نماشویی و شستشوی نما

در حال حاضر مدتی است که شاهد استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان‌ها هستیم. چوب ترمووود نوعی از چوب است که به‌خوبی آن را حرارت داده‌اند و در فرآیندی بسیار پیچیده و خاص، در مقابل رطوبت، سرما و گرما مقاومت شده است. به همین خاطر با خیال راحت می‌توان از چوب ترمووود در نمای ساختمان استفاده کرد. ترمووود ظاهری بسیاری شیک و زیبا دارد و باعث می‌شود تا طراحی ساختمان، طراحی ارگانیک و طبیعی داشته باشد. اگر به‌دنبال نمای خاص و شیک هستید، ترمووود می‌تواند بهترین گزینه برایتان باشد. خب با وجود تمام زیبایی ظاهری، ترمووود نیاز به نظافت و نگهداری دارد. این جنس جایگزین نماهای آجری و کامپوزیت شده است و باید از روش نظافت و شستشوی آن اطلاع داشته باشید. پس با ما همرا شوید تا شستشوی نما ترمووود را بهتر بشناسید.

نظافت و شستشوی نما از جنس ترمووود

اگر قصد دارید از نمای ترمووود استفاده ‌کنید، بهتر است برای زیبایی هرچه بیشتر آن، سالی یک بار نمای ترمووود را رنگ کنید تا مثل روز اول زیبا و دوست‌داشتنی باشد. البته رنگ کردن نمای ترمووود کمی هزینه‌بر است. به همین خاطر بسیاری ترجیح می‌دهند با همان شستشوی نما ترمووود، آن را از آلودگی پاک کنند تا به اصطلاح رنگ باز کند. البته توجه داشته باشید که برای رنگ کردن نمای ترمووود باید از مواد خاص و مخصوص استفاده کنید. همچنین باید با کمک روش‌های جدید، ابتدا منافذ چوب ترموود را باز کنید تا رنگ‌پذیری آن افزایش پیدا کند. سپس می‌توانید بعد از رنگ‌کاری هم از مواد ثابت‌کننده و جلادهنده استفاده نمایید تا ظاهری مثل روز اول و حتی بهتر از روز اول داشته باشد.

اهمیت شستشوی نما از جنس ترمووود

وقتی که صحبت از شستشوی نما باشد، تمامی نماهایی از جنس دیگر همانند سیمان، کامپوزیت، شیشه و... در یک دسته قرار می‌گیرند و نما از جنس ترمووود در یک دسته دیگر قرار داده می‌شود. چرا؟ خب ترمووود نوعی چوب است. شستشوی چوب نیز می‌تواند مشکلاتی هماند پوسیدگی و آسیب‌دیدگی سطحی به همراه داشته باشد. به همین خاطر شستشوی نما از جنس ترمووود اهمیت بسیاری دارد و باید حتماً از تیم‌های حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. در غیر این صورت حتماً دچار مشکلات متعدد می‌شوید که برای جبران آن باید هزینه‌های بسیاری صرف کنید. ترمووود جزو متریال‌های گران‌قیمت برای ساخت نما به حساب می‌آید. پس در صورتی که از نمای ترمووود استفاده کرده باشید، حتماً می‌خواهید تا آسیبی به آن وارد نشود. اگر اقدام به شستشو نکنید، بعد از مدتی ترمووود تغییر رنگ می‌دهد و اصلاً آن زیبایی روز اول را ندارد و بیشتر کثیفی آن به چشم می‌آید. اگر هم شتسشوی نما ترمووود را به افراد غیرحرفه‌ای بسپارید، بعد از مدتی نمای ترمووود دچار پوسیدگی و آسیب‌دیدگی می‌شود. در اصل نکته اینجاست که شتسشوی نما ترمووود باید با کمک دستگاه واترجت انجام شود. همچنین در این روش از هیچگونه ماده شوینده نباید استفاده کنید. ترمووود یک متریال بسیار حساس به حساب می‌آید. به همین خاطر به انواع مختلف مواد شیمیایی واکنش می‌دهد. در نتیجه منافذ آن باز می‌شود و در نتیجه رطوبت را جذب می‌نماید. در نتیجه پس از مدتی شاید پوسیدگی سطح ترمووود خواهید بود.

نکاتی که باید هنگام شستشوی نما از جنس ترمووود در نظر بگیرید

با وجود آنکه ترمووود یک متریال مقاوم شده در برابر رطوبت و حرارت است؛ اما وقتی که آب مستقیم را با فشار بالا به آن می‌گیرید، دیگر نباید انتظار مقاومت داشته باشید. اگر چنین مقاومتی می‌خواهید، بهتر است از متریال‌های دیگری هماننند کامپوزیت، شیشه یا سنگ استفاده کنید! ترمووود به هر صورت آسیب می‌بیند و باید با در نظر گرفتن نکات خاص، این آسیب را به صفر برسانید. در وهله اول بهتر است شستشوی نما ترمووود را در تابستان آن هم در روزهای آفتابی انجام دهید. به این ترتیب بعد از شستن نما، ترمووود به‌خوبی خشک می‌شود. با این کار احتمال پویسدگی به حداقل می‌رسد و رطوبت سریعاً از چوب خارج می‌شود. همچنین بعد از شستشوی نما ترمووود، روی چوب یک نوع روغن مخصوص ترمووود می‌توان زد. این روغن باعث می‌شود تا منافذ چوب پر شوند و اجازه ورود هوا و رطوبت را ندهند. جالب است بدانید این روغن نوعی روغن جلادهنده نیز به حساب می‌آید و باعث می‌شود تا ترمووود درخشندگی بیشتری هم داشته باشد. پس هم زیبایی بیشتری خواهد داشت و هم درخشنده‌تر خواهد بود. در صورتی که به هر دلیلی باید در شرایط جوی نامناسب و شرایط سرما و رطوبت بالا اقدام به شستشوی نما از جنس ترمووود کنید، بهتر است بعد از شستشو، ترمووود را با کمک نور مخصوص UV خشک نمایید. این نور می‌تواند رطوبت را تا حد بسیاری از بین بببرد. بعد استفاده از نور UV حتماً در چنین شرایطی باید روی ترمووود روغن زد و اجازه داد تا روغن خشک شود. با رعایت نکاتی که در این مقاله درباره شستشوی نما از جنس ترمووود ذکر کردیم، دیگر لازم نیست که نگران آسیب‌دیدگی و پوسیدگی ترمووود بعد از شستشو باشید.

شستشوی نما با جنس ترمووود