک بار نمای ترمووود را رنگ کنید تا مثل روز اول زیبا و دوست‌داشتنی باشد. البته رنگ کردن نمای ترمووود کمی هزینه‌بر است. به همین خاطر بسیاری ترجیح می‌دهند با همان شستشوی نما ترمووود، آن را از آلودگی پاک کنند تا به اصطلاح رنگ باز کند. البته توجه داشته باشید که برای رنگ کردن نمای ترمووود باید از مواد خاص و مخصوص استفاده کنید. همچنین باید با کمک روش‌های جدید، ابتدا منافذ چوب ترموود را باز کنید تا رنگ‌پذیری آن افزایش پیدا کند. سپس می‌توانید بعد از رنگ‌کاری هم از مواد ثابت‌کننده و جلادهنده استفاده نمایید تا ظاهری مثل روز اول و حتی بهتر از روز اول داشته باشد.

اهمیت شستشوی نما از جنس ترمووود

وقتی که صحبت از شستشوی نما باشد، تمامی نماهایی از جنس دیگر همانند سیمان، کامپوزیت، شیشه و... در یک دسته قرار می‌گیرند و نما از جنس ترمووود در یک دسته دیگر قرار داده می‌شود. چرا؟ خب ترمووود نوعی چوب است. شستشوی چوب نیز می‌تواند مشکلاتی هماند پوسیدگی و آسیب‌دیدگی سطحی به همراه داشته باشد. به همین خاطر شستشوی نما از جنس ترمووود اهمیت بسیاری دارد و باید حتماً از تیم‌های حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. در غیر این صورت حتماً دچار مشکلات متعدد می‌شوید که برای جبران آن باید هزینه‌های بسیاری صرف کنید. ترمووود جزو متریال‌های گران‌قیمت برای ساخت نما به حساب می‌آید. پس در صورتی که از نمای ترمووود استفاده کرده باشید، حتماً می‌خواهید تا آسیبی به آن وارد نشود. اگر اقدام به شستشو نکنید، بعد از مدتی ترمووود تغییر رنگ می‌دهد و اصلاً آن زیبایی روز اول را ندارد و بیشتر کثیفی آن به چشم می‌آید. اگر هم شتسشوی نما ترمووود را به افراد غیرحرفه‌ای بسپارید، بعد از مدتی نمای ترمووود دچار پوسیدگی و آسیب‌دیدگی می‌شود. در اصل نکته اینجاست که شتسشوی نما ترمووود باید با کمک دستگاه واترجت انجام شود. همچنین در این روش از هیچگونه ماده شوینده نباید استفاده کنید. ترمووود یک متریال بسیار حساس به حساب می‌آید. به همین خاطر به انواع مختلف مواد شیمیایی واکنش می‌دهد. در نتیجه منافذ آن باز می‌شود و در نتیجه رطوبت را جذب می‌نماید. در نتیجه پس از مدتی شاید پوسیدگی سطح ترمووود خواهید بود.

نکاتی که باید هنگام شستشوی نما از جنس ترمووود در نظر بگیرید

با وجود آنکه ترمووود یک متریال مقاوم شده در برابر رطوبت و حرارت است؛ اما وقتی که آب مستقیم را با فشار بالا به آن می‌گیرید، دیگر نباید انتظار مقاومت داشته باشید. اگر چنین مقاومتی می‌خواهید، بهتر است از متریال‌های دیگری هماننند کامپوزیت، شیشه یا سنگ استفاده کنید! ترمووود به هر صورت آسیب می‌بیند و باید با در نظر گرفتن نکات خاص، این آسیب را به صفر برسانید. در وهله اول بهتر است شستشوی نما ترمووود را در تابستان آن هم در روزهای آفتابی انجام دهید. به این ترتیب بعد از شستن نما، ترمووود به‌خوبی خشک می‌شود. با این کار احتمال پویسدگی به حداقل می‌رسد و رطوبت سریعاً از چوب خارج می‌شود. همچنین بعد از شستشوی نما ترمووود، روی چوب یک نوع روغن مخصوص ترمووود می‌توان زد. این روغن باعث می‌شود تا منافذ چوب پر شوند و اجازه ورود هوا و رطوبت را ندهند. جالب است بدانید این روغن نوعی روغن جلادهنده نیز به حساب می‌آید و باعث می‌شود تا ترمووود درخشندگی بیشتری هم داشته باشد. پس هم زیبایی بیشتری خواهد داشت و هم درخشنده‌تر خواهد بود. در صورتی که به هر دلیلی باید در شرایط جوی نامناسب و شرایط سرما و رطوبت بالا اقدام به شستشوی نما از جنس ترمووود کنید، بهتر است بعد از شستشو، ترمووود را با کمک نور مخصوص UV خشک نمایید. این نور می‌تواند رطوبت را تا حد بسیاری از بین بببرد. بعد استفاده از نور UV حتماً در چنین شرایطی باید روی ترمووود روغن زد و اجازه داد تا روغن خشک شود. با رعایت نکاتی که در این مقاله درباره شستشوی نما از جنس ترمووود ذکر کردیم، دیگر لازم نیست که نگران آسیب‌دیدگی و پوسیدگی ترمووود بعد از شستشو باشید.

شستشوی نما با جنس ترمووود

نکاتی که باید درمورد نماشویی بدانید

نماشویی

انجام هر کاری نیازمند دانش و تخصص مربوط به آن کار است. بعضی از کار ها نیاز به مسئولیت پذیری بیشتر و دقت بیشتر دارند در حالیکه برخی دیگرر کمتر درگیر این موضوع هستند. با این حال نماشویی نیز در دسته کار هایی قرار می گیرد که رعایت نکات ایمنی و داشتن تخصص کافی در اجرای آن حرف اول را می زند. بنابراین اعضای تیم نماشویی باید آموزش دیده و دارای تجربه کافی باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا مجموعه ای از نکات مهم را یادآور شویم:

  • نماشویی یک فعالیت نسبتا جدید است که با روش های مختلفی اجرا می شود. روش های اجرای نماشویی شامل دسترسی با طناب، دسترسی با داربست و دسترسی با بالابر است.
  • جدید ترین روش دسترسی به نما، استفاده از روش راپل یا طناب است که نیازمند تخصص و دانش فنی است.
  • روش دسترسی با طناب اگر به صورت اصولی اجرا شود از سایر روش های دسترسی امنیت بیشتری دارد.
  • اعضای تیم نماشویی ساختمان که با طناب کار می کنند باید دارای مدرک بین المللی ایراتا باشند.
  • انتخاب مواد و متریال شستشوی نما بستگی به جنس نما و میزان آلودگی موجود بر روی نما دارد.
  • برای پیدا کردن شرکت های نماشویی ساختمان شما می توانید به راحتی با سرچ کلمات کلیدی در گوگل، شرکت مورد نظر خود را پیدا کنید.
  • غالبا نمای ساختمان ها و آپارتمان ها از جنس شیشه است یا حداقل مقداری شیشه در آن به کار برده شده است.
  • پرکاربردترین ابزار در نماشویی ساختمان، واترجت است. واترجت یک ابزار جهت اجرای شستشوی نمای ساختمان است که آب را با فشار بسیار زیاد به سطح نما تزریق می کند.
  • واترجت دارای انواع مختلفی است که معروف ترین آن ها در نماشویی، واترجت 200 بار و 250 بار یا دستگاه های دو فاز و سه فاز است.
  • بهترین روش نماشویی برای شستشوی برج ها و ساختمان های بلند روش دسترسی با طناب است چرا که داربست و بالابر این امکان را فراهم نمی کند.
  • نمای ساختمان از جنس های مختلفی ساخته می شود که برای تمیز کردن آن نیاز به دانش تخصصی و مهارت در ترکیب متریال شستشو است.
  • نمای ساختمان در شهر های بزرگ و صنعتی خیلی زودتر و با شدت بیشتری آلوده می شود. بنابراین دوره های نماشویی در این شهر ها کوتاه تر است.

نکاتی که باید درمورد نماشویی بدانید

مراحل یادگیری کار در ارتفاع در شستشوی نما

نماشویی و شستشوی نما

شستشوی نما یکی از مشاغلی است که به دلیل کار در ارتفاع دارای ریسک بالایی است و قبل از آغاز فعالیت در این حرفه باید از یک فردی که صلاحیت، تجربه و مهارت انجام این شغل را به صورت علمی و فنی دارد نحوه کار را یاد گرفت تا خسارت جانی و مالی جبران ناپذیری رخ ندهد. از این رو، اگر شما هم خواهان کار در ارتفاع و نماشویی هستید، بهتر است قبل از هر اقدامی با مراحل یادگیری و آموزش‌ این نوع فعالیت‌ها آشنا شوید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت آموزش برای کار در ارتفاع

کار در ارتفاع شامل مشاغلی همچون شستشوی نما می‌شود که فرد برای انجام آن باید در ارتفاعی بیش از دو متر بالاتر از سطح زمین فعالیت کند. از آنجایی که کار بالاتر از سطح زمین با خطر سقوط همراه است باید توسط نیروی کارآمد و دارای مهارت و توانایی لازم انجام شود که تمام این عوامل در گرو آموزش و یادگیری مراحل کار است. لازم به ذکر است؛ کار در ارتفاع نیازمند تجهیزات و ابزارهای مخصوص است و نحوه استفاده و کاربرد هر یک از آنها باید به افراد آموزش داده شود تا میزان خطرات ناشی از سقوط را به حداقل رساند.

مراحل یادگیری کار در ارتفاع

افرادی که برای استخدام در شغل شستشوی نما که امروزه یکی از حرفه‌های پرطرفدار در کلان شهرها به شمار می‌روند، داوطلب می‌شوند و یا اینکه علاقمند هستند، باید در دوره‌های آموزشی مراحل کار در ارتفاع شرکت کنند. این آموزش‌ها به صورت دوره‌های مقدماتی و تخصصی به افراد ارائه می‌شود که شامل موارد زیر است:

آموزش مقدماتی کار در ارتفاع

در این دوره آموزشی که به صورت مقدماتی برگزار می‌شود، ایمنی کار در ارتفاع و روش صحیح بکارگیری از تجهیزات به صورت تئوری و عملی آموزش داده خواهد شد. قطعاً میزان کاربردی بودن این آموزش‌ها را در حین شستشوی نما درک خواهید کرد.

مراحل تئوری کار در ارتفاع

  • شناخت خطرات کار در ارتفاع

  • آشنایی با از قوانین و دستورالعمل‌های کار در ارتفاع
  • آگاهی از روش‌های مختلف جلوگیری از سقوط و حفاظت فردی
  • بررسی تئوری و نظریه‌های مرتبط با نحوه شستشوی نما در محل کار

مراحل عملی کار در ارتفاع

  • انتخاب صحیح تجهیزات

  • بازرسی و نحوه تایید سلامت تجهیزات
  • شناخت موقعیت‌های کاری نا ایمن
  • استفاده از تکنیک‌های مختلف کار در ارتفاع
  • روش صحیح انتخاب تکنیک و تجهیزات مناسب برای شستشوی نما

لازم به ذکر است؛ افرادی می‌توانند در مراحل یادگیری کار در اتفاع شرکت کنند که حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و در صورت گذراندن موفقیت‌آمیز دوره مقدماتی گواهینامه دریافت خواهید کرد.

آموزش تخصصی کار در ارتفاع

این دوره تخصصی کار در ارتفاع بیشتر مورد نیاز افرادی است که به عنوان سرتیم عملیات شستشوی نما را برعهده می‌گیرند. در این آموزش‌ها به مدیران عملیاتی تمام نکات و مسائلی که برای کار در ارتفاع لازم است را ارائه می‌دهند تا برای هر نوع نمای ساختمانی چه نوع تجهیزاتی به کار گرفته شود تا در حین شستشوی نما، خطرات احتمالی از قبل ارزیابی شده باشد و برنامه نجات نیز به موقع ترتیب داده شود.

مراحل تئوری کار در ارتفاع

  • شناخت خطرات کار در ارتفاع

  • تسلط بر تفسیر مناسب قوانین و دستورالعمل‌های کار در ارتفاع
  • درک موقعیت مناسب بکارگیری تجهیزات
  • نحوه ارزیابی خطرات و برنامه نجات عمومی

مراحل عملی کار در ارتفاع

  • انتخاب صحیح تجهیزات و بکارگیری آنها

  • بازرسی تجهیزات و تایید صلاحیت پرسنل
  • انتخاب تکنیک‌های مناسب موقعیت ساختمان
  • راهنمایی و هدایت پرسنل برای کار در ارتفاع
  • تدوین برنامه نجات و ارزیابی خطر

لازم به ذکر است، افرادی که متقاضی کار در حرفه شستشوی نما هستند باید زیر نظر شرکت‌ها و سازمان‌های ذی صلاح در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. همچنین برای دریافت گواهینامه تخصصی کار در ارتفاع داشتن گواهینامه مقدماتی الزامی است. از این رو، آشنایی با اصول اولیه کار در ارتفاع و تجهیزات، امکانات و استانداردها، کمک شایانی جهت جلوگیری از بروز حوادث جانی و مالی می‌کند.

آشنایی با ابزارهای کار در ارتفاع

خدمات کار در ارتفاع مربوط به زمینه‌های مختلف کاری اعم از شستشوی نما، جوشکاری، نورپردازی نما، نقاشی نما، نصب تابلو و غیره می‌شود که کار بسیار سختی هستند و هرکسی نمی‌تواند به راحتی آنها را انجام دهد، مگر اینکه آموزش دیده و مهارت لازم را کسب کنند. بر این اساس شرکت‌های خدمات دهنده کار در ارتفاع همواره ابزارهایی را برای کمک به افراد برای کار بر روی نمای ساختمان و شستشوی نما برج‌های بلند را تدارک می‌ببیند که البته آشنایی و توانایی بکارگیری این ابزارها بسیار دارای اهمیت است.

ابزارهایی که به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند در ارتفاع کار کنند و درصد ایمنی را افزایش می‌دهند، شامل موارد زیر است:

  • نردبان
  • داربست
  • بالابر قیچی
  • بالابر هوایی
  • پوشش محافظ بدنه
  • پوشش محافظ دستی (دستکش چرمی یا لاستیکی)
  • کفش محافظ (چکمه یا کفش کار)
  • عینک محافظ و ماسک (عینک، ماسک جوش، ماسک ضد گاز و…)
  • تسمه‌های ایمنی تمام بدنه
  • تسمه‌های جذب کننده ضربه
  • دستگاه‌‌های لنگرگاه
  • کلاه ایمنی و …

نحوه حفظ ایمنی برای کار در ارتفاع

یکی از مشاغل پر ریسک، کار در ارتفاع است و نرخ حوادث منجر به فوت در این حرفه‌ها بسیار بالاست. بر این اساس انجام ایمن فعالیت‌هایی مانند شستشوی نما در ارتفاع از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. نخستین قدم برای حفظ ایمنی در ارتفاع، آگاهی از خطرات ناشی از ارتفاع است. همچنین اینکه بدانیم کدام یک از تکنیک‌ها و تجهیزات در آن شرایط خاص کاربردی‌تر است، بسیار مهم و ضروری است. پس یادگیری نحوه حفظ ایمنی برای کار در ارتفاع باید به صورت خلاقانه و تخصصی به افراد آموزش داده شود.

نحوه آنالیز خطرات کار در ارتفاع

قبل از شروع به شستشوی نما و کار در ارتفاع باید عوامل تأثیرگذار بر افزایش ایمنی در کار سنجیده شود. بر این اساس باید تمام مواردی از جمله بررسی ایمنی و استحکام سطوحی که کار بر روی آنها انجام می‌شود، ارتفاع کار، حفاظ‌های جانبی، میزان لغزدگی سطوح کار ارزیابی شود و اقدامات اصلاحی برای رفع آنها انجام شود. همچنین در مرحله بعدی باید اقداماتی جهت کنترل وضعیت در زمان سقوط اشیا و یا سقوط افراد انجام شود که این امر نیاز به تجربه و تسلط بر نحوه تجزیه و تحلیل درباره خطرات احتمالی، تاسیسات و تجهیزات لازم و امکانات مورد نیاز دارد که در این رابطه تمام کارگران شستشوی نما باید مجموعه اقدامات حفاظتی، کنترلی و اجرایی را یاد بگیرند.

مراحل یادگیری کار در ارتفاع در شستشوی نما

تفاوت دیسکلر با واتر سندبلاست در شستشوی نما

نماشویی و شستشوی نما

دیسکلر و واتر سندبلاست دو روش معمول و پراستفاده در راستای شستشوی نما و از بین بردن لایه‌های کثیف از روی سطوح است که از نظر عملکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله قصد داریم مقایسه کاملی درباره عملکرد بین دیسکلر با واتر سندبلاست در شستشوی نما داشته باشیم.

کارکرد اصلی شستشوی نما

امروزه نمای ساختمان‌ها جزو ارکان اصلی سازه یک مجموعه است که به زیبایی‌تر شدن جلوه شهر نیز تأثیر می‌گذارد. از این رو، برای جذاب‌تر و زیباتر شدن نمای بیرونی ساختمان از روش شستشوی نما استفاده می‌شود تا آلودگی ‌های ناشی از شرایط جوی و آلودگی‌های زیست محیطی و زندگی صنعتی پاک شود. شستشوی نمای ساختمان علاوه بر زدودن آلودگی و زیباتر کردن ساختمان، نقش مهمی در افزایش عمر و دوام نمای ساختمان دارد. خدمات نماشویی امروزه با متدها و تکنیک‌های نوینی با استفاده از ابزارهای مدرن دارای سطح ایمنی مناسب ارائه می‌شود. جالب است که بدانید. شستشوی نما ساختمان دارای مراحل مختلف با استفاده از مواد و دستگاه‌های پیشرفته متعددی است، که متناسب با نظر کارشناس فنی و تخمین میزان کثیفی و از همه مهمتر جنس نمای ساختمان، روش پروژه نماشویی ساختمان تعیین می‌شود تا هر چه سریعتر نسبت به جرم‌زدایی کامل سطح بیرونی ساختمان اقدام شود.

روش‌های پیشرفته شستشوی نمای

تمیز کردن نمای ساختمان با استفاده از ابزار و متد های گوناگونی صورت می‌گیرد. . روش‌های مختلفی در نماشویی ساختمان بکار گرفته می‌شود که با توجه به نوع و میزان آلودگی نما، حجم کار و نحوه دسترسی، روش مناسب توسط کارشناسان مربوطه انتخاب می‌شود. استفاده از ابر و تِی، راپل، داربست، واتر جت، واتر سندبلاست، دیسکلر (اسید شویی)، یوو اف و غیره از جمله روش‌های عمده برای شستشوی نما ساختمان به شمار می‌رود. شستشوی نمای ساختمان زیر سایه امکانات زیر ساختی و رشد تکنولوژی دچار تغییراتی شده است و با ورود دستگاه‌های پیشرفته‌ای نظیر واتر سندبلاست و دیسکلر به این صنعت، تحولاتی عمیق در روند پاکسازی و جرم‌زدایی سطوح رخ داده استقبل از بیان تفاوت عملکرد این دو روش شستشوی نما لازم است. درباره نحوه کارکرد آنها آشنا شوید. در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت عملکرد دو روش نماشویی دیسکلر و واتر سندبلاست خواهیم پرداخت.

شستشوی نما با واتر سندبلاست

واژه واتر سندبلاست از ترکیب سه واژه آب، ماسه و بلاست به معنای پاشیدن تشکیل شده است. وقتی جرم‌های عمیق و قدیمی و رسوبات سنگین بر روی سطح نما با دستگاه واترجت رفع نشود از دستگاه واتر سندبلاست به عنوان یکی از روش‌های شستشوی نما و پاکسازی سطوح شهری استفاده می‌شود. مکانیزم کار با دستگاه واتر سندبلاست به گونه‌ای است که لایه برداری از روی سطح نما به صورت عمیق برای از بین بردن آلودگی‌ها، چربی‌ها، رنگ و زنگزدگی انجام می‌شود. در این روش از شستشوی نما از مواد مصرفی با نام صنعتی سیلیس (ماسه بادی) استفاده می‌شود که به همراه آب و دستگاه واترجت ۲۵۰ بار با فشار به سمت سطح مورد نظر پاشیده می‌شود. در پروسه شستشوی نما با واتر سندبلاست، تمام آلودگی‌های موجود بر روی سطح نما از جمله چربی و گرد و غبار و رسوبات از بین می‌رود. این روش نماشویی برای پاک کردن آثار سیمان از روی نمای آجری، شستشوی نمای آجری، رفع رسوبات دیوارهای سیمانی و غیره کاربرد دارد.

شستشوی نما با دیسکلر

یکی از روش‌های نوین شستشوی نما استفاده از دیسکلر به عنوان اسیدی رقیق با خاصیت چربی‌زدایی و جرم‌زدایی فوق‌العاده است. در این روش توسط دستگاه واترجت مخلوط آب و اسید دیسکلر بر روی سطح نما که اغلب نماهای سنگی هستند، پاشیده می‌شود تا آلودگی‌ها و چربی‌های خیلی عمیق حذف شود. شستشوی نما با دیسکلر یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای زدودن آلودگی از سطح ساختمان است. بر این اساس، نماشویی با استفاده از اسید دیسکلر باعث چربی‌زدایی و جرم‌گیری عمیق در نما می‌شود. به تعبیر دیگر این نوع روش شستشوی نما به اسیدشویی نما نیز شناخته می‌شود.

تفاوت روش شستشوی نما با دیسکلر و واتر سندبلاست

شستشوی نما با دستگاه واتر سندبلاست برای نماهای آجری و بتنی و نماهایی که بسیار کثیف و نماهایی که رنگ و قیر بر روی آنها ریخته شده است، کاربرد دارد و ضمن انجام عمل شستشوی نما، فرایند لایه برداری نیز به خوبی انجام می‌شود. اما روش شستشوی نما با دیسکلر بیشتر برای نماهای سنگی و سطوح سخت صنایع کاربرد دارد و به سادگی جرم‌های عمیق برداشته می‌شود. این روش دیسکلر در صنعت نیز کاربرد فراوانی دارد و یکی از کامل‌ترین روش‌های شستشوی نما با سازه‌های سنگی، آجری و بتنی است که احتیاج به تخصص بسیار بالایی جهت انجام آن است چرا که در صورت اجرای نامناسب خسارات جبران ناپذیری به سطوح وارد خواهد شد. روش واتر سندبلاست در مقایسه با سایر روش‌های زنگ‌بری و جرم‌بری به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی دارای مزیت سازگاری با  محیط زیست است اما روش دیسکلر به دلیل استفاده از اسید برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی باید به میزان لازم با آب رقیق شود تا به سطح زیرین نما نیز آسیبی وارد نشود. از نظر میزان رسوب‌زدایی و حذف آلودگی‌ها، شستشوی نما با دیسکلر قوی‌تر از واتر سندبلاست عمل می‌کند و این ماده شیمیایی با خاصیت اسیدی می‌تواند هر گونه رسوب و آهک را از بین ببرد. هزینه شستشوی نما با دیسکلر و واتر سندبلاست چندان تفاوت قیمتی ندارد چرا ماهیت هر دو روش یکی است و تنها نوع مواد شیمیایی استفاده شده با یکدیگر فرق دارد که در برآورده هزینه‌های پروژه نماشویی تأثیری ندارد. در بحث قیمت‌گذاری شستشوی نما فقط ابعاد و ارتفاع، میزان مواد مصرفی، استفاده از ابزارها و غیره می‌تواند تعیین کننده باشد.

تفاوت دیسکلر با واتر سندبلاست در شستشوی نما

ارزان ترین شرکت نماشویی در تهران

نماشویی

وجود جرم و آلودگی بر روی سطح نمای ساختمان اصلا ظاهر خوشایندی ندارد، بنابراین ساکنین ساختمان هرازچندگاهی تصمیم به تمیز کردن سطح نما می گیرند و این تمیز کردن تنها با نماشویی اتفاق می افتد. اما با توجه به اینکه نماشویی یک کار کاملا تخصصی و نیازمند مهارت و دانش تخصصی است، برای اجرای نماشویی ساختمان، باید به دنبال شرکت ها و مجموعه های اجراکننده این خدمات باشید. در شهر های بزرگ مثل تهران و کرج شرکت های زیادی وجود دارند که خدمات نماشویی را اجرا می کنند. اما این شما هستید که انتخاب می کنید کدام شرکت نماشویی کار شستشوی نمای ساختمان شما را انجام دهد. برای انتخاب تیم نماشویی مهمترین نکته ای که همه افراد به آن توجه می کنند بحث هزینه های آن است. اما هزینه ها فقط بخشی از نماشویی ساختمان هستند.

شرکت های ارزان قیمت در شستشوی نمای ساختمان

معمولا افراد زمانی که تصمیم به دریافت خدمات می گیرند، به هزینه های دریافت خدمات بسیار توجه دارند. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، نمی توان انتظار داشت تا مردم حاضر باشند با هر قیمتی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند، بنابراین یکی از مهمترین فاکتور ها در انتخاب شرکت های نماشویی ساختمان، قیمت است. اما باید به این نکته همیشه توجه کنید که قیمت پایین به معنی مناسب بودن نیست و مجموعه ای از عوامل در نماشویی ساختمان دخیل است که نشان دهنده کیفیت کار یک مجموعه است. اما با این حال شما نباید شرکتی را انتخاب کنید که قیمت های نجومی و غیر منطقی دارد. در نتیجه در هنگام انتخاب چند عامل اساسی و مهم را مدنظر قرار دهید که هزینه مناسب یکی از این فاکتور ها است.

عوامل موثر بر قیمت نماشویی ساختمان

هزینه های شستشوی نمای ساختمان به عوامل مختلفی مربوط می شود. به عنوان مثال متراژ نما، میزان آلودگی، نوع دسترسی، کیفیت متریال، نوع متریال و آخرین زمان نماشویی ساختمان در هزینه های شستشوی نما تاثیر دارد. مجموعه کارویس از جمله شرکت های اجرا کننده انواع خدمات ساختمانی است که همیشه به رعایت انصاف در قیمت گذاری به خصوص در پروژه های نماشویی ساختمان توجه داشته است.  اگر تصمیم به نماشویی ساختمان خود دارید اما نگران کیفیت کار و هزینه های آن هستید تیم کارویس در کنار شماست تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. تیم نماشویی کارویس تخصص و مهارت بالایی در انجام این کار دارند و هزینه ای که دریافت می کنند نسبت به خدماتی که ارائه می دهند بسیار منصفانه و عادلانه است.

ارزان ترین شرکت نماشویی در تهران

شستشوی نما در زمستان

نماشویی و شستشوی نما

در فصل زمستان هوای کلان شهر به مراتب آلوده تر و کثیف تر از فصل های دیگر است. هر چقدر هوا سرد تر باشد  میزان وزش باد و بارندگی کمتر باشد میزان گرد و غباری که بر روی ساختمان ها می نشیند بیشتر است. خاک تاثیرات بسیار بدی بر روی نمای ساختمان دارد و به مرور زمان باعث کدر شدن آن می شود. برای همین منظور شستشوی نما در زمستان از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است.

مزایای شستشوی نما در زمستان

اولین قسمتی از ساختمان که در نگاه اول به چشم می آید نمای آن است. هر چقدر نمای یک ساختمان شیک تر و تمیز باشد چهره زیباتری از ساختمان در ذهن بازدید کننده باقی می ماند و حس بهتری به سازه شما خواهد داشت. از همین رو انجام شستشوی نما کار بسیار حیاتی و مهمی است. اگر به شستشوی نما اهمیت ندهید و آن را به طور منظم انجام ندهید نمای ساختمان شما دچار ترک می شود همچنین در برخی از موارد ممکن است شکست اتفاق بیفتد. آلاینده های موجود در هوا به مرور زمان باعث می شود نمای ساختمان سنگین تر شود و به مرور زمان دچار ریزش شود. همان طور که اشاره شد در زمستان میزان این آلاینده ها به مراتب بیشتر است و نماشویی در زمستان از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

انواع نماشویی در زمستان

امروزه با توجه گسترش ابزار و تجهیزات مختلف برای هر کاری راه های مختلف و زیادی وجود دارد. شستشوی نما در زمستان هم از این قضیه پیروی می کند و برای این کار امروزه راه و روش های زیادی وجود دارد. سه روش وجود دارد که کاربرد بسیار زیادی دارد و بیشتر از آن ها استفاده می شود که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. جدید ترین روش برای انجام این کار نماشویی در زمستان با روش راپل است. در این روش از طنابی کمک می گیرند که اصطلاحا به آن راپل می گویند. در حال حاضر هر روزه ارتفاع ساختمان ها در حال افزایش است و روز به روز طبقات آن بیشتر می شود. به همین دلیل بهترین و کاربردی ترین روش استفاده از این طناب است. روش راپل نسبت به سایر روش ها دارای سرعت بسیار بیشتری است و به همین دلیل یک مزیت بسیار بزرگ دارد. پیش از ورود این طناب ها به بازار از داربست استفاده می شد. داربست نسبت به روش طناب نیازمند صرف هزینه های بالاتری است. همچنین داربست فضای بسیار زیادی را اشغال می کند از همین رو اکثر شرکت هایی که کار شستشوی نما در زمستان را انجام می دهند دیگر از این روش استفاده نمی کنند. این گزینه فقط برای سازه هایی مناسب است که برآمدگی سازه ها زیاد است و استفاده از طناب کار پیچیده تر و دشوار تری است. روش طناب راپل دارای امنیت به مراتب بالاتری است و کسی که این کار را می کند خطر کمتری تهدیدش می کند. روش سوم که در بعضی مواقع از آن استفاده می کنند استفاده از کمربند محافظ است که طرفداران خاص خودش را دارد.

تجهیزات مورد استفاده در شستشوی نما

کار شستشوی نما از تخصصی ترین کار ها در جهان است و فردی که این کار را انجام می دهد باید از تخصص و مهارت بالایی برخوردار باشد تا خطری او را تهدید نکند و دچار آسیب نشود. برای انجام نماشویی در زمستان به دلیل وزش شدید باد باید از احتیاط کرد و به شدت مراقب بود. برای بهتر شدن کار شستشوی نما بهتر از تجهیزات به روز و جدید که در دنیا عرضه می شود استفاده کرد تا کار از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. یکی از تجهیزاتی که در تمامی پروژه ها از آن استفاده می شود واترجت است. واترجت ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و نسخه هایی با امکانات بیشتر در حال عرضه است. واترجت ها دارای مدل های مختلفی است که شاخص ترین ها آن ها عبارت اند از واترجت آب سرد و واترجت آب گرم و واترجت برقی و واترجت  موتور بنزینی و واترجت ثابت مرکزی و ده ها مدل دیگر با امکانات و ویژگی های مختلف. برای شستشوی نما های سیمانی و آجری و کامپوزیتی و شیشه ای و سنگی یک گزینه فوق العاده و کاربردی است این مورد.

قیمت شستشوی نما

برای تعیین قیمت شستشوی نما در زمستان نمی توان عدد ثابت و مشخصی را در نظر گرفت و عوامل مختلف و زیادی دخیل هستند در این موضوع که بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا با شاخص ترین موارد آشنا شوید. عمر نمای شما از مهم ترین و تاثیر گذار ترین موارد است. هر چقدر عمر نمای سازه شما بیشتر باشد در نماشویی باید انرژی و هزینه بیشتری صرف شود. از عوامل مهم و اثر گذار دیگر میزان کثیفی و آلاینده های موجود است.  این مورد تابعی از زمانی است که شما آخرین بار نمای خود را شستشو داده اید است. هر چقدر این بازه زمانی طولانی تر باشد میزان جرم و آلودگی های موجود در نما بیشتر خواهد بود و کار شستشوی نما سخت تر و هزینه برتر خواهد بود. اگر سنگ نمای شما نیاز به ترمیم داشته باشد باید به صورت جداگانه تقاضای آن را کنید و طبیعتا دارای هزینه متفاوت و مشخص دیگری است. از موارد دیگر است که بهتر است به آن در این مقاله اشاره کنیم روش و تجهیزاتی است که در روند کار از آن استفاده می شود است. هر چقدر از ابزار به روزتر و پیشرفته تری استفاده شود هم کیفیت کار بالاتر می رود و هم هزینه های بالاتر خواهد بود. امروزه افراد به زیبایی ساختمان خود اهمیت زیادی می دهند از همین رو تقاضا برای شستشوی نما در زمستان بسیار افزایش یافته است. از همین رو برخی افراد سودجو برای اینکه پول بیشتری کسب کنند اقدام به استفاده از مواد اولیه بسیار نامناسبی کرده اند. جالب است این افراد ادعا می کنند که مواد و تجهیزاتی که استفاده می کنند اصل است و به همین دلیل مبلغ به مراتب بیشتری را از مشتری دریافت می کنند و کیفیت کار هم بسیار پایین تر خواهد بود و ضرر اصلی را در این میان مشتری می کند. بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید.

شستشوی نما در زمستان

شستشوی نما در فصل های مختلف

نماشویی و شستشوی نما

شستشوی نما اقدامی در جهت حفظ سلامت نمای ساختمان است. در انجام این کار، علاوه بر توجه به روش شستشو، مواد مورداستفاده و دیگر مسائل تکنیکی، باید به زمان انجام آن نیز توجه داشت. در اکثر مناطق کشور ما آب‌وهوای چهارفصل، حاکم است. مسئله‌ای که بر روند نماشویی ، قطعا تاثیرگذار است. در این مقاله، شستشوی نما در فصول مختلف سال را بررسی می‌کنیم. نکته حائز اهمیت این است که در انتخاب فصل موردنظر، باید به ویژگی‌های هر فصل در هر منطقه، توجه داشت. در صورتی که در خصوص انتخاب زمان مناسب برای شستن نمای ساختمان خود مردد هستید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

عوامل آب و هوایی موثر در شستشوی نما

پیش از پرداختن به اینکه بهترین زمان برای شستن نما چه فصلی است؛ باید به محدودیت‌های آب‌وهوایی برای انجام این عملیات، اشاره کنیم. شستشوی ساختمان، عملیاتی است که در فضای باز و توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. بنابراین، هرگونه عامل جوی نامساعد، بر عملکرد تیم اجرایی تاثیر می‌گذارد. ازجمله این عوامل، موارد زیر هستند:

  • بارندگی
  • سرما و برودت شدید هوا در فصل زمستان
  • گرما شدید هوا در فصل تابستان
  • وجود بیش از حد مجاز ریزگردها و گردوغبار در هوا
  • بادهای شدید در فصل بهار و پاییز

این عوامل، بازدهی نیروی انسانی را کاهش می‌دهند و می‌توانند برای آنان، خطراتی داشته باشند. با کاهش بازدهی نیروی انسانی، زمان شستشوی نما طولانی‌تر شده و درنتیجه هزینه آن نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، عوامل مزاحم جوی بر کیفیت شستشوی نما نیز اثرگذار هستند. به‌طور مثال، سرمای شدید هوا باعث می‌شود که آب و مواد شوینده روی سطح نما، یخ بزنند و پس از مدتی، خود، عامل کثیف به نظر رسیدن آن شوند. اتفاقی که برای سلامتی نمای ساختمان هم خطرناک است و هزینه‌های مجددی را در پی دارد. نمونه‌ای دیگر را در مورد وزش باد شدید و افزایش گردوغبار در هوا می­توان دید. این پدیده، سبب می‌شود که در هنگام شستشوی نما ذرات معلق در هوا نیز روی نمای ساختمان نشسته و بازدهی کار به‌شدت پایین بیاید. عواملی مانند بارش‌های شدید و یک‌باره نیز می‌توانند تا آنجا شدید شوند که روند پروژه را متوقف کنند. اتفاقی که باعث فرسایشی شدن کار و افزایش هزینه‌ها خواهد شد. عواملی که ذکر شدند، در مناطق مختلف کشور در فصول مختلفی اتفاق می­افتند. به‌طور مثال، باران‌های موسمی در مناطقی از جنوب شرق کشور در فصل تابستان، اتفاق می‌افتند. این در حالی است که در مناطق مرکزی کشور در این فصل، آب‌وهوایی گرم و خشک حاکم است.

بهترین زمان برای شستشوی نما

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل آمد، می‌توان نتیجه گرفت که بهترین فصل برای شستشوی نما در اکثر مناطق کشور، به‌ویژه در شهر تهران، اواخر بهار و دو ماه اول تابستان است. در این فاصله زمانی، عوامل مزاحم جوی به حداقل خود می‌رسند. بارش‌های زمستانی و گاه­وبی­گاه بهاری، قطع‌شده‌اند. وزش باد به حداقل خود رسیده است. دمای هوا نیز در معتدل‌ترین شرایط خود قرار دارد. در طول این دوره، می‌توان مطمئن بود که شستشوی نما بیشترین بازدهی خود را دارد و به‌جز در موارد نادر و پیش‌بینی‌نشده، امکان قطع شدن روند انجام کار، وجود ندارد. حسن بزرگی که شستشوی نما در شش ماهه اول سال دارد، این است که در این بازه، طول روز بسیار بیشتر از دیگر فصول سال است. مسئله‌ای که می‌تواند، کار کارگران را آسان‌تر و مدت‌زمان پروژه را کوتاه‌تر نماید. این مسئله برای ساختمان‌هایی که در انجام این کار تعجیل دارند، اهمیت بیشتری می‌یابد. به‌طور مثال، ساختمان‌های تجاری و مجتمع‌های خرید با تعداد زیادی مراجعه‌کننده در روز، تمایل دارند که هرچه سریع‌تر نماشویی را به پایان ببرند. به‌این‌ترتیب، می‌توان با بهره‌گیری از نیروی انسانی بیشتر، شستشوی نما را تا 12 ساعت در روز نیز انجام داد.

پاییز و محدودیت ویژه اش برای نماشویی

ساکنین شهرهای بزرگی مانند تهران، کرج و اصفهان، می‌دانند که از اواخر تابستان و در فصل پاییز، وضعیت آلودگی هوا در این شهرها به بحرانی‌ترین شرایط خود می‌رسد. اتفاقی که با بازگشایی مدارس و پدیده وارونگی هوا ارتباط مستقیم دارد. وارونگی هوا پدیده است که باعث می‌شود، سطح آلاینده‌ها از چند ده متری زمین، تجاوز نکند. به‌گونه‌ای که اغلب، دید انسانی نیز محدود می‌شود. این پدیده، به‌شدت بر وضعیت نمای ساختمان‌های شهری اثرگذار است. می‌توان، عامل اصلی آلودگی نمای ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ را آلودگی هوا دانست. وارونگی هوا در شرایطی اتفاق می‌افتد که میزان رطوبت هوا نیز افزایش می‌یابد. افزایش رطوبت، سبب جذب بیشتر مواد آلاینده به سطح نما می‌شود. این اتفاق با بارش باران‌های اسیدی، تکمیل می‌شود. بارانی که در این شرایط می‌بارد، تمامی آلاینده‌های موجود در جو را با خود شسته و بر سطح ساختمان می‌نشاند. با این توضیحات، می‌توان نتیجه گرفت که شستشوی نما در فصل پاییز، تقریبا هیچ توجیهی ندارد. چراکه با یک باران اسیدی، نمای ساختمان کاملا از حالت تمیزی که می‌توانست تا مدت‌ها آن را حفظ کند، خارج می‌شود. علاوه بر این، کار کردن در ارتفاع در این شرایط، برای کارگران نماشویی نیز بسیار خطرناک است.

شستشوی نما قبل از عید

با نزدیک شدن به پایان زمستان و رسیدن ایام نوروز، طبق رسم و رسوم دیرینه، ایرانیان اقدام به خانه‌تکانی و تمیز کردن محل زندگی خود می‌کنند. در چند سال اخیر، کم‌کم پای شستشوی نما نیز به این رسم و رسوم، باز شده است. می‌توان گفت در بسیاری از مناطق کشور که تقریبا در اواخر زمستان دیگر خبری از بارش و سرما نیست، این اقدام، محدودیتی نداشته و می‌تواند، به‌خوبی انجام شود. بااین‌حال، حداقل در نیمه شمالی کشور، وضع چنین نیست. اغلب با نزدیک شدن به فصل بهار، شاهد باران‌های بهاری و حتی برودت بیشتر دمای هوا هستیم. هرچند که روزهای آفتابی و نسبتا گرم نیز در این ایام، دور از انتظار نیستند. بهترین توصیه این است که در صورت اصرار به شستشوی نما پیش از عید نوروز، بهتر است این کار در سریع‌ترین زمان ممکن و با توجه به پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا انجام شود. هرچند که با توجه به افزایش تقاضا برای نماشویی در این ایام، احتمال افزایش قیمت‌ها و حتی پیدا نکردن تیم اجرایی مناسب نیز وجود دارد.

نگاهی خلاصه به محدودیت فصول برای شستشوی نما

شستشوی نما عملیاتی است دشوار و نسبتا پیچیده که تماما توسط نیروی انسانی، انجام می‌شود. به همین دلیل هم شرایط آب‌وهوایی در سرعت و کیفیت آن، بسیار موثر است. عواملی مانند بارندگی، وزش بادهای شدید، گرما و سرمای شدید، آلودگی هوا و غیره می‌توانند، باعث کندی یا حتی قطعی روند نماشویی شوند. با توجه به این محدودیت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که برای اکثر مناطق کشور ما بهترین فصل شستشوی نما اواخر فصل بهار و دو ماه اول تابستان است. در این بازه زمانی، علاوه بر به حداقل رسیدن عوامل مزاحم آب‌وهوایی، شاهد افزایش طول روز هستیم. عاملی که می‌تواند، سبب افزایش سرعت پروژه نیز بشود. با توجه به رسم و رسومات مربوط به سال نو در کشور ما شستشوی نما در اواخر فصل زمستان نیز مرسوم است. اقدامی که باید با توجه به پیش‌بینی وضع هوا در مدت زمان درنظرگرفته شده برای انجام این پروژه، انجام شود.

شستشوی نما در فصل های مختلف

اهمیت شستشوی نما در فروشگاه ها

نماشویی و شستشوی نما

شستشوی نما اقدامی است در جهت حفظ زیبایی و سلامتی نمای ساختمان. این عملیات، باید به‌صورت دوره‌ای و با استفاده از مواد مناسب انجام شود که بیشترین بازدهی از آن دریافت شود. هنگامی صحبت از ساختمان‌های تجاری و فروشگاه‌ها به میان می‌آید، اهمیت زیبایی نما دوچندان می­شود. یک نمای زیبا، درواقع برای چنین مکان­ هایی، حکم تبلیغات را دارد.در این مقاله، دلایل اهمیت بیشتر نماشویی برای ساختمان‌های تجاری و فروشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم. درصورتی‌که مالک یا مستاجر یک ساختمان تجاری یا فروشگاه هستید، مطالعه این مقاله می‌تواند، شما را از نکته­ای ظریف اما ساده در کسب موفقیت بیشتر، آگاه نماید.

دلایل عمومی اهمیت شستشوی نما

به‌طورکلی، شستشوی نما اقدامی است که درنتیجه آن، نمای ساختمان تمیز و بسیار درخشان‌تر از گذشته می‌شود. با وجود آلودگی­ های مختلف هوا مانند ریزگرد و دود خودروها، باران‌های اسیدی و نفوذ حشرات و پرندگان ریزودرشت به قسمت‌های مختلف نما، این بخش از ساختمان، پس از مدتی، دچار فرسودگی و آسیب خواهد شد. آسیب‌های واردشده می‌توانند، رنگ نما یا حتی بخش‌هایی از خود آن را تخریب کنند. در صورت عدم توجه به چنین موضوعی، ممکن است عوامل مخرب و آثار آن‌ها وارد ساختمان نیز بشوند. شستشوی نما می‌تواند، بسیاری از عوامل آلاینده و مخرب را پیش از آنکه آسیبی جدی به ساختمان و نمای آن بزنند، از میان بردارد. همچنین، با انجام به‌موقع نماشویی ساختمان، می‌توان از ایرادات ریزودرشت به وجود آمده در نما یا حتی قسمت‌های داخلی دیوارهای آن، مطلع شد. با انجام اقدامات تعمیری ساده و برطرف کردن این ایرادات از هزینه‌های گزاف در آینده، پیشگیری می­شود.

چرا شستشوی نما برای فروشگاه ها حیاتی تر است؟

موارد گفته‌شده در بخش قبل، برای تمامی ساختمان‌ها ازجمله ساختمان‌های تجاری و فروشگاهی، صادق هستند. بااین‌حال، مواردی که در این بخش مطرح می‌شوند، بیان می‌کنند که شستشوی نما، چه نقش ویژه‌ای در هزینه‌ها و رونق کسب‌وکار یک فروشگاه، بازی می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از مجتمع‌های تجاری، در سال دو بار یا بیشتر، اقدام به نماشویی می‌کنند.

جذب مشتریان بیشتر

نمای یک فروشگاه، اولین بخش از آن است که به نظر رهگذران و افراد بیرون از فروشگاه می‌رسد. یک نمای آراسته و تمیز، جذابیت بسیار بیشتری برای افراد ایجاد کرده و آنان را ترغیب به ورود به فروشگاه می‌کند. در مقابل، یک نمای کثیف و آلوده، اثر بازدارنده داشته و نرخ ورود مشتریان به فروشگاه را کاهش می‌دهد.

جلوه بهتر ویترین

صاحبان فروشگاه، هزینه‌های هنگفتی برای دکور و ویترین جلوی فروشگاه خود می‌پردازند. مسلما انتظار آن‌ها این است که ویترینشان به‌خوبی دیده شود و برای مشتری، جذابیت ایجاد کند. شستشوی نما سبب می‌شود که ویترین یک فروشگاه در شفاف‌ترین و بهترین حالت خود در چشم مشتری، ظاهر شود. این موضوع به‌خصوص برای نماهای شیشه‌ای، اهمیت بیشتری می‌یابد. این مسئله در خصوص عوامل بصری، مانند نام فروشگاه یا برند، لوگو و حتی شماره تماس فروشگاه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این عوامل، شناسنامه فروشگاه هستند و عدم توجه به وضعیت ظاهری آن‌ها به معنی عدم اهمیت صاحب فروشگاه به تصویر خود در اذهان عمومی است. نقطه‌ضعفی که می‌تواند به عدم اطمینان مشتریان نیز منجر شود.

تجربه بهتر مشتری

یکی از فاکتورهای بسیار مهم که معمولا در نظرسنجی از مشتریان مطرح می‌شود، تجربه مشتری است. تمیزی و زیبایی بصری فروشگاه، ازجمله نمای آن، بر تجربه مشتری از آن فروشگاه، اثر مثبت می‌گذارد. عاملی که درنهایت، باعث خرید بیشتر و آسان‌تر و بازگشت مشتری می‌شود. به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت که شستشوی نما ، باعث وفاداری بیشتر مشتریان نیز می‌شود.

آلوده شدن بیشتر نمای فروشگاه ها

چندین عامل هستند که باعث می‌شوند، نمای فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری، بیش از ساختمان‌های مسکونی معمولی، آلوده شوند. اولین دلیل، این است که آن‌ها بیشتر در معرض دود خودروها و عوامل آلاینده، قرار دارند. فروشگاه‌ها معمولا در خیابان‌ها و یا مراکز شهر واقع شده­اند. مناطقی که آلودگی هوا قطعا نسبت به کوچه‌های خلوت با ساختمان‌های مسکونی، بیشتر است. به همین دلیل، مهم است که شستشوی نما در فروشگاه‌ها با کیفیت بهتر و در زمان مقرر، انجام شود. علاوه بر این، نمای بسیاری فروشگاه‌ها، شیشه‌ای است. متریالی که کمترین آلودگی، مانند قطرات باران و فضولات پرندگان، به‌راحتی روی آن دیده می‌شود. این مسئله حتی نمای ویترین از داخل فروشگاه را هم خراب کرده و بر ذهنیت افراد در حال خرید نیز اثر منفی می‌گذارد.

هزینه بیشتر تعمیرات برای واحدهای تجاری

در یک واحد تجاری، همه هزینه‌ها افزایش می‌یابد. آنچه نمای یک ساختمان تجاری یا فروشگاهی را گران‌تر می‌کند، متریال مورداستفاده است. فروشگاه‌ها، به‌منظور برجسته‌سازی خودشان از دیگران و بهتر بگوییم، برندسازی، از متریال خاص‌تری در ساخت نما و ویترین، استفاده می‌کنند که تعمیر و تعویض آن‌ها نیز گران‌تر است. شستشوی نما می‌تواند، طول عمر نما و ویترین هر فروشگاهی را افزایش دهد. علاوه بر این، درصورتی‌که عدم توجه به وضعیت نما، سبب آسیب به رنگ، بخش‌های داخلی دیوار و یا داخل فروشگاه شود، فرآیند تعمیرات باعث تعطیلی یا اخلال در روند کسب‌وکار می‌شود. اتفاقی که خود، یک هزینه هنگفت محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد نیز تغییر نما منوط به کسب مجوزهای قانونی است که فرآیند پردردسر و هزینه‌برداری است. به‌این‌ترتیب، شستشوی نما در کاهش هزینه‌ها و بهتر بگوییم خسارت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی برای فروشگاه نیز بسیار حائز اهمیت است.

روحیه بهتر کارکنان

شستشوی نما برای کارکنان فروشگاه، ایجاد انگیزه و روحیه می‌کند. هرچه محیط کار افراد، جذاب‌تر و مطبوع‌تر باشد، انگیزه آنان برای حضور موثر در آنجا نیز بیشتر خواهد شد. هر روز صبح مشاهده یک نمای زیبا و تمیز به کارمندان و فروشندگان فروشگاه، انرژی مثبت و نشاط تزریق کرده و باعث می‌شود از کار کردن در چنین محلی، احساس رضایت بکنند. همان‌طور که می‌دانید، فروشندگان یک فروشگاه، نوک پیکان فروش آن محسوب می‌شوند. بازدهی بالای آن‌ها، تاثیر مستقیم بر سود بیشتر و توسعه فروشگاه، دارد. شستشوی نما ، روحیه فروشندگان را برای برقراری رابطه سازنده با مشتریان بیشتر کرده و از این طریق، بر درآمد کلی فروشگاه نیز موثر است. از سوی دیگر، عدم توجه مالک برند یا فروشگاه به نمای ساختمان خود، مجوزی برای بی‌نظمی کارکنان و سستی آن‌ها در کار است. اتفاقی که پس از چندی، خود را در بروز بی‌نظمی در داخل فروشگاه، فروش کمتر و رفتار نه‌چندان حرفه‌ای فروشندگان با مشتریان نشان می‌دهد.

شستشوی نما در فروشگاه در یک نگاه

یک فروشگاه در هراندازه و صنفی که باشد؛ نیاز به نمایی زیبا، تمیز و موجه دارد. عدم توجه به وضعیت نما؛ تاثیر مستقیم بر فروش، جذب و حفظ مشتری دارد. علاوه بر این؛ عدم شستشوی نما به صورت منظم، می‌تواند، سبب وارد شدن خسارت‌هایی به فروشگاه شود که به‌مراتب از خسارت‌های مشابه در ساختمان‌های مسکونی، سنگین‌تر هستند. با توجه به اینکه فروشگاه‌ها عمدتا در مناطق پررفت­وآمدتری نسبت به ساختمان‌های مسکونی قرار دارند، نمای آن‌ها با سرعت بیشتری هم آلوده می‌شود. این مسئله در کنار جنس نما، باعث می‌شود که عملیات شستشوی نما برای فروشگاه‌های تجاری، حداقل دو بار در سال، ضروری به نظر برسد. این اقدام، سبب جلوگیری از تخریب نما، برندسازی بهتر و روحیه بهتر کارکنان فروشگاه نیز خواهد شد.

اهمیت شستشوی نما در فروشگاه ها

تاثیر شستشوی نما بر جذب مشتری در ساختمان های تجاری

نماشویی و شستشوی نما

به نظرتان شستشوی نما چه تاثیری دارد؟ اصلاً چرا باید نما را شستشو کرد؟ قطعاً برای شستشوی نما ساختمان باید مبلغی را کنار گذاشت. از طرف دیگر در ساختمان‌هایی که تعداد واحدهای بسیاری دارید، شاید راضی کردن تمامی واحدها برای پرداخت هزینه کار دشواری خواهد بود. به همین خاطر برخی افراد به‌صورت کامل از نماشویی و شستن نمای ساختمان خودشان صرف نظر می‌کنند. این در حالی است که شستشوی به موقع نما و در بازه‌های زمانی مناسب، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر جذب مشتری داشته باشد. آنقدر که نماشویی در ساختمان‌های تجاری و البته ساختمان‌های اداری تأثیر دارد، در ساختمان‌های مسکونی تأثیر ندارد. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره تأثیر نماشویی بر جذب مشتری در ساختمان‌های تجاری و اداری بیشتر بدانید.

اهمیت شستشوی نما در ساختمان‌های تجاری

انواع مجتمع‌های کوچک و بزرگ یا پاساژهای مختلف را می‌توان جزو ساختمان‌های تجاری دسته‌بندی کرد. خب برای آنکه اهمیت شستشوی نما در ساختمان‌های تجاری را متوجه شوید، بهتر است خودتان را به جای مشتری بگذارید. شما می‌خواهید یک کالا یا خدمات را خریداری کنید و برای آن مبلغی را بپردازید. متأسفانه همان طور که از قدیم گفتند، عقل انسان به چشمش است. حال تصور کنید در بازار رقابتی امروز که در هر کوچه و پس‌کوچه یک ساختمان تجاری وجود دارد، بدون آنکه درباره داخل پاساژ یا مغازه‌های آن اطلاع داشته باشید، می‌خواهید از روی ظاهر آن‌ها یکی را انتخاب کنید. آیا مرکز خریدی را انتخاب می‌کنید که شیشه‌های آن لک شده و نمای آن سیاه است؟ یا یک ساختمان با نمای شیک و براق را انتخاب می‌کنید؟

این موضوع کاملاً یک موضوع روانشناسی است. انسان میل به کمال و پاکیزگی دارد. همه ما عاشق پاکیزگی هستیم. وقتی که یک لباس نو و تمیز بر تن می‌کنیم، حس بهتری خواهیم داشت. حتی گاهی مشتریانی هستند که نه به قصد خرید، بلکه به قصد وقت‌گذرانی می‌خواهند وارد یک پاساژ شوند و حین وقت‌گذرانی خرید هم می‌کنند. خب این دسته از مشتریان نیز در نگاه اول جذب ظاهر نمای مجتمع می‌شوند. یادتان باشد که انسان‌ها موجوداتی احساسی هستند که عقلانی هم تصمیم می‌گیرند. پس در نگاه اول با زیبایی نمای ساختمان باید آن‌ها را جذب کنید. در نتیجه شستشوی نما در ساختمان‌های تجاری ارتباط مستقیم با جذب مشتری دارد.

اهمیت شستشوی نما در ساختمان‌های اداری

گاهی یک مرکز خرید بزرگ، چندمنظوره است و شامل بخش‌های تجاری و اداری می‌شود. گاهی هم یک ساختمان فقط به بخش‌های اداری اختصاص پیدا می‌کند. مشتریان واحدهای اداری با مشتریان واحدهای تجاری تفاوت دارند. معمولاً اینطور نیست که یک نفر وارد ساختمان اداری شود و برای وقت‌گذرانی به‌دنبال دفاتر مختلف باشد! پس در حقیقت شستشوی نما و زیبایی نمای ساختمان تاثیری بر جذب مشتری نخواهد داشت؛ اما فراموش نکنید که دفتر کار یک مجموعه، همانند لباسی است که یک نفر بر تن دارد. آیا شما در نگاه اول به کسی که ادعا می‌کند مثلاً یک وکیل خبره است و در عین حال لباس‌هایی کثیف و کهنه بر تن دارد اعتماد می‌کنید؟ قطعاً نه!

وقتی که به مشتریان و مراجعان خود آدرس دفتر اداری می‌دهید و آن‌ها به شما مراجعه می‌کنند، در نگاه اول چشمشان به نمای ساختمان می‌افتد. این اولین ارتباط بصری مشتری با مجموعه شما خواهد بود و تأثیر مستقیم بر طرز تفکر او درباره برند شما خواهد داشت. اگر ساختمان ظاهری کثیف داشته باشد، قطعاً نگاهی منفی درباره برند شما خواهد داشت. حال تصور کنید که این فرد قرار است یک سرمایه‌گذار بزرگ برای مجموعه شما باشد. یا مثلا قرار است یک قرارداد کاری بسیار بزرگ با شما عقد کند. پس بهتر است برای آنکه در همان نگاه اول بتوانید روی مخاطب تأثیر بگذارید، به نمای ساختمان اهمیت دهید.

قرارداد با پیمانکار برای جلوگیری از فراموشی

معمولاً توصیه می‌شود که در شهرهای آلوده، نماشویی هر 6 ماه یک بار اتفاق بیافتد. در برخی مواقع، بسیاری به‌خاطر مشغله کاری فراموش می‌کنند که در هر 6 ماه اقدام به شستشوی نما کنند. در این شرایط بهتر است مدیریت مجموعه با یک شرکت پیمانکاری معتبر قرارداد عقد کند. به این ترتیب هر 6 ماه یک بار یا هر بازه زمانی دیگری که اعلام می‌کنید، شرکت پیمانکار به‌صورت خودکار برای شستشوی نما مراجعه می‌کند. به این ترتیب همیشه نمای ساختمان زیبا و درخشنده خواهد بود و نیازی نیست که یادآوری کنید آخرین بار چه زمانی برای شستشو اقدام کردید.

تعمیرات را نادیده نگیرید

در نهایت باید گفت که اصلاً تعمیرات را نادیده نگیرید. تصور کنید که نمای سنگ یک ساختمان را به‌خوبی بشویید؛ اما بخشی از نمای سنگی ریخته باشد یا اینکه ترکی بزرگ روی آن به چشم بخورد. همان طور که کثیفی نما تأثیر بسیار مخربی بر مراجعان دارد، خرابی و شکستگی نما نیز همین تأثیر را حتی بدتر می‌گذارد. معمولاً شرکت‌های پیمانکار که اقدام به شستشوی نما می‌کنند، خدمات تعمیرات نما را نیز ارائه می‌دهند. پس می‌توانید از همان پیمانکار کمک بگیرید تا اقدام به تعمیرات نمای ساختمان نیز کنید. در ضمن برخی مواقع امکان نقاشی نما نیز وجود دارد. با نقاشی نما هم می‌توانید جانی دوباره به ساختمان دهید.

تاثیر شستشوی نما بر جذب مشتری در ساختمان های تجاری

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 صفحه بعد