نقاشی نما و نقاشی ساختمان

نقاشی نما از پروژه­ های نسبتا وقت ­گیر ساختمانی است. در انجام این پروژه، عجله می­تواند به­طور مستقیم بر کیفیت کار اثر منفی بگذارد. به همین دلیل، بهتر است پیش از اقدام به رنگ آمیزی نما برآورد تقریبی خوبی از مدت ­زمان انجام آن داشته باشیم که در طول پروژه، مجبور به عجله نشویم. در این مقاله، عوامل موثر بر مدت­زمان اجرای نقاشی نما را معرفی می­ کنیم. درصورتی­ که قصد انجام این کار را دارید با مطالعه این مقاله می­ توانید، برآورد خوبی از طول پروژه داشته و با برنامه ­ریزی لازم آن را کاهش دهید.

عوامل موثر بر مدت زمان نقاشی نما

یکی از مهم­ترین فاکتورها در هر پروژه ساختمانی، زمان است. هم کارفرما و هم پیمان­کار باید به آن آگاه بوده و برایش برنامه ­ریزی کنند. در این فاکتور، عواملی دخیل هستند که با اطلاع از آن ها می ­توان، طول این دوره را کاهش داد. در اینجا، چند مورد از مهم­ترین آنها را مطرح می­کنیم.

آب و هوا

یکی از مهم­ترین عوامل موثر بر مدت­ زمان اجرای نقاشی نما ، فصل است. این عامل از جهات مختلفی تاثیرگذار است. اول از همه اینکه سختی شرایط جوی به شکل قابل­ توجهی، روند کار را کند می­ کند. سرما و گرمای بیش ­ازحد، بارندگی، وزش باد، عبور ریزگرد ها از حد مجاز و آلودگی بیش ­از­حد هوا از جمله این عوامل هستند. علاوه بر این، آب­ وهوا در طول اجرای پروژه نقاشی نما باید به گونه ­ای باشد که لایه ­های رنگ، به­ صورت استاندارد خشک شوند. خشک شدن دیر هنگام لایه ­های رنگ، علاوه ­بر طولانی کردن زمان اجرای پروژه، کیفیت رنگ را نیز تحت­ تاثیر قرار می ­دهد. خشک شدن زود هنگام نیز اگر چه کمی در زمان صرفه­ جویی می­ کند اما با تبخیر زودهنگام حلال رنگ، سبب کاهش استحکام آن می ­شود. با توجه به موارد گفته­ شده، به­ نظر می ­رسد، بهترین فصل برای اجرای پروژه نقاشی نما اواخر بهار و اوایل پاییز باشد. البته آن چه مهم است ویژگی­ هایی مانند نور آفتاب کافی، دمای معتدل، حداقل بودن آلودگی هوا و مواردی از این دست، هستند. بسته به مناطق مختلف کشور، این شرایط می­ توانند در فصول مختلفی، محقق شوند.

شکل، حجم و موقعیت ساختمان

شاید بتوان گفت که شکل و حجم ساختمان و موقعیت محلی آن، مهم­ترین عوامل موثر بر زمان اجرای نقاشی نما هستند. مسلما هرچه ارتفاع ساختمان، بلندتر باشد، رنگ آمیزی نما طولانی­تر خواهد بود. بااین ­حال، باید در نظر داشت که شکل ساختمان و پیچیدگی­ هایی که نمای آن می­ تواند داشته باشد؛ گاهی از ارتفاع نیز مهم­تر است. ساختمانی با نمای تودرتو با اشکال پیچیده هندسی مسلما به زمان بیشتری برای انجام این پروژه نیاز دارد. مساله دیگر، موقعیت محلی ساختمان است. ساختمان ­هایی که در مرکز شهر هستند و دسترسی به نمای آن ها دشوار است، به مدت ­زمان بیشتری برای نقاشی نما احتیاج دارند. این مساله از آنجایی اهمیت پیدا می­کند که در رنگ آمیزی نمای ساختمان ­های نسبتا مرتفع و مرتفع از ادواتی مانند داربست و ماشین بالابر استفاده می­شود. هرچه آزادی عمل بیشتری برای نصب داربست یا حرکت ماشین بالابر وجود داشته باشد، طول این پروژه نیز کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر، کاربری ساختمان نیز می­تواند بر سرعت اجرای نقاشی نما تاثیرگذار باشد. در ساختمان­ های تجاری و پررفت­ وآمد، نقاشی با ملاحظات بیشتری انجام می ­شود. ملاحظاتی که قطعا بر سرعت اجرای کار موثر هستند.

شیوه دسترسی به ارتفاع

تکنولوژی مورداستفاده پیمان­کار برای دسترسی به نقاط مرتفع ساختمان، بر سرعت اجرای نقاشی نما اثرگذار است. هرچه این تکنولوژی پیشرفته ­تر باشد، نقاشی نما با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

به­ طورکلی، استفاده از سیستم­ های طناب و راپل­ های پیشرفته، سرعت بیشتری به اجرای پروژه بخشیده و درعین ­حال، اخلال کمتری هم در فعالیت روزمره ساختمان و محل اطراف، ایجاد می­کند. سیستم راپل، آزادی عمل بیشتری به نقاش نما داده و باعث می­شود که بتواند در مدت­زمان کمتری، مساحت بیشتری را پوشش دهد. درنهایت، هرچه تعداد نفرات تیم بیشتر باشد، رنگ آمیزی نما سریع­تر به پایان خواهد رسید.

وضعیت نما پیش از نقاشی

نماهایی که وضعیت سالم­تری دارند به زیرسازی کمتری نیاز داشته و بنابراین، کار رنگ­ زدن­شان سریع ­تر تمام می­شود. معمولا ساختمان­ های نوساز که رنگ ندارند، به زمان بیشتری برای نقاشی نیاز دارند. این امر به این دلیل است که لایه گچ زیر رنگ، نیاز به زیرسازی اساسی و دقیقی دارد که در صورت کوتاهی در انجام آن، نتایج زیان بارش، مدت کوتاهی بعد از نقاشی نما ، نمایان خواهد شد. مسئله بعدی، میزان نیاز نمای ساختمان به شستشو است. وضعیت نمای برخی ساختمان ­ها به قدری وخیم است که لازم است حتما پیش از نقاشی ساختمان ، تحت یک شستشوی اساسی قرار بگیرند. درطرف­ مقابل، نمای ساختمان­ هایی که به ­طورمرتب شسته شده ­اند، این مرحله را سریع ­تر طی می­ کنند.

عوامل تاثیرگذار دیگر در شستشوی نما

در گذشته، مساله خشک شدن رنگ، نوعی چالش بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، رنگ ­های مناسب نمای ساختمان تولید شده ­اند که درصورت اعمال آنها در شرایط استاندارد جوی، در مدت ­زمان مناسبی خشک می­شوند. با این­ حال، برندهای مختلف در این مساله اختلاف دارند. تشخیص این که روی چه سطحی چه نوع رنگی زودتر خشک می شود در حیطه تخصص و تجربه تیم اجرایی است. مهارت تیم اجرایی، سرعت آن ها در اجرای کار، خوش­ قولی و استفاده ­شان از تجهیزات به­ روز و کارآمد از دیگر موارد تاثیرگذار بر سرعت اجرای نقاشی نما هستند.

مدت زمان نقاشی نما در یک نگاه

نقاشی نما پروژه ­ای است که به مدت ­زمان خاص خودش برای نهایی­ شدن، نیاز دارد. عوامل متعددی بر این فاکتور اثرگذار هستند که در این مقاله، مهم­ترین آنها را بررسی کردیم. شرایط جوی، شکل، حجم و موقعیت ساختمان، تکنولوژی کار در ارتفاع، وضعیت سلامتی نما و دیگر عوامل جزئی ­تر مانند نوع رنگ و تعهد تیم اجرایی، ازجمله آن ها هستند. با توجه به این موارد و مشورت با پیمان­کار می­توان، برآوردی نسبی از زمان لازم برای نقاشی نما به دست آورده و تا حد امکان، آن را کاهش داد.

مدت زمان اجرای نقاشی نما