نماشویی و شستشوی نما

امروزه، ساختمان‌های با نمای تمام شیشه در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ دنیا پیدا می‌شوند. نمای شیشه‌ای، ظاهری بسیار زیبا با انعکاس آسمان به ساختمان می‌دهد. بااین‌حال، آلوده شدن شیشه براثر بارندگی، نشستن چربی روی آن و دیگر عوامل، سبب کثیف و ناخوشایند به نظر رسیدن ظاهر نما می‌شود. در این مواقع است که عملیات شستشوی نما اهمیت پیدا می‌کند. نماشویی نماهای تمام شیشه‌ای، نیازمند توجه به نکاتی خاصی است که بدون آن‌ها، کیفیت لازم حاصل نخواهد شد. در این مقاله در خصوص شستشوی نما در ساختمان‌های با نمای تمام شیشه، صحبت خواهیم کرد. در این راستا، ایمن‌ترین شیوه‌های دسترسی به ارتفاع. مواد مورداستفاده در این عملیات را مرور می‌کنیم. درصورتی‌که نمای تمام شیشه‌ای ساختمان شما نیاز به شستشو دارد، این مقاله می‌تواند، اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهد.

دسترسی به ارتفاع در نماهای تمام شیشه ای

به‌طورکلی، چند روش زیر برای دسترسی به ارتفاع ساختمان وجود دارند:

  • داربست. برای ساختمان‌های با ارتفاع کم
  • بالابر مکانیکی. برای ساختمان‌های با ارتفاع متوسط
  • تی تلسکوپی. برای ساختمان‌های با ارتفاع کوتاه و متوسط
  • سیستم راپل. برای ساختمان‌های با ارتفاع متوسط و بلند

در مورد ساختمان‌های تمام شیشه‌ای، به علت احتمال برخورد و شکستن شیشه، از داربست، استفاده نمی‌کنند. داربست سازه‌ای است که نیاز دارد به دیوارهای کناری ساختمان، متصل شود. امکانی که در نماهای شیشه‌ای، کمتر وجود دارد. علاوه بر این، وزش باد شدید می‌تواند، سبب برخورد داربست با نما شود. استفاده از بالابر مکانیکی نیز اگرچه به‌شدت داربست خطرناک نیست اما توصیه نمی‌شود. به علت دشواری حرکت عرشه بالابر و نیاز به هماهنگی دقیق با فردی که در اتاقک کنترل ماشین نشسته است، امکان برخورد بالابر با نما همچنان وجود دارد. به‌این‌ترتیب، ایمن‌ترین روش‌ها برای دسترسی به ارتفاع نما در ساختمان‌های تمام شیشه‌ای، به­ منظور شستشوی نما ، استفاده از تی­ های تلسکوپی و سیستم راپل هستند.

تی تلسکوپی

تی ­های تلسکوپی، با قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای مانند چرخش سری تی، آبپاش و کنترل از راه دور، می‌توانند ساختمان‌های نسبتا مرتفع را نیز پوشش دهند. این وسیله، معمولا به یک موتور پمپاژ آب و مواد شوینده متصل شده و می‌توان از روی زمین، عملیات شستشوی نما را با استفاده از آن، انجام داد. این روش، هزینه نسبتا کمتری نیز نسبت به روش‌های دیگر دارد. بااین‌حال، سرعت نماشویی در آن پایین‌تر است.

راپل

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای دسترسی به ارتفاع در عملیات شستشوی نما ، راپل یا طناب است. راپل، درواقع، یک سیستم با بخش‌های متعدد است. قرقره‌های بالابرنده و پایین برنده، طناب‌ها، انواع اتصالات، مانند قلاب و رول­بولت و غیره برخی از این تجهیزات هستند. افرادی که وظیفه شستشوی نما را بر عهده دارند با استفاده از کابل‌های انعطاف‌پذیر این سیستم از پشت‌بام ساختمان به سمت پایین، آویزان می‌شوند. آن‌ها می‌توانند این کار را به‌صورت تکی یا سوار بر یک عرشه، انجام دهند. در مورد نماهای تمام شیشه‌ای، آویزان شدن کارگران به‌صورت تکی، ایمن‌تر است. راپل، درواقع، سریع‌ترین و مؤثرترین راه دسترسی به ارتفاع محسوب شده و کارگران می‌توانند با دقت بالا تمام نقاط نما را مورد شستشو قرار دهند.

مواد مورد استفاده برای شستشوی نماهای شیشه ای

برای شستشوی مصالح مختلفی که در ساخت نما به کار می‌روند از مواد مختلفی هم استفاده می‌شود. بااین‌حال، آب، در همه آن‌ها مشترک است. نکته مهم این است که آب مورداستفاده در شستشوی نما باید سختی پایینی داشته باشد. به همین دلیل از آب تصفیه‌شده با انواع فیلترهای کربنی و غیره برای این کار استفاده می‌کنند. در غیر این صورت، مواد آلی موجود در آب، سبب لکه شدن نما می‌شود. در ترکیب با آب، می‌توان از مواد شوینده دیگری هم برای شستشوی نماهای تمام شیشه‌ای استفاده کرد. معمولا نماهایی که در مراکز شهرها با هوای به ­شدت آلوده قرار دارند، بسیار چرب بوده و تنها با آب، پاک نمی‌شوند. برای چنین نماهایی، استفاده از مواد شوینده غیر یونی و شوینده‌های قلیایی ضعیف، مانند پاک­ کننده ­های معمولی، توصیه می‌شود. درصورتی‌که ماده شوینده، حاوی ایزوپروپیل الکل یا استون باشد، قدرت پاک‌کنندگی آن، بیشتر نیز خواهد شد. همچنین، بهتر است ابتدا با استفاده از اسپری این مواد را روی کل شیشه اعمال کرده و پس چند ساعت با فشار آب، نما را شستشو داد.

شستشوی نانو

یکی از جدیدترین روش‌ها برای شستشوی نما ، استفاده از مواد نانو است. مواد نانو، برخلاف بسیاری از مواد قلیایی و اسیدی، برای نما مضر نبوده و به‌عنوان یک لایه محافظ روی نما، عمل می‌کند. مواد نانو را معمولا پس از شستشوی نما ، روی آن اسپری می‌کنند. این کار، سبب آب‌گریز شدن شیشه‌ها می‌شود. درصورتی‌که از مواد نانو در نماشویی ساختمان استفاده شود در هنگام بارندگی، این مواد سبب لغزش آب باران از روی نما می‌شوند. به‌این‌ترتیب، آب باران، به‌عنوان یک شوینده عمل کرده و اثری از لکه یا دیگر آلودگی‌ها از خود به‌جای نمی‌گذارد.

روش های اعمال آب روی شیشه

آب را می‌توان به روش‌های مختلفی روی نمای شیشه‌ای اعمال کرد. اسپری دستی و سپس شستشو با پارچه‌های نانو و انواع تی با سری‌های پارچه‌ای و لاستیکی، معمول‌ترین این روش‌هاست. بااین‌حال، می‌توان با استفاده از دستگاه واترجت نیز آب را روی نمای شیشه‌ای، اعمال کرد. این دستگاه می‌تواند، شستشوی نما را با فشار آب قابل تنظیم، انجام دهد. درنتیجه، کیفیت برداشته شدن انواع آلودگی از روی نما بیشتر می‌شود. نکته مهم این است که در تنظیم فشار آب، باید مواظب آستانه تحمل فشار شیشه بود. روش سوم نیز، پر کردن مخازن تی یا تی­ های تلسکوپی است. در این روش، آب با فشار دادن دکمه‌هایی که روی دسته تی تعبیه‌شده است از آب‌پاش‌های سری آن به روی شیشه، اسپری می‌شود. بهتر است، پس از شستشوی نما با روش‌هایی مانند بخارشویی، استفاده از دستمال‌های نانو یا سری‌های پارچه‌ای تی، شیشه را خشک کرده و مانع از ایجاد لکه، نشستن گردوغبار و یا یخ‌زدگی شیشه در دمای پایین شد. نکته آخری هم که باید درباره شستشوی نماهای شیشه‌ای به آن اشاره کنیم، دمای آب است. درست است که معمولا از آب با دمای 80 یا 85 درجه برای شستشوی نما استفاده می‌شود؛ بااین‌حال باید دقت داشت که شیشه، دچار شوک دمایی نشود چراکه این اتفاق، سبب ایجاد ترک‌های ریزودرشت روی آن خواهد شد.

سخن آخر

شستشوی نما برای ساختمان‌هایی با نمای تمام شیشه‌ای، نیازمند رعایت نکات خاصی است که توجه به آن‌ها، سبب بهبود کیفیت نماشویی و کاهش خطرات آن می‌شود. اولین نکته این است که در مورد چنین ساختمان‌هایی، بهتر است برای دسترسی به ارتفاع، از سیستم راپل یا تی­ های تلسکوپی استفاده کرد. هرچند که در صورت بهره‌گیری از تیم‌های حرفه‌ای می‌توان، از بالابر مکانیکی نیز با رعایت اصول احتیاطی، بهره برد. در درجه بعدی، مسئله استفاده از مواد شوینده برای شستشوی نما در چنین ساختمان‌هایی مطرح می‌شود. اصلی‌ترین موادی که برای این کار استفاده می‌شود، آب با سختی پایین و در کنار آن، مواد شوینده قلیایی نه‌چندان قوی و درنهایت مواد نانو هستند. آب را نیز می‌توان به سه روش اسپری دستی، واترجت و اسپری با تی، روی نما اعمال کرد. در این مقاله، همچنین، نکاتی تکمیلی مانند دمای آب و شیوه خشک‌کردن نما پس از شستشو را نیز مطرح کردیم.

شستشوی نما در ساختمان با نمای تمام شیشه